חמדת שגיא | נספחת כלכלית בברלין, גרמניה | סחר בינלאומי | חדשות ועדכונים | 28/03/2016

גרמניה: סיכום שנת 2015 בכלכלת גרמניה ואתגרים לעתיד

גרמניה היא המעצמה התעשייתית והכלכלה הגדולה ביותר באירופה. כלכלתה היא הרביעית בגודלה בעולם במונחי תל"ג והיא היצואנית השלישית בגודלה בעולם אחרי סין וארה"ב. למרות מורכבות הסביבה הכלכלית הבינלאומית בה היא פועלת, הצליחה גרמניה לשמור על יציבותה הכלכלית בשנת 2015. הצמיחה הכלכלית המשיכה להתחזק והיא צפויה להמשיך ולהתפתח אף ב- 2016, זאת הודות לשוק עבודה חזק, וכן שיעורי ריבית ומחירי נפט נמוכים המעודדים את הצריכה הפרטית במשק.

סממן מרכזי לחוסנה הכללי של גרמניה הוא שוק התעסוקה ושוק העבודה הגרמני אשר נמצא בשיאו. אחוז האבטלה בשנת 2015 ירד לשיעור של  6.4% (אחוז האבטלה הנמוך ביותר בתולדות גרמניה) וצפוי להישאר יציב בשנת 2016. ההתפתחויות החיוביות בשוק התעסוקה כגון שכר המינימום שהונהג בשוק בינואר 2015 שיפרו משמעותית את תנאי השתכרותם של עובדים בסקטור השכר הנמוך. אינדיקטור נוסף הינו החוב בתקציב הפדרלי, שלראשונה מאז 1969 לא גדל. זו השנה הרביעית ברציפות שתקציבי הממשלה, המדינות הפדרליות והרשויות המוניציפליות קרובים לאיזון. המטרה של הממשלה הפדרלית לצמצום יחס החוב לתוצר אל מתחת ל 70% יושג ככל הנראה עד סוף שנת 2016. השגת יעד זה תהווה פלטפורמה להשגת היעד הבא שהינו הורדת נטל החוב לתוצר אל מתחת ל 60% בתוך תקופה של עשר שנים.

על אף האופטימיות, בפני ממשלת גרמניה עומדים מספר אתגרים מרכזיים בשנת 2016. האצת הקידמה הטכנולוגית אל מול ההזדקנות גוברת והולכת של האוכלוסיה במדינה, צפויה לגרום לירידה בכוח העבודה בעשורים הקרובים. לשם שמירה על התחרותיות של השוק, הצמיחה ואיכות החיים נדרשות השקעות מרובות בהכשרת יכולותיו של כוח העבודה בגרמניה. מצב התעסוקה הנוכחי לא צפוי לעצור את את הירידה הצפויה בכוח העבודה ונסיונה של הממשלה לקלוט ולשלב פליטים מהר ככל האפשר בשוק העבודה, עשויה להקטין רק במעט את השפעות השינוי הדמוגרפי.

בנוסף גרמניה עומדת בפני אתגר כלכלי וחברתי במימדים חדשים. מעל- 750,000 אלף פליטים ומחפשי מקלט (ועל פי מספר הערכות מדובר ביותר ממיליון איש) הגיעו לגרמניה במהלך שנת 2015 והמספר צפוי להמשיך ולגדול. ממשלת גרמניה סיפקה עד כה תקציב של 6 מיליארד יורו למדינות הפדרליות ב- 2015 וב- 2016 על מנת להתמודד עם המשימות הכרוכות בקבלת והלנת הפליטים ומבקשי המקלט, זאת במקביל למאמצים שנעשים כיום להגבלת מספר מקבלי המקלט במדינה.

 

למידע נוסף בתחום זה
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.