פותחים דלתות באמריקה הלטינית: סיכום סמינר

אין חכם כבעל ניסיון- קומברס בע"מ, חברת האשראי בסס"ח, Israel Cargo Logistics, לשכת המסחר ישראל אמל"ט ומשרד האוצר שיתפו עשרות אנשי עסקים ישראליים בניסיונם בעבודה מול מדינות אמריקה הלטינית, במסגרת סמינר שהתקיים בשבוע שעבר בבית לשכות המסחר בת"א

ביום חמישי, 11 באפריל 2013, קיים איגוד לשכות המסחר, בשיתוף עם לשכת המסחר ישראל – אמל"ט, סמינר: "פותחים דלתות באמריקה הלטינית". בסמינר השתתפו: שגרירת אל סלבדור בישראל, הגב' Susana Hasenson, מר יונתן פלד, מנהל כלכלית 1, משרד החוץ, מר בועז פליישמן, האגף לקשרים בינלאומיים, משרד האוצר ועשרות נציגים מחברות ישראליות המנהלות קשר עסקי כזה או אחר עם מדינה כלשהי ממדינות אמריקה הלטינית. בין המשתתפים נציגים מתחומי השיווק הבינלאומי, הרכב, ביטוח עסקי, אשראי, שירותי ייצור לציוד רפואי, מים (הפקת מים, ניהול מים וחקלאות) סלולר, לוגיסטיקה ושילוח בינלאומי, תרגום, ייעוץ עסקי ו- IT.

ריקי אורן, מחברת קומברס, סיפרה בקצרה על כניסתה ופועלה של קומברס לשוק באמריקה הלטינית. אחד הנקודות העיקריות אותה דאגה להדגיש הינה העובדה כי מדינות אמריקה הלטינית שונות האחת מהשניה בצורת העבודה ובתהליכי ההתנהלות. כאשר חברה מסוימת, המגיעה עם ניסיון עשיר בעבודה מול ארגנטינה, תנסה לחדור לשוק בברזיל יכולה החברה להיתקל בהתנהלות עסקית שונה לחלוטין.

טליה דולן-גדיש, יועצת משפטית באגף הכנסות וכלכלה במשרד האוצר האירה את עיני המשתתפים בכל הנוגע להסכמי כפל מס בין ישראל למדינות אמריקה הלטינית: הסיבות להיווצרות כפל המס, תפקידי האמנה למניעת כפל מס ולעידוד ההשקעות, כיצד פותרת האמנה את הסוגייה, עיקרי קביעות האמנה (פטורים וכדומה), מטרות ועוד. לדבריה חשוב להכיר ביתרונותיה של אותה אמנה ובעובדה כי הינה מטיבה עם הדין הפנימי.

על היבטי השילוח ישראל- אמריקה הלטינית פירט ערן תמיר, Israel Cargo Logistics : דרכי גישה (אוויריים, ימיים ובלדרות), היבטים בשחרור מטענים, הסכם מרקסור וכיצד הוא משפיע על חברות ישראליות ועוד.

על נושאי ניהול אשראי, ביטוח, מימון וגבייה מול מדינות אמריקה הלטינית פירט עמית לאון, מבסס"ח, החברה הישראלית לביטוח אשראי. במסגרת סקירה קצרה על הכלכלה הגלובלית ציין לאון כי בדומה למדינות אירופה, וארה"ב, גם במדינות אמריקה הלטינית ניכרת ירידה בצמיחה הסיבות לכך לדבריו טמונות במשבר הגלובלי, ירידה בעלויות חומרי הגלם ומדיניות מוניטרית מרסנת.

עוד דיבר על המורכבות בניהול אשראי המאופיינת למדינות אמריקה הלטינית ובאה לידי ביטוי בקשיים בהערכת סיכוני מדינות, קשיים בקבלת מקדמות \ ערבויות מתאימות ובקשיים בהערכת סיכונים מסחריים של חברות.

דוברים נוספים בסמינר: גבריאל ואלח, מתימו"פ על אפשרויות תמיכה במו"פ באמריקה הלטינית, ראלף בן טל מלשכת המסחר ישראל-אמל"ט על מימון לחברות הסוחרות עם אמל"ט ומר רוברטו ספינדל, מלשכת המסחר ישראל-אמל"ט על התרבות עסקית באמריקה הלטינית.

מצגות מתוך הסמינר ניתן למצוא בקבצים המצורפים

למידע נוסף בתחום זה