ליטא: תחרות אדריכלות לעיצוב אזור תחנת הרכבת של וילנה

קול קורא לאדריכלים ברחבי העולם: וילנה יוצאת בתחרות אדריכלות לחידוש תחנת הרכבת, כיכר התחנה המרכזית ומסוף התחבורה הציבורית בעיר.
עיריית וילנה וחברת הרכבות הליטאית LTG הודיעו על תחרות אדריכלות בינלאומית לבחירת ההצעה הטובה ביותר לחידוש אזור תחנת הרכבת של וילנה. מדובר בתחרות חדשנית וראשונה מסוגה, העוסקת בהקמה מחדש של מרכז התחבורה הציבורית הגדול בליטא. התחרות כוללת תכנון מתחם תחנת הרכבת של וילנה, כיכר התחנה ומסוף התחבורה הציבורית.

 

התחרות הוכרזה ב- 3 במרץ 2021 ותנאיה פורסמו במערכת המידע המרכזית לרכש ציבורי (CVP IS) ובאתר הפרויקט VilniusConnect.

משימת המשתתפים תהיה ליצור ולעצב תחנת רכבת בינלאומית שתהיה אייקונית ומזוהה בעולם. על התחנה לכלול תשתית לתחבורה ציבורית שתעמוד בסטנדרטים הבינלאומיים המתקדמים ביותר, כיכר תחנה אטרקטיבית, ולהוות מרכז חיים אורבני שוקק ובר קיימא עבור האזור כולו. "מטרתנו היא שכל אדם שיגיע ברכבת או באוטובוס לווילנה יראה לפניו עיר עתיד תוססת, וכשייכנס לכיכר התחנה או לרחוב, ירגיש שהעיר נעימה, ירוקה ומעוררת השראה. אני מקווה שנראה רעיונות חדשניים שיאפשרו להפוך חזון זה למציאות", אומר רמיגיוס שימישיוס, ראש עיריית וילנה.

מנטאס ברטושקה, מנכ"ל חברת הרכבות הליטאית LTG, העומד בראש קבוצה שמוציאה לפועל פרויקטי ענק בעלי חשיבות בינלאומית כגון הקמת מסילת הרכבת Rail Baltica, אומר כי הבסיס להצלחת הפרויקט הוא שיתוף פעולה הדוק עם העירייה. הוא מוסיף כי שותפות בין העיר לעסקים מקומיים חשובה ביותר גם היא, כיוון שהיא מאפשרת שקלול של כל נקודות המבט ותוביל לתוצאה הטובה ביותר עבור כלל בעלי העניין באזור. 
"פרויקטים כאלה לשיקום תחנות בערי בירה בעולם מתקיימים בדרך כלל רק אחת למאה, כך שקול קורא זה מהווה הזדמנות היסטורית לעיצוב חזון לדורות הבאים עבור מיטב האדריכלים בעולם. השותפות בחידוש אזור התחנה משקפת את נחישותנו לפתוח מחדש שטחי תעשייה סגורים בעיר ולהתאים אותם לתושבים ולמבקרים. אנו שואפים ליצור מרחב אורבני שיעמוד בסטנדרטים של תחנות רכבת מערב-אירופאיות. התחנה תהיה לא רק טרמינל לנוסעים, אלא מרכז פנאי, בילוי ועסקים, בעל תשתית נוחה גם להולכי רגל ורוכבי אופניים" אומר מר ברטושקה.

המשתתפים מתבקשים להגיש הצעת תכנון בעלת 3 חלקים: תחנת הרכבת, כיכר התחנה ומסוף התחבורה הציבורית. חשוב לציין כי אחד הקריטריונים להשתתפות בתחרות הוא ניסיון בתכנון פרויקטים דומים או בתכנון מבני ציבור.

המשתתפים יוכלו להגיש את הצעותיהם עד ליום 31 במאי 2021. ועדת השופטים מונה 11 חברים ויושבים בה אדריכלים, אנשי פיתוח אורבני, נציגי LTG, LTG Infra ו- LTG Link ונציגי העירייה.

הזוכים יוכרזו בחודש יוני 2021. לתחרות קרן פרסים בגובה 120,000 יורו, כאשר הזוכה במקום הראשון יזכה ב-50,000 יורו, במקום השני ב- 30,000 יורו ובמקום השלישי ב- 20,000 יורו. המשתתפים שיגיעו למקום הרביעי והחמישי יקבלו פרסים בהיקף של 10,000 יורו כל אחד.

התחרות ביוזמת LTG, המנהלת את רשת הרכבות בליטא, LTG Infra ועיריית וילנה. תנאי המכרז הוכנו על ידי חברת הייעוץ Civitta וארגון האדריכלים של ליטא.

למידע נוסף בתחום זה