יפן בימי הקורונה

ביפן מדווחים נכון להיום (10.03), על 521 מקרי קורונה (לא כולל ספינת התענוגות), מתוכם 9 נפטרו ו-86 הבריאו. באופן כללי אין תחושת פניקה ברחובות (פרט לריקון הסופרים- בעיקר קנייה של נייר טואלט שככל הנראה אספקתו תפגע), התחבורה הציבורית פועלת כרגיל, היפנים לובשים מסיכות (כמו בימים רגילים) ומקפידים על שטיפת ידיים.

עם זאת, הווירוס מורגש מאוד בכל הקשור בכלכלה היפנית ותחזית הצמיחה השנתית ירדה ל-0.2% ע"פ ה-OECD.

  • שוק ההון - מדד הניקי היפני ירד בכ-10% במהלך השבוע האחרון (28.02).
  • תעשייה - כלכלת יפן תלויה מאוד בכלכלת סין ולפיכך, הפסקת הזרמת חומרי הגלם מסין משבשת את פעילות היצור בתוך יפן. דוגמאות לכך - הפסקת ייצור מכוניות באחד המפעלים של ניסן ביפן, הפסקת פעילות במפעלי ייצור של קנון וימאהה. חברות מוצרי צריכה- רהיטים ומוצרים לבית כמו חברת TOTO  הפסיקו לקבל הזמנות חדשות בשל הירידה ביכולת הייצור .
  • חברות רבות הכריזו על עבודה מהבית כדוגמת חברת NTT (בה אותר אחד העובדים כחולה בווירוס) וחברת דנטצו. בתי כלבו וחנויות קיצרו את שעות הפתיחה בכדי למנוע מעובדיהם להשתמש בתחבורה הציבורית בשעות העומס.
  • למרות שהתחבורה הציבורית פעולת כרגיל, מדווח על ירידה תלולה בהכנסות של חברות הרכבות היפניות (בין 20%-50%). חברות התעופה היפניות JAL ,ANA צמצמו את הפעילות הבינ"ל והמקומית.
  • תיירות - בהשוואה לשנה שעברה, תיירות פנים קטנה בכשני שליש, הנסיעות לחו"ל קטנו ב-50%, התפוסה בבתי מלון ירדה ב-45% והתיירות הסינית שמהווה נדבך עיקרי בתיירות היפנית (40%) הופסקה כמעט לחלוטין.

ממשלת יפן נקטה בשבוע האחרון במספר צעדים משמעותיים:

  1. ביטול אירועים רבי משתתפים-
  • סגירת מקומות ציבוריים, סגירה של בתי ספר. ראש הממשלה ושר החינוך הודיעו ב-27.02, על סגירת בתי-ספר עד ה-1.04, וכן על ביטול אירועים רבי משתתפים, סגירת מוזיאונים ותיאטראות, ביטול אירועי ספורט ואירועי תרבות עד ה-19.03.
  • היום הודיעו על דחיית פתיחת ליגת הבייסבול. תחרויות הסומו יתנהלו בפעם הראשונה בהיסטוריה שלהם ללא קהל, טקסי הכניסה לעובדים חדשים בחברות הגדולות בוטלו.
  1. סיוע ממשלתי לתעשיות שנפגעו-
  • הממשלה היפנית מתכננת לחזק את הסיוע לתעשייה שימוקד בעיקר בחברות קטנות ובינוניות, ע"י מתן ערבות של 80%-100% להלוואות בנקאיות ב-0% ריבית. 
  • איסור כניסה של תיירים מסין, דרום קוריאה ואיראן – נכון ל- 5.03, יפן אסרה על כניסת תיירים ממדינות אלו. החל מיום שני 9.03, יש בידוד על כל האנשים המגיעים מסין ומדרום קוריאה במקום שיקבע על ידי משרד הבריאות למשך 14. נשקלת הגבלת כניסת תיירים מצפון איטליה.
  • המשך פעילות תקינה של נמלי הים והאוויר– אין הוראות שקשורות לסגירת הנמלים והם פועלים כסדרם.

 

שאלת השאלות כרגע הינה, מה יקרה עם האולימפיאדה בקיץ הקרוב. התקווה הינה שהמצב יתבהר עד סוף מאי, המועד בו אמורה להתקבל ההחלטה על ביטול או דחיית המשחקים.

 

* נכתב ע"י נועה אשר, הנספחת הכלכלית של מדינת ישראל ביפן.

* חברות המעוניינות לפרסם או לחפש הזדמנויות עסקיות הקשורות ליפן, מוזמנות לפנות ללירן אביטן, מנהל דסק אסיה פסיפיק באגף הבינלאומי, בכתובת המייל LIRANA@CHAMBER.ORG.IL

למידע נוסף בתחום זה