משבר הקורונה בסין – תמונת מצב כלכלית – 26.02

לאחר כ-4 שבועות מאז הושבתה מרבית הפעילות הכלכלית והעסקית בסין עקב משבר הקורונה, ניתן  בזהירות רבה לומר שאנו רואים סימני התאוששות ראשוניים בכלכלה והתעשייה הסינית וכן מגמה הדרגתית של חזרה לשגרה.

מחלקת סין במנהל סחר חוץ, יחד עם מערך הנספחים הכלכליים בסין, פועלים כדי לגבש תמונת מצב לצרכי התעשייה בישראל, הכולל אינדיקציות בנוגע לחזרה לשגרת פעילות כלכלית ועסקית בסין, מצב נמלי הים וההובלה הימית וההובלה האווירית, מידע על תערוכות, כנסים ואירועים עסקיים אשר נדחו ובוטלו וכן ומידע רלוונטי נוסף.

להלן תמונת מצב העדכנית אשר בידנו:

סטטוס חזרה לשגרת ייצור ופעילות כלכלית בסין :

ממקורות שונים אנו למדים על סימני התאוששות וחזרה לשגרת פעילות כלכלית ועסקית בהיקפים שונים. מקורות אלו כוללים פרסומים רשמיים בסין, ערוצי מדיה חברתית, שיחות עם חברות ישראליות להן פעילות בסין וכן סקרים המבוצעים על ידי צוותי העובדים המקומיים של הנספחויות בסין.

מספר תובנות מרכזיות:

  • חזרה הדרגתית לשגרת עבודה בפרובינציות השונות בסין – בממשל הסיני, ברשויות המקומיות וכן בתאגידים והחברות ניכרת מגמה של חזרה הדרגתית לשגרה. מפעלים וחברות רבות נפתחו במהלך הימים האחרונים בעידוד הממשל הסיני. ישנן אינדיקציות המעידות על אחוזים גבוהים, כמו למשל למעלה מ-80% מהחברות בעיר גואנגז'ו או בעיר צ'ינגדאו.
  • היקף הייצור והתפוקה בתעשייה ובמפעלים נותר נמוך אך עולה בהדרגה– אמנם הנתונים הגבוהים על היקף החזרה לשגרה והפתיחה המחודשת של החברות, אינם מעידים בשלב זה על תפוקת המפעלים והחברות, אך בכל זאת אנו למדים על מגמה של חזרה לפעילות ייצור ומסחר. בחברת DHL אקספרס ישראל, המפעילה טיסות מטען ליעדים שונים בסין, דרך הונג קונג, ציינו כי החברה חזרה לשגרת פעילות והובלה אווירית עם סין בהיקף של 95% מהממוצע , דבר המעיד על התאוששות מסוימת של פעילות הכלכלית בסין. כמו כן ציינו שמרכזי השירות והתפעול של החברה בסין חזרו לפעילות בהיקף של 98%.  מחברת צים, המפעילה מס' משרדים ברחבי סין נמסר שמשרדי החברה חזרו לפעילות כמעט מלאה, למעט אזור חוביי שהוא מוקד ההתפרצות. כמו כן המחסנים הלוגיסטיים של החברה פתוחים.
  • פעילות כלכלית חיונית – בכל הקשור לפעילות כלכלית החיונית לשגרת החיים בסין, כגון: ייצור ציוד רפואי ושירותים רפואיים, תשתיות קריטיות, שירותי מסחר ואספקה וכן בתחבורה, באותם תחומים  שיעור החזרה לשגרה הוא גבוה יחסית.
  • חזרה הדרגתית של עובדים לערים המרכזיות ומוקדי הייצור – דיווחים שונים מעידים על כך שנתח משמעותי מכוח העבודה במוקדי הייצור בסין, טרם שב לערים המרכזיות ומוקדי הייצור מחופשת ראש השנה הסינית. כך למשל הקונסוליה הישראלית בגואנגז'ו מדווחת כי "לפני החג של ראש השנה הסיני יצאו ממחוז גואנגדונג כ-28 מיליון עובדים/פועלים לכפרים ולמשפחות לקראת החג (רק נוסעי רכבת). מאז חזרו למחוז רק כ-6 מיליון. החוסר העצום הזה מונע מהמפעלים לחזור לתפוקה מלאה".
  • נהלים למניעת התפשטות הקורונה מעכבים את החזרה לשגרת עבודה – הפתיחה המחודשת של משרדים ומפעלים, דורשת אישורי ממשל ובדיקות שהמקומות אכן עומדים בתקנים ונהלי עבודה ייחודיים למניעת התפשטות הקורונה. בשל מס' הבקשות הגבוה, נוצרו עיכובים בפתיחה מחודשת של חברות. כמו כן נהלי סניטציה מחמירים של הממשל המיושמים במפעלים ובמשרדים מעכבים את החזרה לשגרה מלאה ואף עשויים להשפיע על הפרודוקטיביות.

נמלי הים בסין והובלה ימית בין סין לישראל – תמונת מצב:

מחברת צים, חברת הספנות הפועלת בכל העולם ובין היתר בסחר שבין אסיה לארה"ב ( חוף מזרחי) וים תיכון, נמסר נמסר שנכון לתאריך 24 בפברואר, נמלי הים המרכזיים בסין, פרט לנמל שנחאי (Shanghai) ונינגבו (Ningbo), פועלים כרגיל ומאפשרים פריקה וטעינה של מטענים. בנמל טיאנג'ין (Tianjin) ישנם עדיין עומסים קלים. שירותי המכס פעילים גם כן החל מה-3 בפברואר.

בנמלי הים בשנחאי ונינגבו ישנה חזרה הדרגתית לשגרה אך יש עדיין עומסים וכן קושי בקליטת מכולות קירור וחומרים מסוכנים. 

ממקורות שונים אנו למדים על המגמות הבאות:

  • נפח מטענים בנמלי סין נותר נמוך (סחורות ליצוא מסין) – עקב השבתת מרבית פעילות הייצור החל מראש השנה הסיני (סוף ינואר), נפח המטענים בנמלי סין נותר נמוך. כמו כן ישנה זמינות מוגבלת של שירותי הובלה בין הנמלים למפעלים.
  • היטלי צפיפות בשל קשיים בקליטת מכולות קירור בנמלי שנחאי ונינגבו – מספר חברות ספנות הודיעו על הטלת היטלי צפיפות על מכולות קירור המיועדות לנמלי סין. זאת בשל קושי בקליטת מכולות קירור בנמלי שנחאי, נינגבו וטיאנג'ין. הדבר משפיע על יצואנים ויבואנים של סחורות כגון תוצרת טרייה, מזון, כימיקלים ותרופות.
  • ביטולי הפלגות לנמלי סין – בשל המצב בוטלו הפלגות אשר תוכננו לצאת מנמלי סין ליעדים שונים ברחבי העולם בין התאריכים במהלך חודש פברואר. בחלק מהמקרים האניות נותבו ליעדים אחרים כמו קוריאה במקרה אחד ותורכיה במקרה אחר. להבנתנו הביטולים מעידים על עודף בהיצע של שירותי הובלה ימית לעומת הביקוש הנמוך. ההנחה היא שהדבר קשור לעובדה שהייצור עדיין נותר נמוך ובעקבות כך אין סחורה ממתינה ליצוא בנמלי הים של סין.
  • עיכובים בנמלי ים באסיה-פסיפיק – יישום נהלים ותקנות בריאות מחמירים למניעת התפשטות הקורונה בנמלי הים באזור אסיה פסיפיק, מוביל לעיכובים בקליטת אניות בנמלים ואיחורים בלוחות הזמנים. בנמלי הים בהונג קונג, פיליפינים, סינגפור, ג'קרטה (אינדונזיה) דרום קוריאה ווייטנאם, מחייבים בידוד והסגר של צוותי אניות המגיעות מסין או שאנשי הצוות שהו בסין ב-14 יום האחרונים. התקנות מיושמות גם בנמלי הים של ארה"ב וקנדה, אך שם לא נגרמים עיכובים שכן משך ההפלגה מסין והמזרח אורך למעלה משבועיים. נרשמו עיכובים בפעילות קווי החברה בווייטנאם, אינדונזיה ותאילנד.
  • הובלה יבשתית אל ומהנמלים – זמינות מוגבלת של שירותי הובלה יבשתית. עם זאת, היקף פעילות היצור והפעילות המסחרית נותר נמוך ולכן הביקוש לשירותים אלו נמוך גם כן.

מגמות בישראל:

  • תקנות למניעת התפשטות הקורונה – מפרסומים שונים אנו למדים כי בנמל אשדוד הוציאו בקשה לדיווח על מצב הבריאותי של צוותי האניות. בנמל חיפה מאפשרים כניסה של אניות רק לאחר אישור משרד הבריאות. האישור דורש הצהרת בריאות. התקנות עלולות להוביל לעיכובים, במיוחד אם יש בצוות האנייה עובדים (סין, קוריאה) שכניסתם לארץ דורשת בידוד.
  • קבלת סחורות מסין בנמלי ישראל – משיחות עם משלחים וחברות לוגיסטיקה נמסר כי סחורה מסין ממשיכה להיכנס לנמלי הים של ישראל בתקופה הזו. מדובר על סחורות שהוזמנו לפני החג. המשלוחים הימיים מסין ימשיכו להגיע בימים הקרובים ואז צופים שיפסקו.
  • שחרור סחורות בישראל – כחלק מתהליך שחרור הסחורות בישראל, צריך אישור מצד הגורמים בסין. למרות ההשבתה, קיבלנו אינדיקציה שהאישורים לשחרור סחורות אכן מועברים מהסינים והסחורות לא נתקעות בנמל.

הובלה אווירית לסין וממנה:

בשל הנחית משרד הבריאות על ביטול כניסת טיסות מסין עד להודעה חדשה (30/01), קווי התעופה הישירים (טיסות נוסעים) של חברות אל-על, היינאן וסצ'ואן אירליינס הופסקו לחלוטין. נכון ל 09/02 גם טיסות אל-על להונג קונג הופסקו. חברת קתאי פסיפיק הודיעה (18.02) גם כן על ביטול כל הטיסות להונג קונג עד סוף מרץ.  

בשל כך, תנועת מטענים אווירית על גבי טיסות אזרחיות ירדה משמעותית (ההערכה היא שכל מטוס מכיל כ-20 טון מטען). כמו כן חלה ירידה משמעותית במספר טיסות המטען לסין וזמינות הטיסות נמוכה. זאת בשל ביקושים נמוכים עדיין להובלה אווירית מסין לישראל ומסין לעולם, שנובעים מהירידה בהיקף הסחורות הממתינות ליצוא בנמלי האוויר של סין (נגרמה ע"י השבתת פעילות היצור).

יחד עם זאת החזרה ההדרגתית לשגרת ייצור בסין מובילה להתאוששות בנפח טיסות המטען לסין וממנה. 

בשיחה עם נציגי חברת DHL אקספרס ישראל, המפעילה טיסות מטען מישראל ליעדים שונים בסין, דרך הונג קונג, עלה כי בשבוע האחרון ישנה עלייה הדרגתית בנפח הפעילות של החברה. הנציג ציין שמרכזי השירות והתפעול בסין חזרו לפעילות בהיקף של 93%. כמו כן, בהונג קונג, יעד השילוח הראשוני דרכו מועברות סחורה לשנז'ן ויעדים נוספים – ישנה חזרה מלאה לשגרה.

בשל זמינות מוגבלת של שירותי הובלה יבשתיים ולוגיסטיקה, ישנם עדיין קשיים בשינוע הסחורות.

בתוך כך, להבנתנו מרבית נמלי האוויר ברחבי סין פתוחים לקבלת סחורות וכן המכס עובד במרבית המקומות. אם כי זמינות שירותי ההובלה וכן היקף הפעילות בנמלים נותר נמוך.

הובלה יבשתית בסין למרכז אסיה:

שירותי הובלה יבשתית מסין למרכז אסיה ואירופה חזרו לפעילות בשבוע שעבר ועומדים לפי הערכות שונות על היקף פעילות של כ-60%. כמו כן חלק מהחברות דיווחו על תפוסה מלאה בהזמנות לשבועיים הקרובים.

מסחר מקוון ויבוא אישי:

מפרסומים שונים אנו מבינים כי פעילות המסחר המקוון והיבוא האישי באמצעות פלטפורמות סיניות כמו עלי-אקספרס, ממשיכה להתקיים. לאור העובדה שהייצור כעת עדיין בהתאוששות,  המשלוחים בשלב זה מועברים על בסיס מלאים קיימים. בשל הפסקת הטיסות הישירות, המשלוחים מועברים על טיסות קרגו וכן בנתיבים חלופיים.  

ביטולים של תערוכות, כנסים ואירועים כלכליים בסין:

לפי פרסומים שונים למעלה כ-24 תערוכות, כנסים ואירועים כלכליים אשר יועדו להתקיים בסין, סינגפור ומדינות נוספות באזור, במהלך החודשים הקרובים בוטלו או נדחו למועד לא ידוע.  

  • מתחם הירידים המפורסם Guangzhou’s Canton Fair– עדכן שכל האירועים המתוכננים לחודשים הקרובים, מושעים נכון לעתה ועד להודעה חדשה. הדבר מעמיד בסיכון את מהדורת האביב של יריד קנטון המפורסם, המתוכנן ל-15 באפריל. 
  • תערוכת CMEF בשנחאי בתחום המכשור הרפואי, בה היה מתוכנן לקום ביתן לאומי, נדחתה בינתיים לחודש יוני 2020 (דחייה של חודשיים מאפריל).
  • תערוכות Semicon China, Electronica China שאמורות להתקיים במרץ בשנגחאי, נדחו למועד לא ידוע, וכך כל התערוכות בחצי הראשון של 2020
  • תערוכת היהלומים בהונג קונג נדחתה מ 2-6 במרץ ל 18-21 במאי.

*נכתב ע"י תומר הייווי, דסק סין, מנהל סחר חוץ במשרד הכלכלה.

למידע נוסף בתחום זה