גאנה: תוכנית ממשלתית חדשה לפיתוח סביבת חדשנות במדינה

ממשלת גאנה והבנק העולמי יוצאים בתכנית חדשה, Ghana Economic Transformation project, המתוקצבת ב-200 מליון דולר, לפיתוח איקוסיסטם תומך חדשנות ויזמות במדינה.

המידע באדיבות אילת קארפ, הנספחת הכלכלית באקרה, גאנה, מנהל סחר חוץ, משרד הכלכלה.

גאנה נחשבת למדינה בעלת אוכלוסייה צעירה מאוד, כ-70% מהתושבים מתחת לגיל 35 ומעל ל-40% מתחת לגיל 18. רמת האבטלה בגאנה עומדת על כ-7% אך, צפויה לגדול משמעותית בשנים הקרובות שכן קצב גידול המשרות קטן משמעותית מקצב הצטרפות הצעירים לשוק העובדה. מערכת החינוך המקצועי והאוניברסיטאי מצליחה להכשיר צעירים אקדמאים בעלי כישורים ברמה טובה יחסית, הנפלטים לשוק עבודה רווי ונטול הזדמנויות, לכן, רבים מהם מוצאים את עצמם בתת תעסוקה או מובטלים.

מציאות זו מובילה די מהר למסקנה שההסתמכות של הכלכלה הגנאית על משאבי טבע והעסקים הקיימים אינה בת קיימא וכי יש צורך דחוף בגיוון הכלכלה ופתיחת עסקים חדשים יצרניים.

מטרת התוכנית היא להפוך את גאנה לידידותית יותר לעסקים חדשים ולעודד את הצעירים המוכשרים לקחת את המושכות בידיים ולהקים עסקים יצרניים וחדשניים. זאת, על ידי הקמת תשתית מתאימה לצמיחת התעשייה הקיימת ולמשיכת משקיעים חדשים ובניית סביבה עסקית תומכת חדשנות שתכליתה לחזק ולמקצע את היזמים והסטארטאפים בגאנה.

כמו במקרים רבים המהלך הממשלתי לא מתקיים בוואקום. בשנים האחרונות הולכת ומתפתחת בגאנה סצנת חדשנות מעניינת ובועטת עם כ-20 Hub’s פעילים, כמה מאות יזמים צעירים ואפילו כמה סיפורי הצלחה של סטארטפים. לא בכדי החליטה Google להקים את מרכז המו"פ הראשון שלה באפריקה, באקרה.

עם זאת ולמרות הפריחה החדשה יחסית של סטארטאפים מקומיים, כל האקוסיסטם נמצא במצב בוסרי והתחלתי מאוד. ישנם מספר גופים ממשלתיים המספקים תמריצים ותמיכות מסוגים שונים לסטארטאפים ולהאבים, אבל מדיניות סדורה ומקצועית עם תקציבים מתאימים עוד לא קיימת. אין ספק שהכיוון הוא חיובי והפוטנציאל קיים, אבל גאנה עוד רחוקה מלהגשים את החזון שלה להיות סטארט אפ ניישן של אפריקה.

במקום הזה מתוכננת להיכנס לפעולה התוכנית החדשה ולעבוד בראש ובראשונה על ביסוס וחיזוק הגופים הממשלתיים האמונים על קידום יזמות וחדשנות. תוך עבודה על המבנים הארגוניים, ביסוס כלי מדיניות ומדידה חדשים, תקצוב פרויקטים ייעודים לחיזוק מרכזי החדשנות הקיימים ומיקצועם, הקמת מרכזי חדשנות חדשים וכן הזרמת כסף לקרנות הון סיכון שישקיעו בסטארטאפים המקומיים.

 

חברי לשכה המעוניינים בשיתופי פעולה או המספקים פתרונות במסגרת התחומים המוזכרים מעלה, מוזמנים למלא את טופס הרישום מטה באנגלית ואנו נשמח לחזור אליכם בנושא.

*
*
*
*
*
*
*
Change the CAPTCHA code
למידע נוסף בתחום זה