ארה"ב, קנדה ומקסיקו חתמו על הסכם סחר חדש ה - USMCA

ב-10 בדצמבר הכריז הממשל האמריקני, שארה"ב, קנדה ומקסיקו הגיעו להבנות בדבר תיקון הסכם הסחר ביניהן ה-U.S-Mexico-Canada Agreement (הידוע בשם- USMCA). 

שלוש המדינות חתמו על ההסכם ב-1 באוקטובר 2018, אך נאלצו לחדש את המשא ומתן על מספר נושאים בו בעקבות בחירות האמצע בארה"ב בנובמבר 2018, שהעניקו לדמוקרטים רוב בבית הנבחרים. הסכם ה-USMCA הוא משא ומתן מחודש של הסכם נאפט"א (North America Free Trade Agreement) משנת 1994. אנו מזמינים אתכם לקרוא את הפרסום הקודם שלנו הכולל הסבר מפורט על ההבדלים בין NAFTA לבין ה-USMCA.
במשא ומתן המחודש על הסכם ה- USMCA, הדמוקרטים העלו את חששותיהם בארבעת הנושאים הבאים: אכיפה, סחר ועבודה, נושאי סביבה ותרופות. יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי מינתה קבוצת עבודה של דמוקרטים מבית הנבחרים, לקיים משא ומתן מול נציג הסחר האמריקאי.

בנושא האכיפה:
ההסכם החדש משפר את מנגנון יישוב הסכסוכים ומהווה את אחד משיפורי האכיפה החשובים ביותר בהסכם. הדמוקרטים דאגו מקיומה של פירצה (loophole) שהייתה מאפשרת למדינות לחסום הקמת פאנל ליישוב סכסוכים. הפירצה הוסרה בגרסה המעודכנת של USMCA.

בנושא סחר ועבודה:
ההסכם החדש משדרג את חוקי הגנת העובדים, ויוצר כלי אכיפה שיחייבו את מקסיקו להעניק "שכר הוגן" ולשמור על זכויות העובדים. הדמוקרטים חששו שלמקסיקו אין את המשאבים והמחויבות הנדרשת ליישום מלא של רפורמת חוקי העבודה במקסיקו כפי שנדרש בהסכם USMCA. בנוסף, טענו שההסכם לא מעניק לארצות הברית יכולת מספקת לפקח על יישום הרפורמה, וכי הליכי יישוב הסכסוכים הקיימים לא מתאימים לטיפול בהפרות דיני עבודה. USMCA כלל במקור הוראה המחייבת את הצד המתלונן להוכיח כי הפרת דיני עבודה השפיעה על הסחר, לפני שהורשה לנקוט באמצעי אכיפה. הגרסה המעודכנת כוללת הוראה שיש להניח כי הפרות עבודה משפיעות על הסחר, ומחייבת את הצד המשיב להוכיח אחרת. בנוסף, החקיקה הפנימית בארה"ב ליישום USMCA, תייצר תקן לנספח אמריקני במקסיקו שיעסוק בנושאי עבודה, ותקים ועדה בין-משרדית שתפקח על רפורמות העבודה במקסיקו.

בנושא הסביבה:
ההסכם כולל הגנה מקיפה בנושאים סביבתיים: מאבק בסחר בלתי חוקי בבעלי חיים, הגנה על בעלי חיים בסכנת הכחדה, מניעת זיהום ועוד. הדמוקרטים טענו שה- USMCA לא נוקט עמדה ברורה בנושא הגנת הסביבה ולא מעניק כלי פיקוח. בדומה לנושא של דיני העבודה, הגרסה המעודכנת של USMCA כוללת הוראה שיש להניח כי הפרות סביבתיות משפיעות על הסחר. הגרסה המעודכנת מחייבת גם את כל הצדדים לאמץ, ליישם ולשמר שבעה הסכמים סביבתיים מולטילטראליים: אמנת וושינגטון לסחר בינלאומי במינים של בעלי חיים וצמחי בר המצויים בסכנה הידועה גם כ-CITES, הסכם מונטריאול על חומרים המכלים את שכבת האוזון, האמנה הבינלאומית למניעת זיהום מאניות הידוע גם כ- MARPOL, אמנת רמסר על מקווי מים בעלי חשיבות בינלאומית- במיוחד כבתי גידול לעופות מים, אמנת אנטרקטיקה לשימור משאבי אוכלוסיית בעלי החיים הימיים, האמנה הבינלאומית להסדרת שימור הלווייתנים והקמת נציבות בין אמריקאית לשימור טונה טרופית. החקיקה הפנימית בארה"ב ליישום USMCA, תייצר תקן גם לנספח אמריקאי במקסיקו שיעסוק בנושאי סביבה ותקים ועדה בין-משרדית שתפקח על יישום הוראות הסביבה בקנדה ובמקסיקו.

בנושא תרופות:
ההסכם הראשוני של ה-USMCA כלל בתוכו הוראה המחייבת 10 שנים של שמירת אקסקלוסיביות המידע לתרופות ביולוגיות (ובכך לא יתאפשר פיתוח ושיווק של תרופות ביו-סימילאר, תרופות גנריות על בסיס ביולוגי), הוראה נוספת קראה לשמירת Patent Evergreening, כלומר שמירת הזכויות על תהליך יצירת התרופה (מחקרים קליניים וניסויים), מה שהיה מונע מחברות תרופות לפתח ולייצר תרופות אחרות על בסיס המחקרים הקליניים והניסויים של אותה תרופה. הדמוקרטים חששו ששתי ההוראות הללו ימנעו מהקונגרס להגשים את שאיפתם להפחית את שנות אקסקלוסיביות המידע בחוק האמריקאי, מה שימנע ירידת מחירים ויעכב חדשנות ותחרות בשוק התרופות הביולוגיות. הסכם ה-USMCA הסופי לא כולל את שתי ההוראות הללו ולמעשה לא מתייחס לנושא התרופות הביולוגיות כלל. זהו הישג גדול עבור הדמוקרטים.

אשרור ותמיכה:
פדרציית האיגודים המקצועיים הגדולה ביותר בארה"ב, CIO-AFL, הודיעה על תמיכתה בהסכם החדש. זו הפעם הראשונה מזה כמעט 20 שנה שהפדרציה מסכימה לתמוך בהסכם סחר בין ארה"ב למדינות אחרות.

מקסיקו אישררה את ההסכם המחודש ב-13 בדצמבר, וקנדה צפויה להצביע במהלך ינואר 2020.

בארה"ב חקיקת יישום ההסכם עברה הצבעה בבית הנבחרים בתמיכה גבוהה של נציגים משתי המפלגות – 385 בעד ו-41 נגד. החקיקה תעבור להצבעה בסנאט בתחילת השנה החדשה, אך רק לאחר ההצבעה על הדחת הנשיא טראמפ (impeachment trial). אם משפט ההדחה יתקיים בתחילת ינואר, ההצבעה על USMCA תתקיים אחריו. ההצבעה על USMCA העניקה את התמיכה הרחבה ביותר להסכם סחר חופשי בבית הנבחרים מאז הסכמי הסחר החופשי של ארה"ב עם ישראל וירדן.

ההסכם כפוף לתאריך תפוגה (sunset באנגלית) בעוד 16 שנים, אם הוא לא יחודש או יידון מחדש. נציגי שלוש המדינות יתכנסו מדי שש שנים להחליט אם לחדש את האמנה ולהאריך את תוקפה בעוד 16 שנים.

* נכתב על-ידי יפעת אלון-פרל, מטעם מינהל סחר חוץ של משרד הכלכלה והתעשייה.

 

למידע נוסף בתחום זה