תחום הייצור המתקדם רלוונטי מתמיד בווייטנאם: המהפכה התעשייתית הרביעית כבר כאן!

(INDUSTRY 4.0 (FIR-Forth Industrial Revolution - ובעברית, "המהפכה התעשייתית הרביעית", או תחום ה"ייצור המתקדם", צפויה לשנות באופן משמעותי את הדרך בה אנו חיים, עובדים ומתקשרים זה עם זה. הן בממדים, והן בהיקף ומורכבות, השינוי צפוי להיות שונה מכל מה שחווה האדם עד כה. איננו יודעים בדיוק כיצד יראה העולם והכלכלה, אך דבר אחד בטוח, התגובה לכך צריכה להיות משולבת ומקיפה, הכוללת את הסקטור הפרטי והציבורי, כמו גם האקדמיה והחברה.

וייטנאם, לצד מדינות נוספות ברחבי העולם, השכילה לראות כי הדרך להתפתחות וצמיחה כלכלית שזורה בהכרח באימוץ ויישום ייצור מתקדם, והפיכת סקטורים כלכליים ל 'חכמים'. מתוך הלך רוח זה, וייטנאם עושה מהלכים כגון פיתוח מרכז חדשנות לאומי , קריאה לפעילות של חברות ענק לפעול בשיטות של ייצור חכם במדינה, והזמנה להשקעות בקנה מידה גדול בפיתוח ערים חכמות.

על פי הערכות, המהפכה התעשייתית 4.0, צפויה להגדיל את התמ"ג של וייטנאם ב-28$ מיליארד עד 62$ מיליארד, המקביל לצמיחה של 7-16% בתמ"ג עד שנת 2030 (תלוי בתרחיש).  בהתאם לזאת, התוצר לנפש יגדל בכ-315-640$ עד שנת 2030, הודות לעלייה בפרודוקטיביות ויצירת משרות חדשות. תחזיות מראות, כי הרווח של פעילויות מסחר מקוון (E-Commerce) בווייטנאם עד שנת 2030, יגיעו לכ-40$ מיליארד, אינטליגנציה מלאכותית כ- 420$ מיליון, מחשוב ענן 2.2$ מיליארד, טכנולוגית תחבורה שיתופית 2.2$ מיליארד, וחקלאות חכמה כ- 1.7$ מיליארד.

לפי ראש מרכז CIEM בווייטנאם (Central Institute for Economic Management) - סוכנות הפועלת תחת מועצת הממשלה, המבצעת מחקרים ומדיניות בתחום ניהול הכלכלה, סקטורים תעשייתיים חדשים אשר צומחים כתוצאה מה-FIR, צפויים להפוך למנוע הצמיחה המשמעותי ביותר של וייטנאם, כשבמקביל יעניקו תמיכה לסקטורים אחרים בהגדלת רווחים ופיתוח שירותים חדשים. ביכולתו של ייצור מתקדם ליצור קשר בין יוזמות בתחומים שונים, באמצעות המרחב הממוחשב במושגים של רשתות מידע, ייצור והפצה. בנוסף, בעזרת הטכנולוגיות, סקטורים כמו אנרגיה, ייצור ומדיניות ציבורית, לצד תחומים אחרים, יכולים לחבור יחדיו ליצירתו של בסיס פוטנציאלי ל"חברה חכמה".

זאת ועוד, יזמים וייטנאמיים מוכנים להשקיע כספים רבים בשימוש ברובוטים וטכנולוגיה מתקדמת בקווי הייצור שלהם (ראה למשל פוסט קודם בתחום הרכב) . לפי מומחים בתחום התעשייה, ייצור דיגיטלי עשוי להיות כוח חזק לסחורות כלכליות בחברות גלובליות, על ידי כך שיאפשר מודלים עסקיים חדשים, ייצור מקומות עבודה נוספים, ויספק פתרונות חדשניים למרבית התחומים.

בפן הרגולטורי והתקציבי, חשוב לדעת כי הממשלה רואה בפיתוח הכלכלה הדיגיטלית והייצור החכם משימת מפתח להבניה מחדש של הכלכלה והכוונת מודל הצמיחה לכיוון פרודוקטיביות, יעילות ותחרותיות. הממשלה הווייטנאמית שמה את INDUSTRY 4.0 בראש סדר היום שלה, והיא מפתחת תכניות פעולה לאימוץ והשמשת טכנולוגיות מתקדמות. לדברי ראש ממשלת וייטנאם נגויין סואן פוק  (Nguyen Xuan Phuc), הממשלה רואה בייצור מתקדם מרכיב חיוני לכלכלה הדיגיטלית, ולהתפתחות הכלכלית של וייטנאם כולה. ראש הממשלה הוסיף ואמר, כי הממשלה מוכנה לתמוך בחברות זרות המעוניינות לייצר בייצור מתקדם בווייטנאם, כחלק מהמאמץ המדיני לקדם טרנספורמציה דיגיטלית. כתשתית, וייטנאם צפויה להפעיל רשת דור (5 5G (Fifth Generation Network עוד ב-2019, ולהתחיל ליישמה בכלכלה בשנת 2020. הדבר יהפוך את וייטנאם לאחת מהמדינות הראשונות ליישם 5G בעולם.

לאור מרכזיות הנושא בסדר היום של המדינה, וייטנאם יזמה את תכנית “Made in Vietnam 4.0”, במטרה לסייע בפיתוח תעשיות חדשות, עם דגש על התאמת רגולציות, מדיניות וטכנולוגיות. בינואר השנה, וייטנאם וה- World Economic Forum צפויים לחתום על הסכם לכינון מרכז FIR, שיפעל בקשר ישיר עם מרכזים דומים בארה"ב ובאיחוד האירופי. רה"מ סואן פוק סבור כי בעקבות מהלך זה, ביכולתה של וייטנאם להפוך למדינה המרכזית המקדמת ייצור מתקדמת באזורה.

 

באדיבות: יניב טסל, הנספח הכלכלי בהאנוי, וייטנאם

 

חברי לשכה המעוניינים לפתח קשרים עסקיים בוייטנאם, מוזמנים לפנות למנהל דסק אסיה-פסיפיק באגף לקידום סחר חוץ וקשרים בינלאומיים, מר לירן אביטן, בכתובת: lirana@chamber.org.il

 

למידע נוסף בתחום זה