איגוד לשכות המסחר: יש לקיים דיון דחוף בנושא גז המזגנים החדש

ישראל הודיעה כי תעבור לשימוש בגז מזגנים חדש, אולם יבוא מזגנים מסוג זה אסור, כיוון שהגז דליק ומסוכן לשימוש.

חטיבת המזגנים בלשכת המסחר קיימה בעבר מספר פגישות עם נציגים של משרד הכלכלה בנושא הסדרת פעילות מתקיני המזגנים בדומה לאופן שבו מוסדרת פעילות טכנאי הגז.

עמדת משרד הכלכלה הייתה שאין מקום להסדיר את פעילות מתקיני המזגנים מצד אחד על מנת שלא לפגוע בחופש העיסוק ומצד שני מכיוון שממילא נדרשת כבר כיום הסמכה בחשמל והכשרה בעבודה בגובה כדי לעסוק בהתקנת מזגנים.

האגף להכשרה מקצועית במשרד הכלכלה, בנה מודל ייחודי של מסלולי הכשרות ייעודיים למתקיני מזגנים והחטיבה מעריכה מאד פעילות זו. יחד עם זאת, נראה שבהעדר חקיקה מחייבת יהיה קושי גדול להניע את מתקיני המזגנים לעבור הכשרה זו.

להבנת חברי החטיבה רוב גדול של מתקיני מזגנים כיום אינם מוסמכים בעבודה עם חשמל ו/או לא עברו הכשרה עדכנית בהקשר של עבודה בגובה ומכאן אנו למדים שהעמדה שהוצגה על ידי נציגי משרד הכלכלה, נכונה ככל שתהיה, לא באה לידי ביטוי בשטח.

לאור הדברים, נשלחה פנייה משותפת של חטיבת המזגנים באיגוד לשכות המסחר, אמון הציבור, התאחדות התעשיינים והתאחדות קבלני מיזוג אויר וחימום בישראל, למיכל צוק, יו"ר הועדה להסדרת עיסוקים במשרד העבודה, בעניין הצורך בהיערכות מהירה למציאות החדשה בענף התקנת מערכות מיזוג אויר עקב המעבר לשימוש בגז R32.

במכתב צוין כי "חשוב לזכור שהיערכות מוקדמת חיונית גם למניעת פגיעה מיותרת בפרנסת המתקינים. כבר כיום החוסר באסדרה חושף את מתקיני המזגנים עצמם לסיכון וחברות הביטוח מסרבות לבטח אותם. הסכנה צפויה להחמיר עם המעבר לגזים החדשים ורבים עלולים להישאר ללא פרנסה אם לא תבוצע היערכות מוקדמת להכשרתם לקראת השינויים בענף ".

דן למפרט, מהנדס ונציג לשכת המסחר בוועדה טכנית שעוסקת בתקן למזגנים של מכון התקנים, הוסיף כי "אמרנו שאנחנו לא מוכנים להסיר את איסור יבוא המזגנים, אלא אם יסדירו בתקנה את מקצוע המתקין. אנחנו לא נתיר עד זה עד שלא יסדירו, דבר שיכול לגרום לכך שלקראת 2019 תהיה הגבלה על הכנסת מזגנים לישראל. כל העולם נערך לייצר מזגנים רק עם הגז הזה, ורק בישראל לא יהיה אפשר להשתמש בו".

למידע נוסף בתחום זה