אוזבקיסטאן: סקירות על תעשיית הכימיקלים, המטלורגיה, החשמל, התחבורה והתיירות במדינה

שגרירות אוזבקיסטאן בישראל העבירה לידינו מידע על התעשיות המובילות במדינה. הרפורמות שבוצעו בענפים אלו מושכות השקעות זרות ישירות (FDI) אשר נושאות פרי.

כימיקלים

התעשייה הכימית של אוזבקיסטן ממלאת תפקיד חשוב לא רק בגיוון היצוא ובחיזוק האינדיקטורים המקרו-כלכליים של הרפובליקה האוזבקית, אלא גם באספקת המוצרים הדרושים לתעשיות אחרות, ומתן מענה לצרכים החיוניים של האזרחים. רשימת הצרכנים של מוצרי התעשייה הכימית כוללת חקלאות, רהיטים, כרייה, אלקטרוניקה וחשמל, נפט וגז, בנייה, תעשיית מזון ועוד.

למידע נוסף לחצו כאן

מתכות

בשנים האחרונות, ממשלת אוזבקיסטן מקדישה תשומת לב מוגברת למיצוי, עיבוד של מתכות לא ברזליות וייצור מוצרים בעלי ערך מוסף גבוה מהם. תעשיית המטלורגיה הלא-ברזלית נחשבת כקטר פוטנציאלי של המשק.
כידוע, לאוזבקיסטן עתודות משמעותיות של מתכות לא ברזליות. עתודות הזהב באוזבקיסטן מסתכמות ב-6.4 אלף טון, כסף - 24.6 אלף טון, נחושת - 21.3 מיליון טון. עתודות משמעותיות של מתכות אל-ברזליות יוצרות פוטנציאל למשוך השקעות בכרייה, עיבוד והגדלת היצוא של מתכות אל-ברזליות ומוצרים מהן.
במהלך 6 השנים האחרונות גדל חלקו של הנפח הפיזי של תעשיית המתכות בענף הייצור מ-11% ל-24%. במשך 11 החודשים של 2022, גדל היקף הייצור פי 10 יותר מאשר ב-2016.
גם הייצור של מתכות לא ברזליות בתקופה ינואר-נובמבר 2022 הראה עלייה. בפרט, ייצור הנחושת ומוצריה במפעלים גדולים גדל ב-3.3% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2021 והגיע ל-184 אלף טון, ייצור האבץ ומוצריו גדל ב-1.3% ל-83.6 אלף טון, ועופרת ושלה. המוצרים ירדו ב-20% ל-8.1 אלף טון.

למידע נוסף לחצו כאן

חשמל

תעשיית החשמל היא אחת מהתעשיות המניעות את כלכלת אוזבקיסטן ומדגימה התפתחות מואצת. אסטרטגיית הפיתוח של אוזבקיסטן הביאה להגדלת היקף הייצור התעשייתי פי 1.4 בשנים 2022-2026, כולל מוצרים בעלי ערך מוסף גבוה בתעשיית החשמל פי 2 ויצוא פי 3.
כיום פועלים בתעשיית החשמל כ-500 מפעלי ייצור, רובם קטנים, המייצרים למעלה מ-2,000 מוצרים. מספר העובדים בענף הגיע ל-32 אלף איש. 88 המפעלים הגדולים בענף, המייצרים יותר מ-95% מהיקף כל מוצרי החשמל, מייצרים כבלים וחוטים, 36 - מכשירי חשמל ביתיים ו-34 - ציוד חשמל ועוד. יש לציין שכמעט כל המפעלים בענף הם פרטיים.
במהלך 5 השנים האחרונות הושקעו בתעשייה 560 מיליון דולר, הושקו 163 פרויקטים חדשים.

למידע נוסף לחצו כאן

תחבורה

מגזר התחבורה חשוב מאוד ליציבות הפיתוח הכלכלי, רווחת האוכלוסייה והביטחון הלאומי של המדינה. תעשייה זו היא מערכת כלכלית מורכבת המכסה את כל הנוסעים באוויר, יבשה, ים, כמו גם הובלת מטענים.

למידע נוסף לחצו כאן

תיירות

כתוצאה מהצעדים שננקטו לייצוב הענף והמשך פיתוח התיירות שהואט עקב מגפת הקורונה, הצליח ענף התיירות לשחזר במהירות את רמתו הקודמת. בשנת 2022 ביקרו באוזבקיסטן למעלה מ-5.2 מיליון תיירים זרים (ב-2017 - 2.69 מיליון). מדובר פי 2.9 מאשר ב-2021 (1.8 מיליון) ו-2.5 מיליון מהמתוכנן (2.7 מיליון) לשנת 2022. ב-2022 היקף היצוא של שירותי תיירות עלה על 1.61 מיליארד דולר.
הנתונים הללו הם תוצאה של תשומת לב רבה שהוקדשה לפיתוח התיירות באוזבקיסטן. בפרט, ננקטו צעדים להחדרה נרחבת של תשתית "תיירות ללא מחסומים" בערים התיירותיות העיקריות, וכל מגבלות הנסיעה הוסרו. הוצאת ויזות לתיירים עברה ליברליזציה קיצונית, בוטלו תורים ובדיקות מיותרות בשדות תעופה, נוצרו "מסדרונות ירוקים" ותנאים נוחים בתחנות רכבת, הוקמה מערכת של רישום אלקטרוני של אורחים וההגבלות על המרת מטבעות הוסרו.

למידע נוסף לחצו כאן

למידע נוסף בתחום זה