הכירו את הנשיאה הנכנסת של המוסד לבוררות עסקית

שופטת בית המשפט העליון (בדימוס) אילה פרוקצ'יה נבחרה, פה אחד, ע"י האסיפה הכללית של המוסד לבוררות עסקית, מייסודו של איגוד לשכות המסחר, לתפקיד נשיאת המוסד.

השופטת פרוקצ'יה מחליפה את השופט (בדימוס) דן ארבל, שמסיים לאחרונה כהונה של כארבע שנים, כנשיא המוסד. השופטת פרוקצ'יה נכנסה לתפקידה ב- 1 בנובמבר 2015.

פרוקצ'יה, כיהנה כשופטת בית המשפט העליון משנת 2000 עד שנת 2011. מאז פרישתה מכס השיפוט עוסקת פרוקצ'יה במגוון פעילויות ציבוריות, עומדת בראשות ועדות ציבוריות, מנהלת גישורים ובוררויות ועוסקת בפעילות אקדמית.


נשיאת המוסד הישראלי לבוררות עסקית
השופטת (בדימוס) אילה פרוקצ'יה

האסיפה הכללית של המוסד הישראלי לבוררות עסקית בראשות עו"ד אוריאל לין הביעה הערכתה על נכונות השופטת (בדימוס) אילה פרוקצ'יה לקבל על עצמה את תפקיד נשיאת המוסד ולהקדיש מניסיונה לקידומו עתיד.

עם כניסתה של השופטת (בדימוס) פרוקצ'יה לתפקידה, ציינה פרוקצ'יה כי: "בכוונת המוסד לפעול להגברת המודעות בקרב הציבור ליתרונות שבהליכי הבוררות והגישור כמסגרת דיונית המבוססת רובה ככולה על רצונם החופשי של הצדדים וליצור מנגנונים אלטרנטיביים, איכותיים ונגישים, לפתרון סכסוכים, שיפתחו צוהר רחב יותר לציבור לעשות שימוש בשירותי המוסד ולבוא בשעריו".

השופטת פרוקצ'יה הוסיפה: "המוסד יפעל למתן פתרונות לסכסוכים בתחומי חיים ופעילות, שעד היום לא נוצלה בהם האפשרות לפתור סכסוכים אלו באמצעות בוררות. זאת תהיה אלטרנטיבה אמיתית וריאלית להליכים משפטיים, בפני בתי משפט – נעשה הכול שהחזון של חוק הבוררות הישראלי יוצא מן הכוח אל הפועל, וכל מי ששם פעמיו אל בית המשפט, יבחן, רגע אחד לפני כן, את האלטרנטיבה של המוסד שלנו".

נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, בירך את השופטת (בדימוס) פרוקצ'יה ואמר כי "עם תחילת כהונתה מתחיל עידן חדש של התרחבות המוסד; צירופן של בוררויות בינלאומיות וגיוסם של בוררים מקצועיים, על פי תחומי התמחות מגוונים. השאיפה היא להגיע לקהל רחב יותר של אלה שיש להם סכסוכים משפטיים ולייעל את הליכי הדיון".

לין ציין עוד כי בעתיד תישקל גם האפשרות של התרחבות לתחומי בוררויות נוספים שאינם בהכרח על טוהרת המהות העסקית.

המשנה לנשיאת המוסד, עו"ד מנשה כהן ציין כי מדובר במינוי ראוי ביותר. המוסד לבוררות עסקית הוא הראשון והמוביל בתחום יישוב הסכסוכים, ואנו פועלים במרץ לפתח את המוסד כחלופה ראויה ומומלצת במקום ניהול הליכים בבתי משפט. כך, גם נקל על העומס העצום במערכת המשפטית וגם נאפשר הליך מהיר, דיסקרטי ומקצועי לטובת המתדיינים. עם מגוון כה מרשים של בוררים, עם צוות מקצועי ואיכותי שמלווה את המוסד ועם הנשיאה החדשה, השופטת בדימוס אילה פרוקצ'יה, נביא את המוסד להיות הבחירה הטבעית להתדיינות משפטית לכל גוף עסקי בישראל.

המוסד הישראלי לבוררות עסקית הוקם בשנת 1991 כעמותה מיסודו של איגוד לשכות המסחר. פרופ' סמדר אוטולנגי ז"ל הייתה ממייסדי המוסד וכיהנה כנשיאתו הראשונה במשך כ-13 שנה.

המוסד לבוררות עסקית פועל לפתרון סכסוכים בדרכים חלופיות – בוררות וגישור, ומציע פיתרון מקצועי, מהיר ואיכותי בעלויות שאינן גבוהות.

במהלך שנות קיומו רכש המוסד ניסיון רב והתנהלו בו אלפי בוררויות בכל תחומי העסקים ובכל ענפי המשפט לרבות מקרקעין, חברות, תקשורת, בנייה, עסקים ועוד.
ייחודו של המוסד הוא ביצירת מסגרת ארגונית לניהול בוררויות במסגרתו, תוך מתן שירותים מקצועיים ומינהליים המקדמים דיונים יעילים, מהירים, חשאיים ובעלות השווה לכל נפש.

המוסד לבוררות עסקית פועל עפ"י מערכת כללים ידועה מראש, והיה החלוץ הראשון לאפשר במסגרת הליכי בוררות, הליך ערעור, בפני בורר דן יחיד או הרכב בוררים, בהסכמת הצדדים, טרם תחילת הליך הבוררות.

עם בוררי המוסד ומגשריו נמנים בוררים ומגשרים מתחומים שונים: שופטים בדימוס, עורכי דין, רואי חשבון, מהנדסים, שמאים, כלכלנים ועוד.

למידע נוסף בתחום זה