הרכבת קלה, המחיר כבד

עקב הקשיים הצפויים כתוצאה מהעבודות להקמת הרכבת הקלה, קיימה ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לתחבורה ציבורית בראשות ח"כ דב חנין ישיבה סוערת יחד עם נציגי איגוד לשכות המסחר ובעלי העסקים, בלשכת המסחר תל אביב והמרכז. בישיבה השתתפו גם ח"כ נורית קורן, סגנית ראש עיריית תל-אביב מיטל להבי, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר אריה זייף, ונציגי האיגוד, נציגי נ.ת.ע ובעלי עסקים ממתחמי החפירות של הרכבת הקלה.

זייף אמר בפתח הדיון אמר כי ההשתתפות הרבה של בעלי עסקים בישיבה מעידה כי אנחנו מתמודדים עם בעיה רצינית מאוד. ח"כ חנין אמר כי בגדול עם ישראל בעד רכבת, אך אנחנו נגד זה שהרכבת תדרוס אנשים. "התפקיד שלנו להבטיח שההגנה על בעלי העסקים תהייה מתאימה ונאותה".

קרדיט צילום: גיל לופו

בעלי העסקים רבים הגיעו לפגישה והלינו כי הם לא מקבלים מענה מספיק בעיקר מחברת נת"ע. הם ביקשו לשקול הנחות בארנונה ולפתוח קרן לפיצוי על הנזקים ואבדן ההכנסות. בעלי העסקים סיפרו בהתרגשות על הפגיעה בעסקים שכבר מורגשת, וביקשו תשובות. "בנת"ע הציעו לנו שילוט לעסק, הרסו לנו את המקום ומציעים לנו שילוט. איך נוכל לשלם את הארנונה ומי ידאג לנו לפרנסה לילדים. הציעו לנו הלוואות אבל מי יחזיר את ההלוואות", שאלו. "הקרקע רועדת לנו מתחת לרגליים", אמרו.

לדברי יריב בן יהודה, מחברת להב יבואני נשק באזור התחנה המרכזית הישנה, נכון לרגע זה בעלי העסקים באזורי הבנייה עדיין לא יודעים מה עתיד להתרחש וכיצד תתבצע הגישה לעסקיהם, הן מבחינת אספקת חומרי הגלם והמוצרים והן מבחינת הלקוחות: "רוב בעלי העסקים שבאמת יפגעו לא יחזיקו מעמד. צריך לפצות את העסקים באמצעות קרן מיידית".

בכור צבאן, מצבאן תכשיטים באזור אלנבי, הדגיש כי "כבר הושג ניסיון במדינת ישראל בהקמת רכבת קלה – בירושלים. אם כך, מדוע לא הסיקו את המסקנות מהקמת הרכבת הקלה שם, והגיעו מוכנים עם הפתרונות לפני תחילת העבודות? את ההכנות היו צריכים לעשות לפני".

סמנכ"ל כלכלה באיגוד לשכות המסחר, ישראלה מני, אמרה כי בלוס אנג'לס עושים את אותו פרויקט והקימו קרן של 10 מיליון דולר לפיצוי לעסקים הקטנים. כמו כן מני העלתה את נושא הספקת חומרי גלם וסחורות לחנויות ורשתות באזור, ואמרה שקשיים בהספקה ייצרו בסופו של דבר ייקור מחירים וכי יש לתת פתרון לאותם ספקים שיוכלו לפרוק סחורה ברחבי גוש דן.

זייף אמר כי הרכבת כבר יצאה מהתחנה ועכשיו צריך לגרום לכך שב-6 השנים הקרובות הנפגעים יוכלו להמשיך לחיות ולהתקיים. "עיריית תל אביב, משרד הכלכלה, משרד האוצר ורשות המסים אלה הגורמים שיכולים לתת לאנשי העסקים לחיות ולעבור את התקופה הקשה ולבנות קרן לסיוע לעסקים. צריך לבחון את הכנסות בעלי העסקים ב-5 השנים האחרונות ולהשלים להם את ההכנסות כמעט לאותה רמה, עד כדי 80-90 אחוז. חלק כמענק וחלק כהלוואות שיוחזרו בעוד 10 שנים, אחרי שהעבודות יסתיימו ותגיע הפריחה.

להבי התייחסה לטענות הקשות של בעלי העסקים ואמרה כי כבעלת עסק קטן בעבר היא יודעת עם איזה קשיים מתמודדים בעלי העסקים. "גם העיריות לא פטורות מלסייע", אמרה להבי שהבטיחה לבחון את הפתרונות שהעלו בעלי העסקים בפגישה. גיל יעקב מארגון 15 דקות אמר כי בעולם כשעושים פרויקטים דומים מוקמת ועדה בראשות ראש הממשלה, וקרא לא לחכות למריבות בין השרים ולהקים ועדו כזו גם בישראל. "כל הצעדים צריכים להיות מופנים ישירות לקודקוד", אמר. ח"כ קורן קראה לנת"ע לתת מענה לבעלי העסקים ואמרה כי "אם כולם טוענים שהם לא מקבלים מענה מנת"ע זה לא רציני".

ח"כ חנין ביקש את הסיוע של בעלי העסקים וקרא להם להעביר לוועדת המשנה נתונים ומידע שיאפשר לחברי הכנסת לדרוש סיוע ופתרונות. "צריך טיפול של עזרה ראשונה ומדינת ישראל צריכה להתגייס. זה מתחיל קודם כל משר התחבורה וזרוע הביצוע נת"ע. משרד התחבורה צריך לראות את הפרויקט לא רק כפרויקט תשתית אלא כפרויקט של בני אדם", אמר. הוא הוסיף כי יפנה ליו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, בבקשה שיפנה לשר הכלכלה להתגייס למתן מענה לעסקים הקטנים. "כמובן שנדרוש גם ממשרד האוצר להוציא את היד מהכיס ולהשקיע", אמר ח"כ חנין.

הישיבה התקיימה במסגרת סיור שערכה ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לתחבורה ציבורית לבחינת פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן.

 

למידע נוסף בתחום זה