לין לשר האוצר: על משרד האוצר להפסיק להתמהמה ולאשר במיידית את החזר עלויות התנאים הסוציאליים למעסיקים עבור שירות המילואים של עובדיהם המגויסים למלחמת חרבות ברזל.

זה מצער מאוד שבעניין כה בסיסי וצודק צריך להיגרר לעיכובים לא פוסקים והעדר התחשבות נמשך במגזר העסקי.

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, פנה לשר האוצר, בצלאל סמוטריץ, בדרישה כי משרד האוצר יפסיק עם הסחבת בוועדות הכנסת ויאשר באופן מלא את החזר הכספים המגיעים למעסיקים עבור תשלום התנאים הסוציאליים של משרתי המילואים.

אתמול, 1/1/2024, התחילו המעסיקים להזרים את הכספים לחשבונות הבנק של עובדיהם בגין חודש דצמבר 2023, משכורת פלוס התנאים הסוציאליים. גם בחודש זה יימשך העול והעומס הבלתי מוצדק המוטל על כתפי המגזר העסקי של המדינה, שמחזירה למעסיקים רק את עלויות השכר של העובדים המגויסים, ללא העלויות הנוספות של התנאים הסוציאליים.

במכתבו מדגיש לין את העוול והעול המושת על כתפי המעסיקים, כל שכן בתקופה כה קשה ומאתגרת של המגזר העסקי שרבים מבעלי העסקים נלחמים על שרידותם "על פי הערכות, התנאים הסוציאליים נעים בטווח של 25%-36% מהשכר של כל עובד ואת העלות הזו המדינה משיתה על המעסיקים, שגם כך צריכים להמשיך לפעול עם מצבת כוח אדם קטנה יותר במצב מלחמה. זוהי הפרת החוזה בין המדינה לבין המגזר העסקי שלה. המעסיקים מבינים את הצורך הביטחוני וגאים בהתייצבות עובדיהם, ומצד שני מצפים שהמדינה תישא בכל העלויות של אותם מגויסים, ולא תטיל עלויות למגזר העסקי עבור עובדים שאינם מועסקים בפועל".

בכנסת מתנהלים דיונים בוועדת העבודה על מתווה שיפוי למעסיקים, כאשר הוועדה ציפתה שהפיתרון יגיע ממשרד האוצר. נוכחנו עוד כי יו"ר הוועדה מקדם הצעה, שעל פי הפרסומים תשפה את המעסיקים עד 20% רטרואקטיבית ליום 7/10/0223. זה משפר את המצב הקיים, אבל רחוק מלהספיק.

לין הדגיש את חוסר הצדק בהשתהות המערכת אל מול המגזר העסקי "חבל כי נושא שההגינות והצדק מחייבים בו פתרון אמת על פי הגיון בסיסי, אין אנו עושים את המהלך המתבקש. אי אפשר כל הזמן לדחות את הטיפול בעניין. אדגיש כי מה שצריך להיות הוא לא שיפוי חלקי, לא שיפוי רק למי שעובדיהם גויסו בצו 8, לא שיפוי שמותנה במספר ימי המילואים, בשלב זה ובמיידי שיפוי לתקופת המלחמה. זה כל כך בסיסי שעצוב שצריך להילחם על כך. זהו צו השעה לקחת אחריות ומנהיגות אישית ולפתור את הסוגייה אחת ולתמיד כדי להשיב את האמון של המגזר העסקי במדינה".

למידע נוסף בתחום זה