סקר חברת הייעוץ והמחקר SQ עבור איגוד לשכות המסחר: 51% מבעלי העסקים מתחום המסחר והשירותים בישראל סבורים כי מתווה הפיצויים המוצע על ידי הממשלה בעקבות המלחמה, איננו מספק

סקר שנערך עבור איגוד לשכות המסחר בקרב 205 מנהלים של עסקים מתחום המסחר והשירותים במדגם ארצי בדק האם הם מתווה הפיצויים מובן וברור והאם לדעת אותם מנהלים המתווה יסייע לעסקיהם לצלוח את משבר המלחמה.

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר: "מתווה הפיצויים בכללותו, על אף שיש בו מספר ליקויים שכדאי לפרטם, בקו המרכזי שלו הוא בהחלט מתווה סביר".

בנוסף אמר לין, "מתווה הפיצויים בכללותו, על אף שיש בו מספר ליקויים שכדאי לפרטם, בקו המרכזי שלו הוא בהחלט מתווה סביר. החולשה המרכזית היתה שמיום תחילת המלחמה ועד לזמן שהכסף זורם עובר זמן רב מידי, למעלה מ-45 יום. החזר הוצאות קבועות מול ירידה במחזור הוא נמוך מידי, עסקים מעל 400 מיליון, שלא זוכים לפיצוי, קופחו ללא סיבה סבירה והגיונית שכן עסק גדול שחלילה ייפול, יגרוף אחריו הרבה עסקים קטנים ובינוניים. כמו כן, נוסחאות הפיצוי, גם להחזר הוצאות קבועות וגם לגבי השתתפות בשכר, מורכבות מידי כאילו מדובר בשומת מס הכנסה. במתווה חסרה התייחסות למס הארנונה כחלק מההוצאות הקבועות בהן נושא העסק. יחד עם זאת, אי אפשר להתעלם משני יתרונות מרכזיים. חל"ת מאוד משופר המגן על העובדים וגם מאפשר התאמת מצבת העובדים למול פעילות העסק. בנוסף, רכיב השתתפות המדינה בשכר המשולם בפועל לעובדים".

18% מבעלי העסקים לא שמעו על המתווה, 42% ציינו כי מתווה הפיצויים אינו ברור והם לא מבינים את אותו ו 40% מכירים ומבינים את מתווה הפיצויים (בכוחות עצמם או באמצעות רואה חשבון/ מידע מהתקשורת).

30% מהעסקים בתחום המסחר והשירותים בישראל סבורים שמתווה הפיצויים כלל לא יסייע לעסק שלהם לצלוח את משבר המלחמה, 21% ציינו כי יסייע במידה מעטה, 24% במידה בינונית, 17% במידה רבה ו 7% במידה רבה מאוד.

שי חיון, מנכל SQ: "לפי הסקר עולה כי בקרב עסקים מתחום השירותים תחושה חזקה יותר של חוסר סיפוק מהמתווה, בהם 67% אמרו שהמתווה כלל לא מספק אותם או מספק במידה מעטה, לעומת עסקים מתחום המסחר בהם רק 46% ציינו כי המתווה אינו מספק כלל/במידה מעטה"

למידע נוסף בתחום זה