נשיא איגוד לשכות המסחר: "דווקא עכשיו האוצר חייב לשים סוף לעיוות ההיסטורי - ביטול הפטור ממע"מ ביבוא אישי יגדיל את תקציב המדינה, יחזק את העסקים במשק ויתרום לייצור מקומות עבודה"

"זהו עיוות חמור במערכת המס וכיום במצב החירום הנוכחי זה הופך לטיפשות ואיוולת, אנו מעניקים הקלות מס מיותרות לציבור כדי שיעדיף לרכוש מוצרים גם מארצות התומכות בחמאס"

רגע לפני שמתחילה תנופת הקניות באינטרנט של חג הרווקים הסיני והבלק פריידי, איגוד לשכות המסחר קורא לשר האוצר לעצור את העיוות החמור של הפטור ממע"מ על ייבוא אישי בסכום של עד 75 דולר. באיגוד טוענים כי מדובר בעיוות היסטורי ולפיו על מוצר שנמכר בארץ משולם מע"מ, ואילו על מוצר זהה בייבוא אישי לא משולם המס. על פי נתוני איגוד לשכות המסחר, מעבר לחוסר ההוגנות כתוצאה מתחרות בלתי שווה ולפגיעה בעסקים המקומיים, המדינה מפסידה בכל שנה הכנסות בגובה של כ-3 מיליארד ש"ח בשל הפטור.

בפניה לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' טוען אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, כי במצב החירום הנוכחי עיוות מס זה הופך לטיפשות ואיוולת, ואפילו לחוסר כבוד לאומי. "אנו מעניקים לעסקים בחו"ל הקלות מס מיותרות בגובה 17% כדי שהציבור יעדיף לרכוש מהם מוצרים שונים, במקום לרכוש את המוצרים מעסקים מקומיים. מדובר בהטבות מס הניתנות גם לעסקים ואתרים בארצות התומכות בחמאס, כמו טורקיה, במקום לחזק את המגזר העסקי המקומי" טוען לין.

על פי נתוני איגוד לשכות במסחר בכל מדינות העולם התקבלה ההבנה כי פטור בלתי מידתי מתשלום מע"מ על ייבוא אישי ממדינה אחרת מהווה פגיעה ישירה ביכולת המגזר העסקי המקומי ליצר תחרות הוגנת מול ספקים גדולים וחזקים מחו"ל. באירופה הפטור הוענק בעבר למוצרים שערכם אינו עולה על 22 יורו (לעומת 75 דולר בישראל.) למרות זאת הוחלט, כבר לפני שנה וחצי, לבטל באופן גורף את הפטור. למרות שמדובר היה בהחלטה שאינה פופולרית בקרב הציבור, גם הוא הבין את החשיבות שיש בשמירה על תחרות הוגנת עבור המגזר העסקי המקומי.

לדברי לין, הפטור ממע"מ נולד בחטא, בחוסר אחריות ובניגוד להמלצות המפורשות של ועדת טרכטנברג והוא הוא גורם להפסד הכנסות שהיו יכולות היום להיות מתועלות לטובת המאבק הלאומי במלחמה הנוכחית. "ביטול הפטור ממע"מ ביבוא אישי יגדיל את תקציב המדינה ובמקביל ייצר מקומות עבודה" אומר לין.

באיגוד לשכות המסחר טוענים כי בעבר שרים שונים השתכנעו שיש לבטל פטור זה, אך לא היה להם את האומץ האישי לעשות זאת. "חלק מהציבור התאהב בפטור וזאת קל להבין. אך יש גם שאלות של אחריות לאומית, חוסן המשק ויצירת מקומות עבודה. ואסור להפר כללים של הגינות בסיסית בהם חייבת המדינה למגזר העסקי שלנו, במיוחד כאשר עיקר הפגיעה היא בחלשים ביותר" אומרים באיגוד.


יחד עם זאת, באיגוד לשכות המסחר מבינים כי שר האוצר יתקשה להעביר החלטה שכזו מבלי לקבל ביקרת ציבורית, ועל כן קוראים לו לקיים קיום דיון יסודי בנושא בהשתתפות נציגי הייצור, היבוא והמכירות הקמעונאיות.

למידע נוסף בתחום זה