בעקבות מצב החירום, איגוד לשכות המסחר מציע תוואי מחייב להתמודדות עם המחסור הגדול של כוח אדם במשק

מוקד ביקושים של לשכת התעסוקה, מניעת איבוד הכנסה של השכבות החלשות על מנת שיוכלו להצטרף למעגל התעסוקה, שילוב בני הישיבות בשוק העבודה ויבוא עובדים זרים לטובת ענפי הבניין והחקלאות.

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, פנה למנכ"ל שירות התעסוקה, רמי גרואר, ולמנכ"ל משרד הכלכלה אמנון מרחב, והציג בפניהם את המתווה של לשכת המסחר תל אביב והמרכז להתמודדות עם חוסר כוח האדם במשק. הפניה נועדה לייצר שיתוף פעולה של המשרדים השונים, יחד עם רשות החירום הלאומית, למען סיוע חירום לענפי משק רבים שנמצאים במשבר של מחסור חמור בכוח אדם.

  1. על שירות התעסוקה לבנות מוקד אשר יקבל במיידי כל ביקושים לכוח אדם, בכל מרחב המגזר העסקי; ומול זאת לקבל הודעות מכל העסקים אשר שחררו כוח אדם אם לחל"ת או במסגרת פיטורים.
    הזרמת מידע זה תהווה מוקד כלל לאומי להצלבת עובדים ששוחררו מעבודה לעומת ביקושי עובדים בדיווח אונליין אשר יכלול נתונים בסיסיים באשר לעובדים ששוחרו ממקום עבודתם.
    אפשר להזמין תוכנה נאותה לביצוע מהיר. תכוניות כאלה קיימות במשק.
  2. מספר רב של עובדים, ובהרבה מקרים בשכבות השכר הנמוכות, אם יצטרפו למעגל העבודה בפועל יפסידו הכנסות. לדוגמא: פנסיונרים, מס הכנסה שלילי ואחרים. יש להציב עקרון ברור ומקיף שעובדים המצטרפים למעגל העבודה לא יאבדו מהזכויות המגיעות להם היום מהביטוח הלאומי או מרשויות המדינה.
    פרי הכנסתם הנוספת יהיה בהשלמה ובתוספת למה שהם זכאים היום מן המדינה.
  3. זוהי כיום הזדמנות לשלב בני ישיבות במעגל העבודה בנוסף לגיוס ושירות לצה"ל. על שירות התעסוקה לפנות לנציגי המגזר החרדי ומוקדים של ריכוז אוכלוסייה במגזר החרדי ולפרסם את רשימת המשרות הדרושות. גם במקרה זה לא ייגרע מההקצבות המועברות לתלמידי הישיבות.
  4. במשולב עם משרד הכלכלה השלמה של הכשרת עובדים בהתאם לצרכים המתעוררים על פי הפנייה אל המוקד של שירות התעסוקה.
  5. יבוא עובדים זרים מארצות ידידותיות לצרכי עבודות בניין וחקלאות. לאפשר יבוא עובדים כאמור אפילו אין לישראל הסכם בילטרלי לעניין יבוא עובדים עם ארצות המקור.


יודגש שצירוף עובדים למעגל העבודה צריך להיעשות על בסיס העיקרון שאין עבודתם בתקופת החירום גורעת במאומה מההכנסה או ההטבות שהם היו זכאים מהמדינה קודם ה-7 באוקטובר. זה יהווה תמריץ להצטרף למעגל העבודה וגם יעלה את רמת החיים בקרב האוכלוסיות החלשות.


אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר: "יש צורך לאומי לייצב את שוק העבודה במהרה. ישנם מספר מהלכים שניתן לעשות על מנת להשיג מטרה זו וכך ניתן לייצב את שוק התעסוקה".

למידע נוסף בתחום זה