נשיא איגוד לשכות המסחר בתמיכה בהצעת החוק לתיקון חוק החוזים של שר המשפטים

לין: הצעת החוק של שר המשפטים בעניין פרשנות חוזים היא הצעה נכונה והגיונית והיא משרתת את האינטרס הציבורי. הגיע הזמן להטיל על הצדדים את האחריות לניסוח חוזים ברורים ומובנים במקום להטיל על בית המשפט את האחריות לבדוק למה התכוונו הצדדים תוך בזבוז זמן שיפוטי יקר. אנחנו תומכים בעיקרון הפרשני של עליונות לשון החוזה.

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, שכיהן בעבר כיו"ר וועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת הוסיף: "זהו מסר חשוב לעורכי הדין של הצדדים ללמוד לדייק את הניסוחים ולהגיע להבנות ברורות, שמשקפות את אומד דעתם של הצדדים. זה לא רציני ולא אחראי לכתוב, לעיתים בצורה מכוונת, משפטים עמומים, שניתן לפרש בכמה דרכים רק כדי לחתום על הסכם, ואחר כך כשנוצר הסכסוך להטיל על בית המשפט להוציא עבור הצדדים את הערמונים מהאש. באים בטענות לבית המשפט, אבל מי שיצר את הבעיה הם הצדדים בניסוחים הלא ברורים והמתפתלים שלהם".

בלשכת המסחר אומרים עוד כי אין זה מתפקידו של בית המשפט להחליט עבור הצדדים מה הייתה כוונתם המקורית. מי שניסח את ההסכם, כך שלא ברור מה הייתה הכוונה, צריך לשאת בתוצאות של הניסוח הרשלני. התבססות על נסיבות חיצונית, הסתמכות על מושגי שסתום כמו תום לב, רק מאריכים את הדיונים שלא לצורך.

צריך גם להביא בחשבון את העומס המוטל על המערכת כולה עקב הארכת משך הדיונים, הפוגע בציבור הרחב.

הצעת החוק מעגנת את העיקרון הנכון של מתן עדיפות ברורה ללשון, אבל עם חריגים נכונים שמונעים תוצאות אבסורדיות כשהתבססות על הלשון אינה אפשרית.

למידע נוסף בתחום זה