לקראת השקת פעילות הרכבת הקלה השבוע. לין לשר האוצר: פגיעה בעסקים עקב פיתוח תשתיות ציבוריות אינה שונה מהפקעת רכוש – המדינה והרשויות המקומיות לא יכולות להרוס עסקים בישראל

"משרד האוצר צריך לקחת אחריות בראייה כלל לאומית ולקבוע הגדרות ברורות של זכאות וקריטריונים לקבלת פיצוי לכל העסקים בישראל הנפגעים כתוצאה מהקמת קווי רכבות מטרופוליטנית, בשיתוף של הרשויות המקומיות בהן עוברים אתרי העבודה"

"פגיעה בעסקים עקב פיתוח תשתיות ציבוריות אינה שונה מהפקעת רכוש". כך אומר אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, לקראת השקת פעילותה של הרכבת הקלה במהלך השבוע. בפניה לשר האוצר, בצלאל סמוטריץ', קורא לין למשרד האוצר לקחת אחריות כוללת על הפגיעה בעסקים ולהוביל תכנית לאומית כוללת למתן פיצוי לעסקים שנפגעו כלכלית במהלך העבודות והחסימות.

"עקב עבודות תשתית נחסמת הגישה של הציבור לחנויות הרחוב המצויות בצדי המדרכות, העסקים נפגעים מחמת ירידת מחזור. אין מדובר בתקופות זמן קצרות. מדובר בתקופות ארוכות שנים עם דחיות דחופות במועדי הסיום" אומר לין. "המדינה רוצה לפתח תשתיות אולם מתנכרת לחובותיה כלפי בעלי העסקים. לא המדינה ולא הרשויות המקומיות יכולות להרשות לעצמן להרוס עסקים בישראל. פגיעה ישירה בעסקים עקב פיתוח תשתיות ציבוריות אינה שונה מהפקעת רכוש".

באיגוד לשכות המסחר טוענים כי מאחר ואין מדובר בתופעה זמנית וחולפת, נכון יהיה להנהיג מערכת פיצוי לכלל העסקים הנפגעים על פי קריטריונים מוגדרים כפי שהמדינה עושה בתקופות מלחמה.

"בזמנו פרסמה עיריית תל אביב נוהל "קרן סיוע לעסקים לעניין הקו האדום והקו הירוק". הזכאות לפיצוי עבור עסק שנמצא בקו הראשון של התוואי הינה חשיפה של שנה שלמה עם דרישות נוספות. אולם אפילו הנחיות אלה לא מופעלות" כותב לין לשר האוצר. "לא ברור אם קרן משותפת זו לאוצר ולעיריית תל אביב ואשר אמורה הייתה לפעול בניהול נ.ת.ע. אכן פעלה ועד כמה היא העניקה פיצוי הוגן לעסקים".

לדברי לין אסור להמשיך ולהזניח את הפגיעה אותה סופגים, בעיקר עסקים קטנים, כתוצאה מעבודות תשתית. "משרד האוצר צריך ליטול את האחריות בראייה כלל לאומית ולקבוע קריטריונים ברורים של זכאות לקבלת פיצוי לכל העסקים בישראל הנפגעים כתוצאה מהקמת קווי רכבות מטרופוליטנית בשיתוף של הרשויות המקומיות בהן עוברים אתרי העבודה" מסכם לין.

למידע נוסף בתחום זה