תג המחיר של הבירוקרטיה: עסק קטן בישראל מוציא בכל חודש כ-3,700 ₪ בהתמודדות עם עול הדיווחים לרשויות השונות

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר: "דרישות הדיווח הבלתי פוסקות הן נשמת אפה של הרגולציה. רשויות המדינה פועלות מול המגזר העסקי מבלי לראות את המכלול ואת משמעויותיו על העסק ועל כך שהדבר מגולגל בסופו של דבר על הציבור".

בשנים האחרונות איגוד לשכות המסחר פועל רבות לצמצום הבירוקרטיה וההכבדות המוטלות על המגזר העסקי. בין השאר האיגוד יוצא נגד השטף הבלתי נגמר של דרישות דיווח מצד הרשויות והרגולטורים השונים איתם נאלצים עסקים להתמודד. בין השאר מדובר על דרישות של רשויות המס, דרישות דיווח הנוגעות ליחסי עבודה, סביבה, תחרות ועוד. מבדיקה שנערכה באיגוד עולה כי עסקים, בתחומים שונים, יכולים להגיע לעשרות דיווחים שונים בחודש לרשויות השונות. מעבר לתשומות ולזמן הניהולי הנדרש מבעלי העסקים בהתמודדות עם הרגולציה, לעול הדיווחים יש גם משמעות כלכלית. משמעות לא קלה, בעיקר עבור עסקים קטנים ובינוניים. מנתוני איגוד לשכות המסחר עולה כי עסקים קטנים נאלצים להוציא בכל חודש כ-3,700 ש"ח עבור דיווחים לרשויות השונות. בין השאר מדובר על דיווחים בתחום המס, יחסי עבודה ורגולציה בתחומים שונים. הסקר נערך על ידי חברת SQ בקרב 218 מנהלים של עסקים מתחום המסחר, שירותים ותעשייה. במגדם ארצי מייצג, 40% מהמשתתפים בסקר היו מענפי המסחר, 52% מתחום השירותים ו 8% מהתעשייה. כ- 95% מהעסקים בסקר מייצגים את העסקים הקטנים עד 10 עובדים.

לדברי אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, "זו הפעם הראשונה בה אנו מציגים לרשויות המדינה מהן ההשלכות הכלכליות של השטף הבלתי נגמר של דרישות הדיווח השונות, וכמה זה עולה לבעלי העסקים. במקרה זה לעסקים הקטנים. עלויות שמגולגלות בסופו של דבר לציבור. דרישות הדיווח הבלתי פוסקות הן נשמת אפה של הרגולציה, ורשויות המדינה פועלות מול המגזר העסקי מבלי לראות את המכלול ואת משמעויותיו על העסק. כל אחת מהן עסוקה בדרישת הדיווח הנוסף אבל נכשלות בראיית מאסת העומס כולו".


למי מדווחים?
מנתוני איגוד לשכות המסחר עולה כי 100% מהעסקים נדרשים לדיווחים שוטפים לרשות המס, 83% מהעסקים מדווחים באופן שוטף לביטוח הלאומי, 43% מהעסקים בישראל נדרשים להגיש דיווחי מע"מ, מכס ויבוא, 6% מדווחים באופן שוטף בהקשר של יחסי עבודה ו 3% מדווחים מכוח חוקי הסביבה. הדיווחים לרשות המס נדרשים כצפוי בכל סוגי העסקים. הדיווחים לביטוח הלאומי שכיחים יותר בקרב עסקי השירותים (85%) לעומת מסחר (81%) והתעשייה (78%). בתחום יחסי העבודה נדרשים לדווח 11% מהעסקי התעשייה, 8% מעסקי המסחר ו 4% מעסקי השירותים. הדיווחים בנושא מע"מ מכס וייבוא שכיחים יותר בקרב עסקי התעשייה. מחצית מהעסקים בתחום התעשייה, כ- 47% מעסקי השירותים וכ- 36% מהעסקים בתחום המסחר נדרשים לדיווחים בנושא מע"מ, מכס וייבוא. בתחום חוקי הסביבה שיעור המדווחים בתעשייה כפול מזה שבסה"כ המגזר העסקי ועומד על 6%.

וכמה זמן זה דורש מבעל העסק?
על פי נתוני איגוד לשכות המסחר, חובת הדיווחים דורשת ממנהלים בעסקים קטנים כ-3.8 שעות חודשיות בממוצע של התעסקות ישירה שלהם בנושא. ב-58% מהעסקים הקטנים, המנהלים נדרשים להשקיע עד שלוש שעות בחודש בדיווחים, ב 29% משקיעים המנהלים שלוש עד שש שעות, ב-9% שבע עד עשר שעות, וב-3% משקיעים המנהלים מעל עשר שעות.

בניתוח השעות שמושקעות על ידי מנהלים לפי סוג העסק עולה כי בעסקים מתחום המסחר והתעשייה משקיעים יותר שעות באופן יחסי לעסקי השירותים. בעסקים מתחום המסחר זמן השעות הממוצע שנדרש ממנהלים להשקיע בדיווחים עומד על 4.2 שעות בממוצע בחודש ובעסקים מתחום התעשייה משקיעים המנהלים כמעט 5 שעות בחודש. זאת לעומת 3.4 שעות בעסקים מתחום השירותים.


כמה עולה סך הדיווחים לעסקים?

מנתוני איגוד לשכות המסחר עולה כי עסקים קטנים בישראל משקיעים 3,700 ₪ בחודש בממוצע רק כדי להתמודד עם עול הדיווחים שמושת עליהם. מרבית העסקים (61%) מוציאים בין 2,000 ₪ ל- 4,000 ₪ בחודש. 18% מוציאים עד 2,000 ש"ח. 12% מדווחים על הוצאה חודשית של 4,000 ₪ עד 6,000 ₪ ועוד 10% מוציאים מעל 6,000 ₪ בחודש.


מניתוח סכומי ההשקעה הנדרשים להתמודדות עם דיווחים לפי סוגי העסקים עולה כי בעסקי המסחר מוציאים את הסכום הגבוה ביותר ביחס לכלל העסקים. עסקי מסחר מדווחים על הוצאה של כ- 4,100 ₪ בממוצע בחודש על דיווחים, לעומת 3,600 ₪ בממוצע בעסקי התעשייה ו-3,300 ₪ בממוצע בחודש בעסקים מתחום השירותים.

רשימת דוחות לדוגמה שלהם נדרשים עסקים

  • מע"מ מקוון
  • שווי שימוש ברכב
  • דיווח שימוש בדלק לצורך החזרי מס
  • דיווחים שקשורים בשכר עובדים
  • דוח מקדמות למס הכנסה וביטוח לאומי
  • דוח פנסיות למערכת סליקה פנסיונית
  • דיווח בנושא שכר שווה לעובדת ולעובד
  • דוח לנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה
  • דיווח מקוון על הפקדות לגמל
  • דיווח מכוח חוק האריזות
  • דיווח מכוח חוק לצמצום השימוש בשקיות נשיאה חד-פעמיות
  • דיווח מכוח חוק לטיפול סביבתי בציוד חשמלי ואלקטרוני ובסוללות
  • דיווח מכוח חוק הפיקדון על מכלי משקה
  • דיווח מכוח חוק קידום התחרות בענף המזון
  • דיווח לרשות התחרות בתחום המזון
  • הגשת תצהיר יבואן למכס פעם בשנה
  • דוחות למכס ועוד

 

למידע נוסף בתחום זה