לין לנתניהו: "רצוי שהוועדה ליוקר המחייה תעלה על סדר יומה טיפול במונופול חדש, מעשה ידיה של הממשלה עצמה, אשר הוא מחזור פסולת אריזות בתוקף הוראת חוק. עלות שנתית של למעלה ממיליארד ₪".

עם חידוש עבודת הוועדה ליוקר המחייה פנה אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר לראש הממשלה בנימין נתניהו במטרה "לסייע" לוועדה לקדם את הטיפול ביוקר המחיה בישראל בכלל ובתחום המונופולים בפרט.

"אני מעריך שידיה של הוועדה עמוסות" כותב לין. על מנת "שלא להכביד" על הוועדה, לין קורא לראש הממשלה להעלות לסדר היום של הוועדה את הטיפול בשני מונופולים ממשלתיים ראשונים בלבד: נמלי הים וחוק האריזות. בטיפול בהם, התלוי בהחלטות ממשלה ורגולטורים בלבד, יחסוך לציבור בישראל, באופן מיידי, מאות מליוני שקלים בשנה.

לין קורא לראש הממשלה לפעול כפי שהתחייב בעבר על מנת לפתוח את כל נמלי הים בישראל לתחרות מלאה וחופשית. בכלל זה ניצול מלא ובתפוקה מלאה של כל רציפי הים הקיימים היום בנמלי הים בישראל. לין מתייחס לרציפים 7 ו-8 בחיפה וברציף 28 באשדוד שאינם מנוצלים או הפועלים בתת תפוקה, היות והנמלים החדשים לא קיבלו כתבי הסמכה המאפשרים להם לנצל רציפים אלה במלוא התפוקה. "הם צריכים לקבל תקופת הסמכה של שימוש מלא ברציפים הן לצורך פירוק מטען כללי ומטעני צובר ללא הגבלה ולתקופה מינימלית של 10 שנים שתצדיק השקעות הוניות למנופים כבדים ככל הנדרש וכן ציוד אחר" אומר לין. לדבריו, העיכוב הנגרם בשל כך בפריקת מטעני אוניות, צובר ומטען כללי, המייקר את עלויות הייבוא ב-8,000 – 30,000 ₪ ליום, בהתאם לגודל האונייה. עלויות מצטברות המגיעות לעשרות מיליוני שקלים, מושתות על הציבור וגורמות להתייקרות היבוא. זאת בנוסף לחוסר תפוקה מלאה של נמל אשדוד.

מיליארד ש"ח בשנה והמשרד להגנ"ס מונע תחרות
מונופול אבסורדי נוסף התורם להכבדות על יוקר המחיה בארץ הוא מונופול שנוצר על ידי המשרד להגנת הסביבה, ושהמשרד מקפיד לשמור עליו ככזה - מונופול פסולת האריזות תמיר.

החוק להסדרת הטיפול באריזות מטיל על יצרנים ויבואנים לאסוף את פסולת האריזות במוצריהם באמצעות גוף חיצוני מוכר המסוגל לבצע עבודה זאת. כמובן שהיצרנים והיבואנים חייבים לשלם לגוף חיצוני זה עבור השירותים שהם מקבלים. גוף חיצוני כזה יכול לפעול רק כאשר הוא מקבל אישור מהמשרד לאיכות הסביבה. הגוף שהוקם לצורך זה, תמיר, פועל כמונופול מוחלט לכל דבר ומחייב את כלל המגזר העסקי במשק עבור השירותים של פינוי פסולת אריזות בעלות שנתית כוללת של למעלה ממיליארד ש"ח. כל ניסיונות המגזר העסקי להקים גוף מתחרה נבלמים ע"י המשרד להגנת הסביבה בטענה ש"אין הם רוצים ליצור תחרות לשם תחרות...". לעומת זאת, קיים חוק נוסף לעניין סילוק פסולת אלקטרונית, וכבר בתחילת תוקפו של החוק אופשרה תחרות. יעילותו גבוהה וגובה עלות רכישת השירותים נמוכה בהשוואה למונופול האריזות.

לין מציין כי ישנם מונופולים ממשלתיים נוספים התורמים ישירות על יוקר המחיה בישראל, "אולם אני מעריך שידיה של הוועדה עמוסות בלאו הכי על כן אסתפק בשתי הצעות אלה. בהמשך, ולאחר שהוועדה תדון בשני המונופולים אלה ותקבל החלטות, איגוד לשכות המסחר ישמח 'לסייע' לוועדה במציאת מונופולים נוספים בהם הוועדה צריכה לטפל....".

למידע נוסף בתחום זה