לין: נגיד בנק ישראל שוגה מאוד בתפיסת עבודתו

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, התייחס היום להסתייגות נגיד בנק ישראל בכל הקשור להצעות חוק פרטיות אשר לדעת הנגיד מצמצמות את סמכות או פוגעות בעצמאות בנק ישראל

לין אמר כי נגיד בנק ישראל מן הנכון שיפנה ביקורת זו כלפי בנק ישראל עצמו.

לאחר שבנק ישראל העלה ברצף של 10 פעימות את ריבית הבנק מ-0.1% ל-4.75% מתחילת מאי 2022 הוא בטח הבין או היה צריך להבין את תוצאות העלאות ריבית אלה על המגזר העסקי, משקי הבית ומשלמי המשכנתאות.

לין: "הנגיד הסתפק בהחלטות של העלאות הריבית מבלי להתמודד עם תוצאות מהלכים אלה. בנק ישראל בוודאי הבין שמדיניות זו של העלאת ריבית ברצף מגדילה מאוד את רווחי הבנקים ומנגד מעלה מאוד את עלויות המגזר העסקי ומשקי הבית.

בנק ישראל הוא מספיק גדול ועתיר כוח אדם ויחד עם העלאות הריבית היה צריך לבצע מהלכים מאזנים המצמצמים את חוסר האיזון שבין העלאת רווחי הבנקים לבין הגברת העלויות של המגזר העסקי. וכל זאת יכל לעשות בתוקף סמכויותיו, במסגרת הפיקוח על הבנקים ובהתייחסות לכלל העמלות וההוצאות המושתות על אלה הנזקקים לאשראי הבנקאי ולשירותי הבנקאות. הוא לא עשה זאת וגרם נזקים למגזר העסקי".

"כתוצאה מכך בוודאי וחברי כנסת התרעמו על התוצאה הקשה שנוצרה ויזמו תיקוני חקיקה לתקן זאת, וזו גם חובתם. אכן, אין מקום לפגוע בעצמאות בנק ישראל אבל לא ייתכן שבנק ישראל על אף גודלו והיותו עתיר כוח אדם, לא יבצע מהלכים שלמים שמביאים בחשבון את תוצאות העלאות הריבית לא רק על תחום הביקושים אלא גם על הרחבת הפער שנוצר בין רווחי הבנקים לבין עלויות המגזר העסקי".

לין מסכם את דבריו – "אין שום ספק כי נדרש לשנות את מערכת היחסים שבין המערכת הבנקאית למגזר העסקי ומשקי הבית".

למידע נוסף בתחום זה