לין לנתניהו: יש לפעול מיידית לביטול מכסי המגן על קבוצת מוצרי המזון מיובאים, החיונית לבריאות המשפחה והילדים

ההפסד למדינה מביטול גביית המסים על קבוצת מוצרים זו אינה יותר מ- 100 מיליון ₪. הפסד הכנסות זה בטל בשישים לעומת הערך שיהיה למשפחה הממוצעת בישראל ולחברה מול הפחתת המכסים.
עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, פנה לראש הממשלה, גם בתוקף תפקידו כשר האוצר, בדרישה שלא לחכות עד לאחר הבחירות ולהרכבת ממשלה חדשה, אלא להורות כבר היום ובמיידי על ביטול מכסי המגן על קבוצת מוצרי המזון מיובאים, החיונית לבריאות המשפחה והילדים.

בפנייתו ציין לין כי "זמן רב מדי עובדות ועדות בין-משרדיות בניסיון למצוא פתרון אפקטיבי להוזלת מחירי המזון בישראל; ועל אף ההערכה הרבה לעבודתן הן טרם תרמו להוזלה משמעותית במחירי מוצרי המזון בישראל. על כן, אין מקום להשתהות אלא יש לבצע מהלכים משמעותיים שהשפעתם תהיה מיידית." זאת, בפרט נוכח דו"ח מרכז טאוב על-פיו חלק גדול מאוכלוסיית ישראל, בעיקר משפחות מהמעמד הבינוני ומטה, אינן מצליחות לספק לילדיהן מוצרי מזון החיוניים לבריאותם.

בדיקת איגוד לשכות המסחר מעלה כי קיימים מכסים גבוהים על יבוא מוצרי מזון החיוניים לבריאות הציבור, דוגמת: שום טרי או צנון 7.69 ₪ לק"ג אך לא יותר מ-340%; שמן קנולה 7% ; פילה דג אמנון קפוא - 14.76 ₪ לק"ג; שמן זית כתית 12% + 4.80 ₪ לק"ג אך לא פחות מ- 5.88 ₪ לק"ג; בצל טרי או צנון 1.17 ₪ לק"ג אך לא יותר מ-298%; שימורי טונה 12% + 0.98 ₪ לק"ג; ביצי עופות - 0.30 ₪ כל אחד אך לא יותר מ- 170%; דבש באריזות שאינן עולות על 1.5 ק"ג 17.32 ₪ לק"ג אך לא יותר מ- 255%; בשר של עופות - עד 170%, תלוי בסוג. (נספח-רשימה).

לין שכיהן בעבר גם בתפקיד הממונה על הכנסות המדינה, אומר כי ההפסד למדינה בביטול גביית המסים על קבוצת מזון החיוניים לבריאות אינה יותר מ-100 מיליון ש"ח. "הפסד הכנסות זה בטל בשישים לעומת הערך שיהיה למשפחה הממוצעת בישראל ולחברה מול הפחתת המכסים."

"ביטול מכסים הוא הפתרון להוזלת מחירי מוצרי המזון. מדובר בצעד אמיתי ואפקטיבי שיביא לדינאמיקה של הפחתת מחירי מוצרי המזון. במקביל יש לשקול הפחתת מכסים על יבוא גידולים חקלאיים ומתן תמיכה ישירה לחקלאים, במקום מכסי מגן דרקונים המוטלים כיום על יבוא גידולים חקלאיים ובעלי חי."

"שיעורי המכס על יבוא מוצרי מזון הם ברמה שאין לה אח ורע בעולם. כשמוסיפים לכך את המע"מ והוצאות ההובלה מסתבר שחומות המגן על יבוא מוצרי מזון הן פי שניים ואפילו פי שלוש מערך המוצר. הן לא מאפשרות הפחתת מחירים משמעותית בענף המזון."

"כל עוד ימשכו בישראל חומות ההגנה הגבוהות והמסים הדרקוניים על יבוא מוצרי מזון ותוצרת חקלאית לא ניתן יהיה להפחית את מחירי מוצרי המזון לציבור הצרכנים."

לדברי לין, "מעבר ממכסים ברמה דרקונית לסיוע ישיר ימומן על ידי משלמי המסים בהתאם לעקרונות המיסוי הפרוגרסיבי בישראל, ויקל על השכבות החלשות, הנושאות כיום בעיקר נטל עלות מחירי מוצרי המזון."
 
מצ"ב שיעורי מכס במוצרי יבוא בריאים
למידע נוסף בתחום זה