לין: על בנק ישראל מוטלת החובה לשנות את כל מערכת היחסים שבין מערכת הבנקאות למגזר העסקי. הצעת שר האוצר להגדיל את מיסוי רווחי הבנקים שגויה וחסרת תועלת

בכנס לשכת המסחר שעסק במימון עסקים קטנים ובינוניים, קרא עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, גם לבנק ישראל וגם לשר האוצר לשנות את מערכת היחסים שבין המגזר העסקי לבין המערכת הבנקאית. בכנס שהתקיים ביום חמישי, 15.6.23, השתתפו ח"כ שלום דנינו, יו"ר ועדת המשנה לקידום עסקים קטנים ובינוניים, בכירים בשירות המדינה ומר ניצן ארליך, יו"ר הפורום לנותני שירותים ויועצים לעסקים בלשכת המסחר.

לין אמר כי העלאות הריבית התכופות של בנק ישראל מפרות את האיזון במגזר העסקי. עסקים ובעיקר עסקים קטנים ובינוניים נפגעים קשה מהעלאות הריבית התכופות בעוד המערכת הבנקאית צוברת רווחי שיא. זה מצב אבסורדי המחייב שינוי מבני.

לין אמר שאפילו אם מדד חודש מאי היה גבוה, אין להמשיך בהעלאות הריבית. העלאות הריבית עצמן מעלות את הוצאות העסק ומייקרות מוצרים. אין לפעול יותר בצד צמצום הביקושים אלא רק בצד צמצום העלויות.

לין העביר ביקורת חריפה על בנק ישראל ואמר כי אין הוא עושה עבודה שלמה. הוא מחליט על העלאות הריבית אך אין הוא מתמודד עם התוצאות של העלאות הריבית. אין הוא מתמודד עם התוצאות של העלאות תשלומי המשכנתא של רוכשי הדירות הצעירים בישראל ואין הוא מתמודד עם השחיקה והעומס של צמצום מסגרות האשראי למגזר העסקי והעלויות הנוספות הנובעות מכך.

על בנק ישראל היה מוטל לטפל, יחד עם העלאות הריבית, גם בעומס העלויות המושתות על המגזר העסקי בכל הקשור לקבלת אשראי וכן גם לדאוג שהציבור כולו יזכה לקבל ריבית על פקדונות עו"ש ברמה סבירה.

גם ההצעה של שר האוצר להטיל מיסוי על עודפי הרווחים של הבנקים אינה הצעה נכונה. במקרה כזה ייהנה האוצר מהכנסה נוספת ואין שום ביטחון שזה יתורגם להקלה הנדרשת במגזר העסקי. את עודפי הרווח של הבנקים יש לתרגם ישירות ברצפת העבודה כהקלות עבור המגזר העסקי ולכלל הציבור.

למידע נוסף בתחום זה