לין: אין מקום להעלאות ריבית נוספות, הגענו לנקודת מיצוי בהעלאות הריבית כחלק מהמאבק ביוקר המחייה. מעתה, הנזקים עולים על התועלת

לקראת החלטת בנק ישראל בעניין הריבית

מחר (22.5.23) יודיע בנק ישראל על החלטתו בעניין גובה הריבית במשק. אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, קורא לנגיד הבנק, פרופ' אמיר ירון, שלא להעלות את הריבית. במקביל קורא לין לממשלה לבלום את האינפלציה בצד העלויות.

  1. המדינה עצמה מטילה מס על ההתייקרות ובהיקפים גבוהים. במהלך השנתיים האחרונות היא הטילה מס על ההתייקרות בסך 5 מיליארד ₪ ומכאן והילך, בשנת 2023, היקף המיסוי על ההתייקרות יגיע לכ-20 מיליארד ₪. כך הופכת המדינה למי שמאיצה את תהליך ההתייקרות יותר מכל גורם אחר במשק.

  2. גובה הריבית כיום כבר משפיע, וימשיך להשפיע על גובה העלויות במגזר העסקי. זה יתורגם להעלאה במחירי המוצרים והשירותים ויהווה מאיץ אינפלציה בפני עצמו.

  3. הרבה עסקים שאינם נהנים מתזרים מזומנים חיובי נאלצים ללכת לשוק החוץ בנקאי לשלם ריבית גבוהה ולהרע את מצבם, אלה סימנים ראשונים של מיתון.

  4. הנפגעים העיקריים מהעלאת הריבית הם משלמי המשכנתאות ולעומתם הבנקים ברווחי שיא. יש פה חוסר איזון ואי שליטה בתוצאות של העלאת הריבית. מדובר בפגיעה חברתית קשה במשלמי המשכנתאות ללא שבנק ישראל השכיל להפעיל מנגנון הפותר בעיה זו.

לין: "בשלב זה צריכה הממשלה להתמקד בבלימת צד העלויות".

למידע נוסף בתחום זה