באיגוד לשכות המסחר מעריכים: משרדי האוצר והבריאות חייבים כ-3 מיליארד ₪ לחברות תרופות, מוצרים ואביזרים רפואיים

מוסר התשלומים הבעייתי של הממשלה

בעלי עסקים רבים מכירים את ההתמודדות הסזיפית עם מוסר התשלומים הלקוי. אי קבלת הכספים המגיעים בזמן פוגעת רבות באלפי עסקים במשק, גורמת להם להקצות משאבים רבים להליכי הגביה, למצוקת אשראי ומימון, לפגיעה בתשלומים אותם הם חייבים ובסופו של דבר הדבר מגולגל על כל אחד מאיתנו. אולם, מסתבר כי מוסר התשלומים של מדינת ישראל, עצמה, הוא בעייתי, לפחות בכל הקשור לתחום הבריאות. מבדיקה שנערכה באיגוד לשכות המסחר עולה כי משרדי האוצר והבריאות חייבים כ-3 מיליארד ש"ח לחברות הפועלות בתחום הבריאות ובכלל זה חברות המספקות ציוד רפואי, תרופות ואביזרים למוסדות הבריאות השונים. מדובר בעיכוב תשלום העולה על 30 יום מקבלת התמורה ע"י הגופים הממשלתיים. על פי נתוני האיגוד, מדובר בתופעה קבועה ו"מקובלת" בתחום הבריאות, תחום שהוחרג מחוק מוסר התשלומים שהתקבל בשנת 2017.

על פי נתוני משרד הכלכלה, בשנים האחרונות חלה ירידה עקבית בהיקף פיגורי התשלום של משרדי הממשלה השונים. בשנת 2019 דיווחו 51% מהעסקים שאינם מקבלים את התשלומים ממשרדי הממשלה בהתאם לחוק מוסר התשלומים לספקים, ואילו בשנת 2022 "רק" 35% דיווחו על כך. זאת לעומת כ-6% בלבד של עסקים שדיווח בשנת 2022 על עיכוב תשלומים במגזר הפרטי. אולם, מנתוני האיגוד עולה כי, הדבר אינו תקף על עסקים בתחום הבריאות הפועלים מול משרדי הממשלה כאשר כמעט כולם דיווחו על עיכובים משמעותיים בקבלת תשלומים. בכך, למעשה המדינה הופכת את חברות התרופות לספקי האשראי שלה, דבר המגולגל בסופו של דבר על הציבור ותורם לעליות מחירים ולהכבדת יוקר המחיה.

בימים האחרונים פנה איגוד לשכות המסחר בנושא לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' וליו"ר וועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן, בדרישה להפסיק את המצב האבסורדי ולפיו תחום הבריאות הוחרג מחוק מוסר התשלומים המחייב את יתר משרדי הממשלה.

בפניה לשר האוצר טוען לין כי "זה שנים שמשרדי הממשלה כולם נוהגים בחוסר יושר כלפי חלק מהמגזר העסקי. הם מונעים ביצוע תשלומים בזמן, בהתאם לחוק מוסר התשלומים, לחברות ספקי תרופות, מוצרים ואביזרים בתחום הבריאות. קשה מאוד להבין, על פי איזה היגיון ומאילו סיבות בוחרות רשויות המדינה שלא לפעול ולא לנהוג באופן הוגן כלפי חלק חשוב במגזר העסקי". לדבריו, "מצב זה גורם להכבדה אדמיניסטרטיבית, לשיבוש בהליכי עבודה תקינים, ובסופו של דבר מביא להתייקרות המוצרים עצמם". לין קורא לשר האוצר לעשות סדר ולנהוג באופן הוגן באותו חלק במגזר העסקי שהוא שותף מלא למערכת הבריאות בישראל.

עו"ד צביקה גושן, מנהל תחום הבריאות באיגוד לשכות המסחר, קורא ליו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ דוד ביטן, להפסיק את העוולה הנמשכת זה 7 שנים ולאשר באופן מידי תקנות לפיהן חוק מוסר התשלומים יחול על כלל ספקי מערכת הבריאות, בהסדר של שוטף+ 45 יום: "כל דחייה נוספת גוזלת את המשכורת של הספקים ושל עובדיהם שמשמשים כל העת הזו כבנק למתן אשראי למדינה" אומר עו"ד גושן.

למידע נוסף בתחום זה