נשיא איגוד לשכות המסחר: לממשלה אין תכנית אסטרטגית אמיתית להורדת יוקר המחייה. המדיניות היא להיאבק איפה שקל ולא צריך במקום להיאבק איפה שקשה וכן צריך".

בכנס של בכירי איגוד לשכות המסחר, קודם התחדש מושב הכנסת אמר לין כי העיסוק ביוקר המחייה מוצדק לחלוטין אך הבעיה המרכזית היא כי לממשלה אין באמת תכנית אסטרטגית של ממש להורדת יוקר המחייה.

מה שמועבר לחקיקה אלה צעדים תלושים מהמציאות הכלכלית, פרי כוונות טובות של הפקידות אך ללא הבנה מספקת של המגזר העסקי וזאת בשילוב של היעדר ניסיון נאות של שרי ממשלה; והשגיאה הגדולה ביותר היא ששרי הממשלה לא טרחו לקיים דיון יסודי עם נציגי המגזר העסקי. הם פיתחו גישה מסולפת שכדי להוריד את יוקר המחייה מותר לפגוע במגזר העסקי בישראל וגם לפגוע בכלכלה. הצעדים המוצעים עכשיו כמו, איסורים למתן הנחות או איסור של מיזוגים על פי גודל המחזורים הם בבחינת ניסוי ופוגעים בעקרונות יסוד של משק חופשי ועלולים דווקא ליקר מוצרים".


הממשלה היום, במסגרת המאמצים להוריד את יוקר המחייה, הייתה חייבת להתמודד, כמהלך כולל וראשוני, בהשגת חמישה יעדים:

  1. ניצול מלא של כל רציפי הים וקביעת תחרות בלתי מוגבלת בין כל ששת נמלי הים בישראל.

  2. קיזוז המיסים שרשות המיסים מטילה על כלל ההתייקרות במשק דרך חיובי המע"מ באמצעות שינוי בסיס הערך לצורך חישוב המיסים על יבוא; מהערך לצורכי מכס (הכולל את מחיר המוצרים וכל ההוצאות הקשורות בהבאתם לישראל עד שחרורם משער הנמל בישראל) לעבור לחיוב של FOB שזהו מחיר המוצרים, כשהם מוטענים על האניה בנמל המוצא.

  3. במקום לדבר על ביטול מונופולים במגזר העסקי, איפה שקיימת תחרות, טיפול עומק בהוצאות אותם מטילים על הציבור המונופולים המוחלטים שבבעלות המדינה כמו חברת החשמל, רשות שדות התעופה ומכון התקנים.

  4. ביטול מוחלט של המכס על כל מוצרי המזון המיובאים לא כולל ביטולי מכס על גידולים חקלאיים, מה שמחייב רפורמה נפרדת בפני עצמה.

  5. במקום העלאה אוטומטית של מס הארנונה בתוספת אישורים חריגים, התייעלות של הרשויות המקומיות והגדלת ההכנסות דרך הרחבת המגזר העסקי.
למידע נוסף בתחום זה