איגוד לשכות המסחר: "לא ניתן להפוך את כל בעלי העסקים בישראל לפקידי רשות המסים"

איגוד לשכות המסחר יוצא היום בחריפות נגד הצעת החוק של רשות המסים לדרוש אישור מוקדם של הרשות לכל חשבונית, ולמעשה לכל עסקה, המתבצעת במשק. באיגוד לשכות המסחר טוענים היום כי מדובר במהלך הזוי של רשות המסים, מהלך שאינו קיים בשום מדינה מערבית מתוקנת, מהלך שיטיל עומס בלתי נסבל על בעלי עסקים, יפגע בפעילות השוטפת של המגזר העסקי ויוביל בסופו של דבר לגל של עליות מחירים.

באיגוד לשכות המסחר מתייחסים לפרק המיסים שבהצעת חוק התוכנית הכלכלית (חוק ההסדרים). על פי הצעת החוק של רשות המסים, הרשות דורשת מכל בעלי העסקים בישראל להעביר לה, לצורך קבלת אישור מוקדם, כל חשבונית בין עוסקים, בשיעור של 5,000 ₪ ומעלה. ללא העברת החשבונית לקבלת אישור מוקדם של רשות המסים, בעל העסק לא יוכל לקזז את החשבונית הזאת לצרכי מע"מ תשומות.

לדברי אוריאל לין, נשיא לשכות המסחר, עם כל הכבוד לרצונה של רשות המיסים לקדם מערכת של גביית מס האמת ולמנוע חשבוניות פיקטיביות, מדובר בהצעת חוק הזויה ולא ראויה. "כנראה וברשות המיסים הגיעו למסקנה שמי שאמור לבצע את עבודת רשות המיסים זהו המגזר העסקי עצמו. זה כבר הפך לשיטה. דרישות בלתי פוסקות של דיווחים נוספים מהמגזר העסקי. דיווחים דיגיטליים של מס הכנסה, בנוסף לדיווחים וניירת. דיווחים על כל עסקת מע"מ, דיווחים לביטוח לאומי, דיווחים הנתבעים מהמערכת הפיננסית ועוד" אומר לין.

בפניה ליו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, טוען לין כי אין איזון בין המטרה הראויה של רשות המיסים, למול הנטל שיוטל על המגזר העסקי. "לא ניתן להפוך את כל העסקים בישראל לפקידי רשות המיסים" טוען לין. "במידה ואכן ישנה תופעה פסולה של חשבוניות פיקטיביות על רשות המסים לטפל בכך. חמור מכך, הצעת החוק מבקשת להסמיך את פקידי רשות המיסים שלא להקצות אישור לחשבונית לפי שיקול דעתם. על העסק לפנות בהשגה תוך 3 ימים, כדי לשכנע את פקידי רשות המיסים שאכן מדובר בחשבונית אמת ולא פיקטיבית. אין הדעת סובלת שעסק יתנהל בחוסר ודאות כזה ובשרירות לא פוסקת של פקידים" אומר לין.

מעבר לחוסר ההיגיון בהפיכת בעלי העסקים לפקידים של רשות המסים, באיגוד לשכות המסחר טוענים כי הדבר יטיל הכבדות נוספות על המגזר העסקי, הכבדות שיגולגלו בסופו של דבר על הציבור ויהוו נדבך נוסף שיכביד על יוקר המחיה בישראל: "אסור להעמיס נטל נוסף כבד על כלל העסקים בישראל, רק כדי להקל בעבודת פקידי רשות המיסים" אומר לין. "לשם עמידה בדרישות הצעת החוק, יצטרכו עסקים רבים לממשק את מערכות המחשוב שלהם לפעילות דיווח און-ליין, ולכך ישנן עלויות. ברור שעלויות אלו יושתו בסופו של דבר על הציבור".

נזק נוסף הנובע מהצעת החוק הוא התלות המוחלטת ברשת התקשורת על מנת לבצע עסקאות: "רשות המיסים לא נותנת מענה למקרים בהם "נופלת" רשת התקשרות או שיש עומס על רשת המחשבים, כך שלא ניתן להנפיק אישור מוקדם לחשבונית. מצב זה עלול לגרום לדחיית עסקות ואף ביטולן, מאחר ואף עוסק לא יסכים לסכן את היכולת שלו לקזז מע"מ תשומות" טוענים באיגוד.

"למען הסר ספק" אומר לין, "אנו לא נגד דיווח של עסקים לרשות המיסים בדבר חשבוניות העסקה שהם מקזזים כמע"מ תשומות. עוסק מדווח אחת לחודש או חודשיים (תלוי במחזור) על סך חשבוניות התשומות שלו, כך שלרשות המיסים ישנה יכולת לבקר זאת במידה ועולה החשד לשימוש בחשבוניות פיקטיביות. אנחנו נגד הצעת החוק חסרת ההגיון".

באיגוד לשכות המסחר טוענים עוד כי כבר התקיימו מפגשים עם רשות המסים בכדי לבחון חלופות אחרות, שאינן מטילות עוד עומס בלתי נסבל על שורת דיווחי הקבע בהם חייבים עסקים, ובייחוד עסקים קטנים ובינוניים. כל עוד רשות המיסים לא מציגה פתרונות, הרי שלא ניתן להטיל עוד מעמסה תפעולית ועלויות על המגזר העסקי.
"אסור שיהיה מצב שבו על מנת ללכות מספר עבריינים מותר להטיל נטל כולל, כבד ומשמעותי שיש בו גם הוצאות נוספות על כלל המגזר העסקי".

למידע נוסף בתחום זה