אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר: "אסור שהשינויים המוצעים במס הארנונה יבואו על חשבון משקי הבית והמגזר העסקי ואסור שיקטינו את הכנסות הרשויות המקומיות".

איגוד לשכות המסחר העביר את עמדתו לוועדת הכספים לטובת הדיון שהתקיים היום בוועדה. הדיון נסוב על השינויים המוצעים בשיטת המדידה של מס הארנונה כמוצע בחוק ההסדרים.


אוריאל לין: "האחדת המדידה באשר לשטח משקי הבית או עסקים, לצורך חיוב במס הארנונה, אסור שיעלה את שיעור המס למשקי הבית ועסקים וגם אסור שתקטין את הכנסות הרשויות המקומיות".


בנייר העמדה של האיגוד מצוין כי הגישה השואפת לאחד את דרך המדידה של שטחי משקי הבית או עסקים ולקבוע קריטריונים שווים היא נכונה. יחד עם זאת, ברור לחלוטין שהתוצאה של מדידה אחידה יכולה להביא לתוצאות הן של העלאה בפועל של מס הארנונה לעסק/למשק הבית ו/או הפחתה של מס הארנונה.
הכנסות הרשויות המקומיות עשויות או לעלות או להיפגע. במקרה שתהיה העלאת מס ארנונה הן כמובן ייהנו מהכנסה גבוהה יותר או ההיפך.


על כן צריך בצד ההצעה, לייצר מנגנון וקריטריונים המבטיחים שהשינוי לא יפגע במשקי בית, עסקים וגם לא ברשויות המקומיות.

  • במקרה שהשינוי במדידה יביא להפחתה בהכנסה של הרשות המקומית, יהיה מותר להן להעלות את מס הארנונה כדי לשמור על רמת ההכנסה הקודמת באופן יחסי לחלוקה בין המגזרים השונים.
  • במקרה של עודף הכנסות, עליהם להוריד את מס הארנונה כך שההכנסה תהיה שווה לרמת ההכנסה הקודמת, באופן יחסי לחלוקה בין המגזרים השונים.


יחד עם זאת, על מנת ששינוי כזה יהיה הוגן ואפקטיבי למגזר העסקי, הפרטי והרשות עצמה, הוא חייב להיות מלווה בשינוי רוחבי שפותר את הבעיות המהותיות שמלוות את הארנונה:

  1. מנגנון האישורים החריגים שניתנים מעבר למה שמוצדק כתוצאה מלחצים פוליטיים ואחרים וללא פיקוח.
  2. אפליה סקטוריאלית בתעריפי הארנונה.
  3. שיעור גביה נמוך בחלק מהרשויות המקומיות
למידע נוסף בתחום זה