נשיא איגוד לשכות המסחר, בכנס השנתי בנושא קניין רוחני והמלחמה בסחר בלתי חוקי: "הבעיה המרכזית בתחום ההגנה על זכויות הקניין הרוחני היא העדר הרתעה. "

ביום ב' (12.12.2022) התקיים בתל אביב הכנס השנתי בנושא קניין רוחני והמלחמה בסחר בלתי חוקי. הכנס הוא יוזמה של הפדרציה לקניין רוחני ומלחמה בסחר בלתי חוקי ואיגוד לשכות המסחר, שכבר שנים פועל בתחום השמירה על זכויות הקניין הרוחני. הייחודיות של הכנס בשנה זו הייתה הפנייה לקהל היעד של מי שאחראי לאכיפה בפועל – המשטרה, המכס, הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן, הרשות השופטת, פרקליטות המדינה, הצבא, הביטוח הלאומי ועוד על מנת ליצר שיח פורה, הדוק, פרודוקטיבי והדוק יותר בין המגזר הפרטי לבין גורמי האכיפה.

מטרת הכנס הייתה לחדד בפני אנשי האכיפה את הבעיות הקשות בפניהן ניצב המגזר העסקי מול תופעות הולכות ומתרחבות של סחר בלתי חוקי, זיופים והברחות, הפוגעים לא רק בחברות בעלות הקניין הרוחני, אלא גם בצורה משמעותית בהכנסות המדינה. חמור מכך, הם אף נותנים רוח גבית לארגוני פשיעה ולטרור.

הנזק הישיר המוערך לכלכלת המדינה כתוצאה מקיומו של שוק שחור ואובדן הכנסות לאוצר המדינה מוערך בסך של כ-5 מיליארד ₪ לשנה. כסף זה יכול היה לשמש לחינוך, לתחבורה, למורים, למערכת הבריאות, אבל הוא כלל לא נכנס לאוצר המדינה. מעבר לכך הודגמו בכנס גם נזקים לציבור הרחב שסבור שהוא רוכש מותג מקורי ומתברר כי מדובר בזיוף, פעמים רבות בעל איכות מאוד נמוכה. מעבר לנזקים הכלכליים העצומים, יש גם זיופים מסכניי חיים לציבור כמו תרופות, סיגריות (להם מוכנסים לעיתים חומרים כמו רעל עכברים), מוצרי תמרוקים ועוד, שעלולים להביא לאובדן של חיי אדם או פגיעות נוירולוגיות ארוכות טווח ושאר גורמי מחלה בעייתיים ביותר.

כלכלית, זיוף פוגע במוניטין של החברה (הצרכן חושב שהוא רוכש מוצר אמיתי וכשמוצר לא מחזיק מעמד כמצופה, או מתקלקל במהירות, הצרכן בא לטענות לבעל המותג). הזיוף עצמו גם מייצר תחרות לא הוגנת, שכן כל רכישה של מוצר מזויף מגיע על חשבון רכישה של מוצר מקורי.

לין, ששימש בעברו כממונה על הכנסות המדינה, הציג את הצורך בהרתעה של בתי המשפט שאינה מספקת היום. לין: "לא צריך לתפוס את כל הגנבים. זה גם בלתי אפשרי. אבל מספיק שאת מי שתופסים יענישו בצורה חמורה על מנת לייצר את ההרתעה. ללא ענישה הולמת, אין הרתעה. אפשר לראות את זה בענישה בנוגע לתאונות הדרכים וזה זולג גם לתחומי משפט נוספים. זיופים פוגעים במוניטין של חברות שבנו את עסקיהן ועלולים להביא לפגיעה בהשקעה הכספית של הטמעת המוצרים המקוריים בשוק".

עדי שוסטר, מנהל מחלקת מניעת סחר בלתי חוקי בחברת פיליפ מוריס, ציין כי רק 2%-5% מהמכולות המגיעות לישראל נבדקות על ידי המכס, נתון שמצביע על הפרצה עצומה ועל הפיתוי הכלכלי הגדול לזייף ולהבריח מוצרים לישראל. לדבריו, בשל מציאות עגומה זו, התפתח בחו"ל שוק מיוחד של הברחות ייעודי למדינת ישראל, שחלקו מיוצר בסין, חלקו מיוצר בהודו וחלקו במדינות אחרות. לדבריו, ההברחות של מוצרי טבק לישראל משתלמת ביותר בשל הפיתוי הכספי העצום.

למידע נוסף בתחום זה