היסטוריה ישראלית-סינית: נחתם הסכם ראשון מסוגו בין לשכת המסחר של ת"א והמוסד הישראלי לבוררות עסקית לבין הארגונים המקבילים בסין

סין היא שותפת הסחר עם ישראל השנייה בגודלה בעולם מה שמדגיש את חשיבות ההסכם ליציבות ושגשוג הסחר בין המדינות. הסדרת המנגנון ליישוב סכסוכים יתרום משמעותית לצמצום עלויות הסחר בין המדינות, יסייע בחוסר הוודאות של אנשי עסקים המעוניינים לייבא מסין ולאפשר ליבואנים בישראל מסחר בטוח, פשוט, הוגן ויעיל. טקס החתימה (וירטואלי) נערך במעמד נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, נשיא המוסד הישראלי לבוררות עסקית, עו"ד מנשה כהן, סגן השגרירה הישראלית בסין, מר יובל ווקס, הנספח הכלכלי של שגרירות סין בישראל, מר צ'אנג שינגפו, , יו"ר מרכז הגישור של קידום הסחר הבינלאומי של סין, מר קה ליאונגדונג וסגנית יו"ר מרכז הגישור של ארגון קידום הסחר הבינלאומי של סין, גב' קאי צ'נפנג.

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר: "מדובר בהישג יוצא דופן בחשיבותו של לשכת המסחר והמרכז לבוררות עסקית. הישג זה ייתן תרומה נוספת ליחסי הסחר בין המדינות, בתחומי היבוא והיצוא, שגדלים משנה לשנה. ההסכם חשוב מאוד לפיתוח התחרות והורדת יוקר המחייה בישראל".

עו"ד מנשה כהן, נשיא המוסד לבוררות עסקית: "אנחנו עושים היום צעד חשוב ביותר לחיזוק הקשרים העסקיים בין ישראל לבין סין. זה צעד חשוב נוסף במסגרת פעילות המוסד הישראלי לבוררות עסקית לשיתופי פעולה בינלאומיים וליצירת מנגנוניים בינלאומיים ליישוב סכסוכים בדרכים חלופיות והנגשתם לחברות הישראליות".

ההסכם הוא חלק מהתפיסה של העדפת יישוב סכסוכים מחוץ לכתלי בית המשפט, תוך חתירה להשגת הסכמות בין הצדדים לעומת המשך הסכסוך והכרעה בניגוד לעמדת הצדדים. המצב כיום הוא שבמקרה של סכסוך או הפרה כלשהי של התחייבויות ו/או נזקים, ליבואן הישראלי אין דרך לתבוע אכיפת הסכם אלא רק באמצעות התדיינות משפטית במדינה זרה בכפוף לדין המקומי. הליכים משפטיים אלה כרוכים בעלויות ייצוג גבוהות ואי וודאות ברמת סיכון גבוהה היוצרים קשיים ליבואנים בזירת המסחר ישראל-סין ומקשים על הסחר הבינלאומי. שיתוף הפעולה החדש מהותו יצירת מנגנון שלמעשה יתבצע בדרך של הליך גישור באמצעים דיגיטליים ושימוש בפלטפורמות אונליין להתדיינויות, כאשר בצד הישראלי ישתתף מגשר אחד ובצד הסיני מגשר שני. הליך הגישור יתקיים בשפה האנגלית ואינו כפוף לסדרי דין של אף מדינה.

היקף יבוא הסחורות הישראלי מסין בשנת 2021 עמד על כ-6.16 מיליארד דולר, שהם כ-19.3% מסך יבוא הסחורות לישראל. היקף יצוא הסחורות הישראלי לסין ב-2021 עמד על כ-3.4 מיליארד דולר, שהם כ-8.3% מסך יצוא הסחורות הישראלי. היקף הסחר בשירותים הגיע בשנת 2021 לכ-535 מיליון דולר.

איגוד לשכות המסחר יפיץ את הבשורה ליבואנים והיצואנים הישראליים ותפנה אותם לייעוץ והדרכה מול המוסד הישראלי לבוררות עסקית. בנוסף, על מנת לוודא שגם הצד הסיני יהיה כפוף לחובת קיום הליך הגישור, נוסח על ידי לשכת המסחר והמוסד לבוררות עסקית הסכם אחיד, ברור ופשוט להסדרת ייבוא מסין לישראל שכל יבואן, קטן כגדול, יוכל להסתמך עליו. במסגרת ההסכם הצדדים מחויבים לנהל הליך גישור במרכז ליישוב סכסוכים המוקם בין המדינות מכח הסכם שיתוף הפעולה.

למידע נוסף בתחום זה