גסטון סיידמן | יחסי ציבור וקשרי ממשל, לשכת המסחר ישראל - קפריסין | מאמרי דעה | 28/02/2019

עידן הגז יחולל מהפכה בשוק האנרגיה

במאות השנים האחרונות נפט הפך לאחד החומרים הטבעיים החשובים ביותר, וזאת בשל שימושו עבור פיתוח של מוצרים רבים הדרושים בחיי היומיום שלנו, בלי שאנחנו אפילו מודעים לכך; כגון אספלט לסלילת דרכים, פלסטיק ואפילו דיו.

 

במהלך ההיסטוריה, שוק הנפט עבר תהפוכות רבות ומשמעותיות.

 

היום שוק הנפט מתמודד שוב עם שינוי משמעותי. המדינות היצואניות מתמודדות עם מספר מכשולים כמו משברים פוליטיים פנימיים ויריבות בין מדינות אחרות, ולא תמיד ברור מה יקרה. כמובן, אותן מדינות המפיקות נפט צריכות בנוסף לכל מה שצוין למצוא פתרון מול הדילמה בעתיד, שבו הנפט יתפוס מקום שני בשוק האנרגיה בגלל כניסת טכנולוגיות חדשות.

 

על פי תחזיות שונות, עד 2050 צפויים שינויים משמעותיים בשוק האנרגיה: הראשון, שימוש הולך וגובר בחשמל עבור המכוניות החדשות המופעלות על ידי סוללות חשמל, כמו בארצות הברית או ישראל; השני, שינויי אקלים משמעותיים הגורמים לקור קיצוני ויעודד ביקוש ל - LNG (גז נוזלי טבעי).
משמעות הדבר היא שהביקוש לנפט גולמי יפחת במשק, ולא בעקבות יובש.

 

מה יקרה בעתיד?  

 

שוק הנפט מחולק לשתי קבוצות. הראשונה מורכבת ממדינות בעלות ביקוש גבוה של המוצר, עם אפשרות גדולה להשקעה בפיתוח טכנולוגיות חדשות. השנייה הן מדינות בעלות כושר ייצור גדול, ללא הרבה השקעה בענף הטכנולוגי. למרות שיחסים מסחריים נורמליים בין מוכר לבין לקוח, בנויים בדרך כלל באופן סביר, לא כך בשוק של הזהב השחור. כאשר החליפין ההוגן של ההשקעה בטכנולוגיה עבור הנפט קשה להשגה, אך באופן כללי אפשר עדיין לומר כי בזכות טכנולוגיות חדשות עבור דלק, אנחנו פחות זקוקים לנפט על מנת לייצר אנרגיה.

 

יתכן מאוד שהעולם משתנה. אם נלמד מההיסטוריה, נראה כי שינוי זה עשוי להשפיע על מדיניות ממשלות בעתיד, בין השאר גם המדינות המובילות החדשות אשר ישפיעו על הכלכלה העולמית. אם עד כה בענף האנרגיה היו מדינות שלקחו את התפקיד של שחקניות ראשיות, הן לא תוכלנה ליהנות מהמעמד הזה עוד הרבה זמן, וזה הזמן שבו עלינו להיות ערים ומוכנים לקראת השחקנים החדשים במגרש.


כמויות הגז העצומות, שנמצאו 90 ק"מ ממערב לחופי חיפה, משכו את תשומת לבם של משקיעים חדשים בתחום האנרגיה, אך יותר מכך דווקא היחסים המסחריים, שכבר התחילו בין ישראל למדינות ערב, (שאיתן כבר קיימים הסכמי שלום כמו מצרים וירדן) עשויים לשנות את האינטרסים באזור.

 

בימינו ישראל חתמה על הסכם שמטרתו ליצור צינורות שיספקו גז למצרים בכמויות גדולות עד כדי כך שתציב את מצרים כשחקנית בעלת השפעה רבה בשוק, ותהפוך למרכז אנרגיה אזורית, שתאפשר גם את זרימת הגז ישירות לכלכלה המקומית שלה. הדבר החשוב ביותר הוא שהסכם זה ישנה באופן מוחלט את הדימוי של האזור, וייצר פלטפורמה חזקה, שמקיפה את האינטרסים, לא רק בין שתי המדינות אלא גם בתוך החברה בתקווה ליצור תמונה בטוחה יותר למען המשקיע ממדינות המערביות.

 

יצירת צינורות אלה מאפשרת להעביר גז נוזלי בקלות רבה יותר מאשר נפט גולמי ותוכל לספק את הצרכים של מדינות אחרות באזור, בנוסף למצרים. המטרה היא לא רק גבולות המזרח התיכון, אלא גם אפשרות שבזכות כמויות הגז הגדולות שנמצאו, יחד עם ביקוש הולך וגובר, ישראל תהפוך לספק חדש גם עבור מדינות אירופה.

למידע נוסף בתחום זה