עו"ד אוריאל לין | נשיא איגוד לשכות המסחר | מאמרי דעה | 29/07/2014

לא להפסקת אש

לא מעט ישראלים מעוניינים בסיום מצב הלוחמה בעזה ושואפים להפסקת אש. וזה מובן: המלחמה גובה מאיתנו מחיר דמים כבד, וטילים ממשיכים לנחות על ישראל 20 יום לאחר תחילת הלוחמה. מתי כל זה יגמר, הם שואלים.

אולם, הבה נתאר תרחיש אימים: בשחר של יום אחד חודרות, בו זמנית, מספר חוליות טרור של החמאס מצוידות היטב בנשק, אל לב מספר יישובים בעוטף עזה, מבצעות טבח המוני ושובות תחת איום בנשק עשרות ואפילו מאות מתושבי הסביבה. בעקבות אירוע מחריד זה תימצא ישראל במשבר החמור ביותר מאז מלחמת לבנון השניה, כאשר האופציות שלה מצטמצמות אל מול איום של החזקת עשרות ואף מאות חטופים בידי החמאס. הלוא כבר חווינו מה קרה במדינה כשהיה בידיהם רק שבוי אחד.

תרחיש אימים זה היה בגדר אפשרות אמת, אלמלא מבצע 'צוק איתן' והמערכה בדרום ובעזה המתרחשת עתה. איש לא יכול היה לשער מהי העוצמה האמיתית של החמאס, כושר ההתמדה שלו ויכולת ההפתעה והתקיפה הרצחנית באמצעות רשת המנהרות החודרות במספר אתרים אל תוך ישראל, אלמלא נתגלו במהלך הלחימה הנוכחית.

 מבצע 'צוק איתן' הציב בפנינו את התרחיש האפשרי החמור ביותר אשר היה עלול להתממש של פיגוע טרור בישראל ושביית חטופים, והוכיח כי איננו יכולים להתעלם עוד מהמצב הביטחוני המסוכן בו נתונה ישראל. אלפי הטילים והרקטות שהחמאס יכול לשגר לרחבי ישראל יחד עם רשת המנהרות האימתנית הופכים את הריבונות הישראלית לריבונות צולעת ופצועה. זו כבר איננה ריבונות של מדינה השולטת בשטחה הגיאוגרפי, מקום בו פרוסים הערים והיישובים. מדינת ישראל מצויה כיום תחת איום מתמיד של שיגור טילים ורקטות לעבר אוכלוסיה אזרחית כל אימת שהחמאס סבור שזהו מהלך מועיל מנקודת ראותו. במצב נתון זה, מדינת ישראל כבר איננה מדינה ריבונית באמת.

 הלוחמה כיום נועדה להשיב את הריבונות של ישראל. ועל שום כך היא חייבת להימשך על אף מחיר הדמים הכבד. אין לנו ברירה אלא להמשיך את המערכה בעזה עד לנקודה בה ניצור שינוי מצב אמיתי והריסת תשתית מערכות הטילים והמנהרות.

 אנשים לא ירצו לחיות באזור גיאוגרפי בו עלולים בכל רגע להגיח רוצחים מהקרקע שתחתם.

 בשנת 1962 כיהן ג'ון פ. קנדי כנשיא ארה"ב. הוא לא היה גנרל בצבא ארה"ב ולא צבר ניסיון צבאי עשיר, אך נחשב לגיבור מלחמה בתפקידו כקצין צעיר בחיל הים. קנדי היה זה שהוביל את ארה"ב לכישלון נלעג במפרץ החזירים בקובה, לאחר ניסיון אווילי לכבוש את קובה מחדש באמצעות קובנים גולים; אך כאשר חרושצ'וב החליט להציב טילים בשליטת בריה"מ בקובה, הבין קנדי מיידית שאין הוא יכול להרשות תחילת היווצרותו של איום על ריבונות ארה"ב, כאשר בחצר האחורית שלה שוכנים טילים המכוונים אליה שניתן אף לחמשם בראשי נפץ גרעיניים. קנדי אישר מיידית פעולות של הסגר ימי ואווירי על קובה על מנת לחסל מצב ששינה מן היסוד את מצבה האסטרטגי של ארצו בעימות מול בריה"מ. ניתן לומר שהוא אף הסתכן בתחילת מלחמת עולם שקשה היה לצפות את תוצאותיה. אולם, על שום שהוא פעל מיידית ובנחישות הוא זכה בהבנת ותמיכת העולם, כולל אף אירופה ההססנית.

תבונה פשוטה זו של מי שלא היה לו ניסיון צבאי או מדיני עשיר לא היתה נחלתם של אלה אשר הנהיגו את מדינת ישראל והיו אמונים על בטחונה בעשרים השנים האחרונות. אנו משלמים היום מחיר כבד על כשל במנהיגות ועל כשל בתבונה מדינית, שכן מי שאחראי על המצב שנוצר היום ועל הלוחמה הקשה בעזה הוא בדיוק מי שעמד בראשות ממשלת ישראל כאשר נורתה הרקטה הראשונה מעזה לכיוון אוכלוסיה אזרחית בישראל. באותה נקודת זמן ישראל היתה חייבת להגיב בכל העוצמה האפשרית כדי להבהיר לתושבי עזה, לחמאס ולעולם כולו כי היא לא תרשה מצב של פגיעה בריבונותה באמצעות שיגור קסמים, פצמ"רים, טילים ורקטות על אוכלוסייתה. תגובה מיידית הולמת ובעוצמה הראויה עם תחילת היווצרותו של השינוי, הייתה זוכה להבנת העולם כולו.

 חוסר תגובתנו בכל התקיפות ומיד עם תחילת האיום, הוביל את ישראל אל מצב המשנה אסטרטגית את ריבונות המדינה, והמאבק להשבתה של ריבונות זו היום תובע מחיר דמים כבד.

 כיום אין לנו את המותרות להגיע להסכם הפסקת אש עם החמאס שאינו מבטל את היכולת של שיגור טילים נוספים אל עבר ישראל או שאינו מחסל את קיומם של מנהרות האימה. המערכה היום בדרום היא לא עוד מערכה כנגד הטרור החמאסי. זוהי מערכה על השבת הריבונות למדינה. ואם היה צריך בעוד איתות לכך שהמאבק הוא מאבק אמת על ריבונות המדינה, הרי שאיתות זה כבר הגיע אלינו בצורת הטלת מצור חלקי על ישראל על ידי חברות התעופה בעולם.

הן אמנם מחדשות טיסתן אבל יעד אסטרטגי נוסף של החמאס כבר הוגדר וזו עוד סיבה מדוע עלינו לחסל את איום הרקטות והמנהרות.

למידע נוסף בתחום זה
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.