איציק דניאלי | לשעבר יו"ר ארגון המכללות ובתי הספר בלשכת המסחר | מאמרי דעה | 04/12/2012

מדוע המכללות הטכנולוגיות יקבלו 20 מיליון שקלים אך ורק אחרי מאבק ושביתה?

במשך 6 שנים ניהלתי את אחת המכללות הגדולות להנדסאים בתל אביב, ובמשך 4 שנים ועד לספטמבר האחרון פעלתי במסגרת 'מכללות עתיד' בנושא פיתוח ויחסי צבור, כמו כן באותה עת שימשתי כיו"ר ענף בתי"ס ומכללות בלשכות המסחר, ושם נוכחתי במצוקות.
הגענו למצב שהיות והתעשייה, יבואני הרכב, צה"ל והמוסכים משוועים להנדסאים ובמיוחד במקצועות הטכנולוגיים, ועקב כך שהוחלט במשרדי הממשלה לשנות את אופן תקצוב מכללות טכנולוגיות לרעה לעומת מכללות אקדמיות, ביקשנו נציגי המכללות דיון מיוחד בוועדת החינוך של הכנסת  והתקבלנו  בכנסת בוועדה ב-18 יולי 2011.

"כורתים את הענף שעליו אנו יושבים"
 
התקבלנו על ידי יו"ר הועדה דאז, אלכס מילר, אשר קיבל אותנו בסבר פנים יפות. הוא פתח את הדיון והצהיר: "המצב הוא קטסטרופלי, היום האקדמיזציה של כל מקצוע ומקצוע דוחה את המקצועות הטכנולוגיים החוצה, וזה גורם לתעשייה לאבד כוח אדם איכותי". בדיון זה זעק  יגאל כהן אור גד (בעברו שר אוצר) "געוואלד, אנחנו כורתים את הענף שעליו אנו יושבים!"
בדיון זה הוכיחו נציגי המכללות הטכנולוגיות בפני הוועדה ונציגי משרדי הממשלה שהפער הוא כפול ומכופל לטובת סטודנט אקדמי בהשוואה לסטודנט הנדסאי , שלא לדבר על כך שהמכללות הטכנולוגיות משלמות ארנונה גבוהה מאד ובנושא זה הדיונים הגיעו עד בג"צ.
מודל התקצוב החדש שהוצע למכללות על ידי משרדי הממשלה מתבסס על שעורי מקבלי דיפלומה, ולא על מספר תלמידים, ועל זה היה ויש עדיין מאבק כבד. מדובר בהרעת תנאים, ובכלל צריך להשוות את תקציב מכללות מה"ט לתקציב של מכללות מל"ג.
 
"ימרחו אתכם וימשיכו למרוח"
 
טענות רבות הושמעו בדיון זה נגד משרדי הממשלה העוסקים בנושא, כגון אוצר, תמ"ת, חינוך, ואז בסיום הדיון  אמר יו"ר ועדת החינוך דאז אלכס מילר, תוך שהוא תוקף את האוצר: "נציגי המכללות הטכנולוגיות, תראו אתם רואים איך הדברים עובדים כאן בארץ, כשהמרצים מהסגל הזוטר רצו תוספת שכר, כשהסטודנטים רצו, נלחמו על שכר למוד, כשהנשיאים של האוניברסיטאות רצו לקבל תוספת בתקצוב של מוסדות להשכלה גבוהה, בסופו של דבר כולם מגיעים לאותו משבר, והוא נפתר על ידי כך שכל אחד מאיים על אי פתיחת שנת הלימודים. תראו רבותי, אתם צריכים כמו שאני רואה איזה עכשיו לצאת למאבק מהצד שלכם, ולמאבק מסודר שיביא לכם את התקצוב, כך ימרחו אתכם וימשיכו למרוח, כי לא מעניין, זה לא מעניין אותם אתם רואים שזה לא מעניין אותם (התכוון לאוצר)... אז התמ"ת ידרוש, אז הם יגידו קודם כל תעשו התייעלות, בזמן שתעשו התייעלות חלק מכם יסגרו, ואז יהיו כאלו שאולי יצליחו לשרוד בגלל שייכות  למוסד אקדמי שהוא, אני אומר לכם כיו"ר ועדת החינוך, תצאו למאבק,זה לא יעבוד, אתם תקרסו, כי זה המדיניות שלהם, זה לא מעניין אותם..."
לבסוף הציע יו"ר הועדה שלעניין הארנונה צריך ללכת להצעת חוק לעניין פטור מארנונה, תוך שהוא מאמין שניתן לפתור זאת בחקיקה.
מיד לאחר הדיון שלח יו"ר ועדת החינוך דאז מכתב חריף ביותר לראש הממשלה ואל שר האוצר בנושא, תוך שהוא מביע את תמיכתו המלאה במכללות ההנדסאים הטכנולוגיות, מתוך דאגה לענפים רבים במשק בהם חסרים בעלי מקצועות טכנולוגיים.
 
מדוע  כך זה צריך להיות?
 
אשר אני שואל; מאז הדיון בוועדה עברו כ-15 חודשים, ובמשך פעמיים נפתחו שנות לימודים, ומאומה לא קרה. הסיוע לא התקבל. והנה בחודשיים האחרונים פרצו הפגנות ושביתות של סטודנטים הנדסאים, ונציגי המכללות יצאו למאבק ללא פשרות. והנה לפתע אושר ויועברו מהאוצר לצורך פתרון בעיית המכללות הטכנולוגיות  תקציב של 20 מליון שקלים. אכן יו"ר ועדת החינוך צדק: "תצאו למאבק"! והנה המכללות הטכנולוגיות יקבלו.

ואני שואל - מדוע  כך זה צריך להיות? הרי מאבקים עולים כסף רב. היו מספיק דיונים במשרדי הממשלה והנושא היה צריך להסתיים עוד ב-2010. מי שחושב שהתוספת של ה-20 מיליון יספיקו - טועה בגדול. הבירוקרטיה והנושא שמטופל במספר משרדי ממשלה במקום במשרד אחד, מביאה למצב שגופים מצליחים אך ורק באמצעות מאבקים ושביתות.
ועל כך חבל מאד.

למידע נוסף בתחום זה
המידע המפורסם כאן הועבר במלואו על ידי המפרסם והינו באחריותו הבלעדית של המפרסם. ללשכת המסחר אין ולא תהיה שום אחריות, לנכונות המידע המפורסם ו/או לטיב השרות של העסק האמור.
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.