מי באמת יהנה מהארנונה שתשלמו? יוצאים נגד התכנית המתגבשת לאפשר לרשויות המקומיות החזקות לקבוע את גובה הארנונה ולסבסד רשויות חלשות.

איגוד לשכות המסחר מתנגד להצעה המתגבשת במשרד האוצר לפיה תינתן לרשויות המקומיות החזקות לקבוע את גובה הארנונה ללא צורך באישור ממשרד הפנים ובתמורה חלק מהכנסותיהן יועברו לרשויות המקומיות החלשות.

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, פנה בנושא לשר האוצר חה"כ משה כחלון ולשר הפנים חה"כ סילבן שלום, בדרישה כי יורידו הצעה זו מסדר היום, ויתמקדו בפתרון העוולות החמורות של תוצאות שיטת קביעת שיעור מס הארנונה הקיימת היום.

לדברי לין, "על פניו, תכנית זו נראית כתכנית של שוויון וחלוקה הוגנת של משאבים, אך תוצאותיה תהיינה שליליות והיא תשיג בדיוק את ההפך: אם הרשויות החלשות תקבלנה תמיכה מבחוץ, המוטיבציה שלהן למצות את גביית המסים מתושביהן תחלש, והפער ביניהן לבין הרשויות החזקות יורחב. עליהן לפעול בכדי למשוך אליהן עסקים, להגדיל את האוכלוסייה ולמצות את הגבייה. אסור להחליש מוטיבציה זו."

"אם הרשויות החזקות תקבלנה עצמאות בהעלאת הארנונה, הן בוודאי תעשנה בדיוק זאת, שכן זו הכוונה והרצון של רובן. על פי התפיסה החדשה יינתן לנטייתן זו ביסוס לגיטימי, והתוצאה תהיה העלאת עול המסים על התושבים והעסקים. בדרך זו הרשויות המקומיות תהפכנה למכבש מסים נוסף."

על פי הנתונים של יחידת המחקר בכנסת, סך החיוב של הרשויות המקומיות מארנונה בשנת 2013 היה כ- 27 מיליארד ₪, והוא משקף עלייה של כ- 160% בחיובי הארנונה מאז שנת 1997. "אסור שנטל הכבדתו של מס הארנונה ימשך ואף יגדל. המקורות הלגיטימיים היחידים לגידול בהכנסות הארנונה של הרשויות המקומיות הינם להמשיך ולפתח עסקים בתחומי הרשויות ולפעול להגדלת באוכלוסייה בתחומן", הדגיש לין.

 

למידע נוסף בתחום זה