ממשיכים לפעול לפתיחת ענף התערוכות המקצועיות

ביום 18.8.2020 נציגי האיגוד לקחו חלק בדיון וועדת קורונה בכנסת, במטרה לגבש מתווה לפתיחת ענף התערוכות המקצועיות. צויין כי תערוכות הן הזרז לעשיית עסקים, ופתיחתם יעורר את הפעילות העסקית ויחזיר אלפי עובדים למעגל העבודה.


פרופ' איתמר גרוטו הודיע בוועדת הקורונה כי גם תערוכות מקצועיות יוכלו להיפתח לפי אותו מתווה של מופעי התרבות. על פי דבריה של יו"ר הוועדה יפעת שאשא ביטון, בשלושה השבועות הקרובים על משרד הבריאות למסור לוועדה את מתווה הפתיחה לתערוכות מוסדר ומפורט – ותאריך יעד לפתיחה כבר בחודש ספטמבר הקרוב.

 

ענף התערוכות המקצועיות, כולל כ-12 אלף עובדים, המכניסים כ-20 מיליארד₪ לתוצר הלאומי הגולמי. ישראלה שטיר סגנית נשיא איגוד לשכות המסחר ונשיאת קבוצת י.י.שטיר. המארגנת כנסים בינלאומיים ותערוכות מקצועיות, ציינה כי התערוכות מתקיימות באולמות גדולים במיוחד 10,000-5,000 מ"ר, היצרנים מציגים את המוצרים שלהם ומגיעים אליהם רק קניינים גדולים. אם לא ייפתח הענף בעוד כחודש, הרי שעד סוף השנה הלועזית – כבר לא יתקיימו תערוכות שכאלו. "כל תערוכה שכזאת מניעה את המשק, מלבד כל האנשים המועסקים בה ישירות".

 

חיים עוז, סמנכ"ל חטיבות איגוד לשכות המסחר, ציין כי הציבור והעסקים למד כיצד להמשיך בשגרה ובעסקים תוך הימנעות מהתקהלות ושמירה על כללי התו הסגול, כדי למנוע פגיעה נוספת בפעילות העסקית.

תמיר דיין, מנכ"ל אקספו תל אביב, הדגיש כי "תערוכות מדרבנות ומניעות את התעשייה הישראלית.צריך להחיל את אותם כללי היגיון שהופעלו בקניונים ובמוזיאונים – גם על תערוכות מקצועיות".

 

מימין: חיים עוז סמנכ"ל חטיבות באיגוד לשכות המסחר, תמיד דיין מנכ"ל אקספו ת"א, חה"כ מיקי לוי, ישראלה שטיר נשיאת קבוצת י.י.שטיר וסגנית נשיא איגוד לשכות המסחר, אייל הלוי מנכ"ל פאראגון.

 

למרות ההבנה אליה הגיעו נציגי הענף עם המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, על פיה נקבע מתווה שיאפשר לענף חזרה לפעילות בתאריך 14.6.2020 במגבלות התו הסגול, המתווה טרם אושר על ידי שר הבריאות, ח"כ יולי יואל אדלשטיין

 

משבר הקורונה שיתק לחלוטין את פעילות ענף התערוכות והכנסים המקצועיים שהוא אחד מהענפים החשובים בחשיפת הקדמה הישראלית ועידוד קשרי פנים וחוץ נרחבים. הענף מעסיק לא פחות מ – 300 אלף איש בתעשייה הישירה והנלוות. השלכות המשבר על הענף יהיו מתמשכות ויואטו משמעותית פעילויות מסחריות שנובעות מהן בצורה ישירה. ביטולם המוחלט של תערוכות בין לאומיות, שאין צפי וודאות שתחזורנה לפעול בשנה הקרובה מחייב החלטה מידית להצלת הענף מקריסת חברות בתחום.

 

היקף התרומה של ענף זה לתוצר עומדת על כ- 47.6 מיליארד במונחי 2020. השבתת כלל הענף, תגרום הפסד תוצר של 4 מיליארד שקל בחודש. ובהערכה זה סך של 3.6 אחוז מהתל"ג באופן ישיר ועקיף. היקף המשרות שנפגע כתוצאה מהשבתת כלל הענף עומד על 191,000 משרות שהן ב- 4.8% מהמשרות במשק.

 

איגוד לשכות המסחר פועלים יחד עם נציגי חטיבה שקומה תחת האיגוד, בראשות ישראלה שטיר סגנית נשיא איגוד לשכות המסחר ונשיאת קבוצת י.י.שטיר, במטרה להוביל מתווה חזרה לפעילות עבור ענף הכנסים והתערוכות המקצועיות. המתווה הוצג לנציגי משרדי הממשלה – בריאות בראשות פרופ' איתמר גרוטו, האוצר והכלכלה, בדיון שהתקיים ביום 25.5.2020. 

 

להלן עיקרי המתווה:

א. ניהול ובקרה

  • ימונה ממונה על ענייני קורונה שיהיה אחראי על שמירת כלל הכללים בסעיף 3א לתקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש – הגבלת פעילות), תש"ף-2020.


ב. הנחיות לעניין קבלת אורחים

  • מגבלת האנשים במתחם - 
    תערוכות: 85% תפוסה באולם עם הרשמה מראש אורחים אחרים - תפוסה 1 ל – 7 מטר.
    כנסים: תפוסה עד 500 איש – 75% מעל 500 איש 50%.
  • המשתתפים יעטו מסכות במשך כל שהותם בתערוכה/כנס.
  • הפעלת מזנון אוכל - ובלבד שהגשת המזון לצלחת האורח תיעשה על ידי איש צוות. לחילופין ניתן להגיש מזון באריזות אישיות או בכלים אישיים כאשר האוכל כבר בפנים.


ג. שמירה על היגיינה

  • הקפדה על שמירת כללי היגיינה במקום התערוכה, כולל חיטוי משטחים פנימיים במתקנים, לכל הפחות פעמיים ביום וכן בסיום יום הפעילות.
  • יתבצע ניקיון וחיטוי מוגבר של מתחמי השירותים באופן תדיר.
  • הצבת מתקנים עם חומר לחיטוי ידיים במקומות נגישים וזמינים.
  • עם סגירת המקום בסוף יום יש לבצע ניקיון קפדני של המקום.


נציגי האיגוד ציינו שחשוב לאשר את המתווה בטווח המיידי ולו רק מהסיבה שב 1.6.2020 מסתיימת תקופת החל"ת של מרבית העובדים. בלי מתווה מאושר אנו חוששים שהמעסיקים לא יחזירו את העובדים. יחד עם זאת, חלק ממארגני הכנסים אינם מרוצים מהתייחסות משרד הבריאות, שכן נותרנו עם בעיה קשה מאד והיא מגבלת ה-500 משתתפים, שתגרור גל של ביטולי ארועים וכנסים ותסכן את הרבעון האחרון של השנה.

 

בהמשך לפנייתה של ישראלה שטיר סגנית נשיא איגוד לשכות המסחר ונשיאת קבוצת י.י.שטיר. אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר תל אביב והמרכז שיגר מכתב בהול לשר האוצר, ח"כ יולי יואל אדלשטיין. 

למרות ההבנה אליה הגיעו נציגי הענף עם המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, והצוות המקצועי של משרד האוצר והכלכלה, על פיה נקבע מתווה שיאפשר לענף חזרה לפעילות בתאריך 14.6.2020 במגבלות התו הסגול, המתווה טרם אושר על ידי שר הבריאות, ח"כ יולי יואל אדלשטיין.

 

לאור זאת, פנה נשיא האיגוד עו"ד אוריאל לין אל שר הבריאות, בבקשה כי יפעל ללא דיחוי נוסף לאישור המתווה שיאפשר להחזיר ענף זה לפעילות מחודשת. זאת כדי לאפשר לענף זה התאוששות וליצור ודאות עסקית שתביא להחזרה של אלפי עובדים למעגל העבודה.

מצ"ב המכתב המלא 

 

מועד חזרה לפעילות – 14.6.2020

המתווה כפוף לאישור שר הבריאות והממשלה.

לעיונכם ידיעה בנושא כפי שפורסמה בכלכליסט 25.5.2020

למידע נוסף בתחום זה