יבוא אישי – כל מה שצריך לדעת

רבים מעדיפים לשוטט ברשת בחיפושים אחר פריט חדש לרענן אתו את המלתחה, הסביבה הביתית, או כדי לתת אותו במתנה לאדם יקר, על פני לצאת למרכז הקניות הקרוב ולטייל בין החנויות באופן פיזי ולהיות מקובע לאופציות הקיימות שם. בלחיצת כפתור קטנה ניתן להגיע למבחר עצום של חנויות אונליין המציעות שפע מוצרים מכל הסוגים, במחירים נוחים ותהליך רכישה פשוט ומהיר המאפשר מעקב אחר המסע של החבילה בדרכה אל היעד ובחירה מהיכן לאסוף אותה כשהיא מגיעה. אם היא עומדת בקריטריונים מסוימים - בעצם עוסקים כאן ביבוא אישי.


מהי סחורה ביבוא אישי?

כאשר החבילה שמזמינים מחו''ל עושה את דרכה לישראל, למעשה מתקיים פה יבוא אישי - יבוא טובין בכמות סבירה לשימוש עצמי. כלומר, רכישת מוצר או סדרת מוצרים בידי אדם פרטי למטרות אישיות שלו או בני משפחתו בלבד ובטווח מחירים וכמויות מוגדרות. ניתן להזמין עד 30 יחידות מאותו פריט במשלוח של עד 1,000 דולר, וכאשר מדובר במשלוח שערכו גבוה מ-1,000 דולר, ניתן להזמין עד 5 פריטים מאותו סוג בלבד.

עם זאת, חשוב לציין כי כל משלוח שתעשו במסגרת 72 שעות, גם אם מדובר בטובין שונים מספקים שונים לחלוטין - ייחשב חלק מאותה חבילה, ועל כן ייקבע ערכו ומעמדו כמשלוח ביבוא אישי. כך שאם למשל תזמינו 10 פסלונים קטנים בשווי 15 דולר ליחידה, סך הכל תגיעו ל-150 דולר, וכעבור 48 שעות תזמינו עוד 12 זוגות נעליים כאשר כל זוג ערכו 80 דולר תוסיפו למשלוח שלכם 960 דולרים נוספים ותעברו את המכסה הנדרשת.

בנוסף, ישנם טובין המצריכים אישור של רשות מוסמכת מסוימת אשר מתמחה בקטגוריה של אותו מוצר אותו אתם מבקשים לצרוך. כך למשל כאשר מזמינים חלקי חילוף לרכב צריך ליצור קשר עם משרד התחבורה, או אם רוצים להזמין מוצרי תקשורת קרי סמארטפון, רחפן, מצלמה או כבל טעינה נדרש ליידע את משרד התקשורת.


אילו פריטים אינם נכללים בקטגוריית יבוא אישי?

ניתן להזמין כמעט כל פריט או מוצר שעולה על הדעת, אך יחד עם זאת, ישנן סחורות שהן מחוץ לתחום: זיופים וחיקויים של מסמכים או מטבעות, שקים משומשים, כלי נשק או מוצרים המיועדים להצתת אלימות או גזענות - סכינים, חרבות ואקדחים או פריטים דמויי אקדחים כמו גז מדמיע, סמים וחומרי גלם להכנתם, פריטי הימורים שלא ניתן להם היתר, סחורה שיש בה הזדהות עם ארגון טרור, משבש מד מהירות לייזר ועוד.


מעמדה של הצהרת היבוא

בכל יבוא למדינת ישראל הצהרת היבוא מתפקדת כמעין אסמכתא המאשרת ששולמו מיסי היבוא למדינה , בלעדיה לא ניתן לשחרר את החבילה מהמכס ולהעביר אותה לנמען.
הצהרת היבוא היא סוג של תעודת זהות של המשלוח שיובא והיא כוללת את כל פרטי המשלוח: כמות הפריטים בהזמנה, תיאור מפורט של המוצר, פרטי הספק, פרטי המדינה ממנה יובא המוצר, ערך המוצר לצורכי מכס הכולל מחיר, משלוח וביטוח, סוג המטבע וכן פרטיו האישיים של הנמען.

פרטים אלו מוקלדים ע"י סוכן המכס או לשכות השרות על מנת שיוכלו להפיק את הצהרת היבוא ולקבל אישור שחרור מהמכס . אם מתגלה אי התאמה בין המצוין בהצהרת היבוא לבין המוצר עצמו באמצעות בדיקות רנדומאליות שעורך המכס על המסמכים והחבילה עצמה , המכס רשאי להחרים את החבילה או להטיל קנס על המזמין כתנאי לקבלתה. החרמת החבילה (חילוט) תתבצע גם במקרה שהנמען אינו יודע שפרטי המשלוח שלו הם כוזבים. לכן כאשר מבצעים הזמנה אונליין, חשוב לבדוק עם הספק שכל פרטי ההזמנה אכן נכונים על מנת שהחבילה תגיע ליעדה בבטחה, ללא תקלות או עיכובים מיותרים. אם אתם לא בטוחים אם ניתן לייבא את המוצר ניתן לפנות ללשכות השרות להתייעצות טלפונית בעלות סמלית מאוד ולחסוך המון כאב ראש אח"כ.

למידע נוסף בתחום זה