משרד הכלכלה מפרסם להערות הציבור את טיוטת תקנות התקנים (הפחתה של סכומי עיצום כספי) ליבואנים שינקטו פעולות מקדימות, שאינן מתחייבות, להנחת דעתו של הממונה על התקינה

ביום 17.1.24 פורסם ברשומות שורת תיקונים לפקודת היבוא והיצוא, רלוונטית למוצרים רבים שחל עליהם תקן רשמי ושנדרשים לאישור משרד הכלכלה בהליך היבוא ובכלל זה לצעצועים, מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, כלי אוכל, חומרי ניקוי, ברזים, חלק מתקני מוצרי הבניה ועוד רבים.

בהמשך לכך, מפרסם משרד הכלכלה את טיוטת תקנות התקנים (הפחתה של סכומי עיצום כספי) להערות הציבור עד יום 14.3.24, במסגרתן מוצע לאפשר הפחתה של סכומי העיצומים הכספיים מעוסקים שהממונה על התקינה השתכנע שהם נקטו פעולות מקדימות למניעת ההפרה.

אחד מהתיקונים שבוצעו בפקודת היבוא והיצוא עוסק בהפחתה של העיצום הכספי למי שעשה בדיקה וולונטרית. מדובר בהחלפת סעיף 14ו שמפנה לתוספת חדשה (התוספת השניה) שהוכנסה לפקודה ושמחליפה את תקנות ההפחתה לפי פקודת היבוא והיצוא. במסגרת זו הוסיפו עילת הפחתה חדשה מפני עיצום כספי ליבואנים שבאופן וולנטרי נקטו בפעולות מקדימות למניעת ההפרה, להנחת דעתו של הממונה ולמשל - נעזרו במעבדה או במהנדס (לפי הכללים שנקבעו ושיוסדרו גם בנהלי הממונה) על מנת לוודא שתיק המוצר שלהם עומד בדרישות, למקרה שבבקרה יתברר שזה אינו המצב. 

 

כעת, מפרסם משרד הכלכלה להערות הציבור את כוונתו לתקן את תקנות ההפחתה לפי חוק התקנים, כך שמוצע להכניס בהם סעיף דומה עבור יבואנים שבאופן וולנטרי ינקטו פעולות מקדימות, שאינן מתחייבות, להנחת דעתו של הממונה על התקינה. הטיוטה מציעה שבמקרה כזה, העיצום הכספי יופחת ב-30% החל מה-1.7.24. חידוד באשר לטיב הפעולות המקדימות הללו יינתן במסמך מדיניות האכיפה המעודכן שיפרסם הממונה על התקינה בהמשך.

 

  • לעיון בטיוטה המלאה- לחצו כאן
  • חברי לשכה מוזמנים להעביר התייחסויות אל מירב קפלן, סגנית מנהל אגף יבוא מכס ותקינה עד ליום 10.3.24 למייל meravk@chamber.org.il
  • ניתן להעביר התייחסויות ישירות באתר החקיקה הממשלתי עד ליום 14.3.24- לחצו כאן
  • לסקירת כל התיקונים שנעשו בפקודת היבוא והיצוא- לחצו כאן
למידע נוסף בתחום זה