לקראת יישום רפורמת היבוא בהקשר של מזון- משרד הבריאות מפרסם טיוטה להערות הציבור בנושא החלת הוראות האיחוד האירופי וקביעת תנאים והחרגות

הטיוטה פתוחה להערות הציבור עד ליום 20.11.22

כידוע, במסגרת פרק היבוא בחוק ההסדרים האחרון נכללה רפורמה משמעותית מאד בפיקוח על מזון בכלל ועל יבוא מזון בפרט ולהלן סקירה על עיקרי הרפורמה בהתבסס על התיקונים הצפויים בחוק הגנת בריאות הציבור מזון.

  • לעיון בסקירת עיקרי הרפורמה במזון כפי שאושרו במסגרת חוק ההסדרים בכנסת- לחצו כאן

 

כעת, משרד הבריאות מפרסם טיוטה להערות הציבור בנושא החלת הוראות האיחוד האירופי וקביעת תנאים והחרגות.

להלן דברי ההסבר:

ביום 18 בנובמבר 2021 פורסם ברשומות, בספר החוקים התשפ"ב, עמ' 427, תיקון מס' 3 לחוק הגנה על בריאות הציבור (מזון), התשע"ו-2015 (להלן, בהתאמה – תיקון מס' 3, וחוק המזון), וזאת במסגרת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"ב-2021 (להלן – חוק התכנית הכלכלית 2021).

במסגרת תיקון מס' 3, נערכו שורה של תיקונים בחוק המזון שעניינם, בין השאר, אימוץ של הוראות מסוימות החלות באיחוד האירופי לגבי ייצור, ייבוא או שיווק של מזון, בתנאים ובהחרגות, והכל כפי שקבוע בתוספת השנייה א' לחוק (להלן – ההוראות המאומצות). את התוספת השנייה א' ניתן לשנות בצו, בכפוף להוראות סעיפים 3א ו-313א לחוק המזון, ללא צורך בתיקון חקיקה ראשית, כמפורט להלן:
סעיף 3א(ו) מקנה לשר הבריאות סמכות להוסיף להוראות המאומצות שבתוספת השנייה א, הוראה מחייבת החלה באיחוד האירופי בתנאים הקבועים ולקבוע תנאים והחרגות להוראות המאומצות הקבועות בטור ב' או ג' לתוספת השנייה א'.

עם חקיקת חוק התכנית הכלכלית 2021 ולאור מורכבות המהלך החקיקתי של אימוץ הוראות הדין האירופי וחדשנותו, התברר כי יש צורך לבצע שינויים בהוראות התוספת השנייה א', ולחדד ולדייק במינוחים של ההוראות המאומצות ובתנאים ובהחרגות להן. נדגיש כי לא מדובר בהוספת תנאים מחמירים או בהרחבת ההחרגות אלא בצמצומן דווקא או במתן הבהרות ודיוק לגביהן כפי שיפורט להלן.

השינויים המוצעים בצו הינם הכרחיים כדי להבהיר ולחדד מחד - מהן בדיוק ההוראות בתקנות האיחוד האירופי שאומצו בחוק התכנית הכלכלית 2021 לפני שנה ופירוטן, ומאידך - מהם התנאים וההחרגות להחלתן. לאור חדשנותו וראשוניותו של מהלך חקיקתי זה של אימוץ דין זר, איפשר המחוקק, במסגרת חוק התכנית הכלכלית, לשר, לתקן את התוספת השנייה א כאמור לעיל בדרך של צו, להוסיף הוראות אימוץ וכן להוסיף תנאים והחרגות להוראות המאומצות, כאשר היה ברור כבר בחקיקת החוק שהתוספת האמורה אינה שלמה ויידרש לתקנה ולחדדה ולהוסיף לה בהתאם. כמו כן, הוראות המעבר המוצעות הכרחיות לצורך היערכות של יצרנים ויבואנים, בפרט אלה שיש בידיהם מלאים של מזון וגם חומרי גלם העומדים בהוראות החקיקה הקיימת ולא בהוראות המאומצות.

  • לעיון בטיוטה המלאה- לחצו כאן
  • להגשת הערות ישירות באתר החקיקה הממשלתי עד ליום 20.11.22- לחצו כאן
למידע נוסף בתחום זה