שגרירות ישראל באוקראינה קוראת לחברות ישראליות להשתלב בעסקים במדינה

"המצב הכלכלי המורכב טומן בחובו הזדמנויות לא מעטות. גם שאיפתה של אוקראינה להצטרף לאירופה מחייב שינויים משקיים משמעותיים. שינויים בהם יכולות לקחת חלק גם חברות ישראליות. לישראל שם מצוין באוקראינה ומדובר ביתרון של ממש. ראשי הארגונים הפיננסיים הבינ"ל הגדולים באוקראינה מודעים היטב ליתרונות של החברות הישראליות ובהחלט מוכנים לשתף פעולה".

אנו שמחים להביא לידיעתכם את דבר שגריר ישראל בקייב, מר אלי בלוצרקובסקי, אודות המצב הגיאו פוליטי במדינה, לאור השאלה הרווחת בקרב חברות ישראליות - האם כדאי להקים פעילות עסקית באוקראינה על אף הסכסוך עם רוסיה:

אוקראינה הינה מדינה של כ-43 מיליון תושבים במזרח אירופה הנמצאת מזה למעלה משנה בכותרות בעקבות הפגנות שהביאו לחילופי משטר, בחירות דמוקרטיות וכיוון ברור המוביל לקראת הצטרפות לאירופה ולנאט"ו ויציאה מתחום ההשפעה הרוסי. בעקבות השינוי איבדה אוקראינה את קרים ונמצאת בעיצומו של סכסוך מזוין מול רוסיה על החבל המזרחי של המדינה, מחוז דונבס.
 
בתולדות העם היהודי אוקראינה זכורה בזכות הקהילה היהודית הגדולה ביותר באירופה שבין שתי מלחמות עולם, קהילה שאת רובה איבד העם היהודי בשואה. מנגד מדובר כיום במדינה הידידותית ביותר כיום לישראל באירופה, מדינה הרואה בישראל מודל והשואפת לחזק את הקשרים עמנו בכל תחום אפשרי. מעולם בתולדות שתי העמים לא היה כזה רצון באוקראינה להתקרב לעם היהודי ומספר היהודים בפרלמנט וברשויות השלטון הינו הרבה מעבר למספרם הפרופורציונלי באוכלוסייה.

כאמור עוברת המדינה שינוי מרחיק לכת הבא לידי ביטוי בכל התחומים. במקביל לניסיונות להקים מערכת פוליטית דמוקרטית ומתקדמת פועלים קברניטי אוקראינה לבנות משק כלכלי מתקדם. עד עתה, המלחמה עם רוסיה גרמה לעליה משמעותית במחירי האנרגיה והאמרת ההוצאות על הביטחון. התמ"ג ירד מתחילת השנה בכ-16% וההתאוששות אולי תבוא רק בתחילת השנה הבאה. אתגרים משמעותיים נוספים הינו ביעור השחיתות, צמצום הסבך הביורוקרטי עבור אנשי עסקים ופירוק המאפיינים האוליגרכיים של המשק האוקראיני.

כיום מקבלת אוקראינה סיוע מערבי נרחב. חלק אחד של הסיוע מגיע בעיקר בצורת הלוואות ומענקים בילטרליים בעיקר מארה"ב, יפן והאיחוד האירופי. חלק משמעותי יותר מגיע בעיקר באמצעות גופים פיננסיים בינ"ל ובראשם קרן המטבע והבנק העולמי. פעילים מאד גם הבנק האירופי להשקעות וכן הבנק האירופי לשיקום ופיתוח. לגופים אלה פרויקטים רבים במדינה בהם יכולים להשתלב גם חברות ישראליות. הנספחות המסחרית יחד עם השגרירות בקייב פרסמו לאחרונה מדריך לחברות ישראליות המעוניינות לבחון אפשרויות להשתלב בפרויקטים בינ"ל באוקראינה.


אני סבור שמדובר בזמן טוב לחברות ישראליות לשקול אפשרויות לפעילות באוקראינה. המצב הכלכלי המורכב טומן בחובו הזדמנויות לא מעטות. גם שאיפתה של אוקראינה להצטרף לאירופה מחייב שינויים משקיים משמעותיים, שינויים בהם יכולות לקחת חלק גם חברות ישראליות. לצד זאת יש גם לזכור כי לישראל שם מצוין באוקראינה ומדובר ביתרון של ממש. ראשי הארגונים הפיננסיים הבינ"ל הגדולים באוקראינה מודעים היטב ליתרונות של החברות הישראליות ובהחלט מוכנים לשתף פעולה.

לסיכום ברצוני לציין כי השגרירות והנספחות המסחרית עומדים לרשותכם בכל דבר ועניין ונשמח לסייע ולעזור עם כל פנייה.

בברכה,

אלי בלוצרקובסקי
שגריר ישראל באוקראינה

 
מעוניינים להיחשף לשוק האוקראיני ולשמוע על הזדמנויות עסקיות במגוון סקטורים? צרו קשר עם האגף הבינלאומי, 03-5631020 - chamber@chamber.org.il
 
*
*
*
*
*
*
*
*
Change the CAPTCHA code
למידע נוסף בתחום זה