סיכום שנת 2023 בסחר החוץ של ישראל, באדיבות: מנהל סחר חוץ, משרד הכלכלה

יצוא בהיקף 156 מיליארד דולר - ירידה של 6% לעומת שנת השיא 2022 ועליה של 8% לעומת שנת השיא הקודמת 2021

שר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת: "אחד היעדים האסטרטגיים שהצבתי הוא הגדלת הייצוא ממדינת ישראל. ככל שנפתח את הייצוא מישראל לעוד שווקים על פני הגלובוס, כך נבטיח את העתיד הכלכלי של הדורות הבאים במדינת ישראל"

על פי הערכות ראשוניות המבוססות על נתוני הלמ"ס, הייצוא הישראלי בשנת 2023 צפוי לעמוד על 156 מיליארד דולר, ירידה בשיעור של כ-6% בהשוואה לשנת 2022  (כ-10 מיליארד דולר פחות), ועלייה של כ-12 מיליארד דולר בהשוואה ליצוא בשנת 2021, שהייתה אף היא שנת שיא בייצוא. 

מגזר הסחורות הושפע באופן המשמעותי ביותר מהאתגרים בשנה החולפת, כאשר יצוא השירותים, המהווה 52% מהיצוא, צפוי לרשום ירידה של 3% בלבד, בעיקר בשל הירידה בשירותי התיירות והתובלה הישראלים כמו גם במכירת חברות הזנק. יצוא הסחורות צפוי לרשום ירידה של כ-10%, בעיקר בתחומי הכימיקלים, היהלומים והתרופות. 

בהתייחס למדינות היעד ליצוא, עולה מהנתונים כי בשנת 2023 נרשם גידול לרומניה (73%), אירלנד (35%), גרמניה (14%) הולנד ויפן (11.5%) ובגזרת הסחר עם מדינות ערב נרשם גם כן יצוא עם אחוזי גידול מרשימים למרוקו (128%), מצרים (73.5%), בחריין (54.5%, אם כי היקף הסחר הכולל מצומצם) וירדן (13%). היצוא לאיחוד האמירויות שמר אמנם על יציבות (עליה של 5.2% להיקף של כ-650 מיליון דולר), כאשר היבוא רשם עליה יפה של 23% בשנת 2023. 

הייצוא לארה"ב, שוק היעד הגדול ביותר של החברות הישראליות, שמר על יציבות בשנה החולפת בהיבט יצוא הסחורות.

ירידה ביצוא בשנת 2023 ניתן לראות ביצוא לטורקיה, איטליה, צרפת  ובריטניה באירופה, וכן בהודו וסין בשווקי אסיה. את הירידה בשווקים אלו ניתן לייחס לתנודתיות בשערי המטבע, ירידה משמעותית בענף היהלומים, השפעת הריבית ואירועים פנימיים במדינות אלו. 

שר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת: "אחד היעדים האסטרטגיים שהצבתי הוא הגדלת הייצוא ממדינת ישראל. ככל שנפתח את הייצוא מישראל לעוד שווקים על פני הגלובוס, כך נבטיח את העתיד הכלכלי של הדורות הבאים במדינת ישראל. על כל לקוח אחד בישראל יש אלף לקוחות פוטנציאליים בעולם - ואנחנו צריכים לשאוף להגיע אליהם עם מוצרים ישראליים וטכנולוגיה ישראלית. מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה, באמצעות 55 נספחים הפזורים בכל העולם, עושה עבודה שקטה אך עוצמתית, שמגדילה בכל שנה את הייצוא מישראל ומאפשרת להכניס עוד כסף לכלכלה הישראלית. היעד שלי הוא להכפיל פי כמה את הייצוא מישראל ואנחנו בעזרת השם נצליח בכך״.

מנהל מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה היוצא, אוהד כהן: "שנת 2023 נפתחה בסימן חוסר יציבות בשווקים העולמיים אשר השפיע גם על הכלכלה הישראלית. יחד עם זאת, ניתן לומר כי היצוא הישראלי מתמודד באופן יוצא דופן עם האתגרים העולמיים והמקומיים ומפגין יציבות ועמידות ראויה לשבח, בעיקר ביצוא השירותים. מינהל סחר חוץ פעל לאורך השנה לסיוע לחברות הישראליות בפיתוח עסקי בשווקים קיימים וחדשים בחו"ל, וביתר שאת במהלך תקופת מלחמת חרבות ברזל, לטובת שימור רציפות והמשכיות עסקית של החברות הישראליות בעולם".

מינהל סחר חוץ במשרד התעשייה והכלכלה אמון על גיבוש ויישום מדיניות סחר החוץ של מדינת ישראל במטרה להגביר את כושר התחרותיות של התעשייה הישראלית, למען הגדלה וגיוון של הייצוא הישראלי ומשיכת השקעות זרות. מערך הנספחים הכלכליים הינו הזרוע הביצועית של המשרד בחו"ל ופרוס בלמעלה מ-55 בירות סחר ברחבי העולם. 

הנספחים הכלכליים פועלים לפיתוח שותפויות אסטרטגיות-כלכליות בין מדינת ישראל למדינות היעד ופועלים לקידום הייצוא של חברות ישראליות ולמשיכת השקעות זרות לישראל. פעילות הנספחויות הכלכליות ברחבי העולם מקדמת את המדיניות הכלכלית הבינלאומית של מדינת ישראל בהתאם למדיניות הממשלה, בין היתר על ידי ייזום פעילויות, ארגון משלחות, ארגון תערוכות ועריכת סמינרים מקצועיים, סיוע ביצירת קשרים בחברות ובגופי ממשל בשוקי היעד וכן סיוע בנושאי רגולציה, חסמי סחר ונושאים נוספים.

בשנת 2023 בוצעו על ידי מערך הנספחים הכלכליים למעלה מ-2,000 פעילויות לקידום היצוא הישראלי (ובכללן משלחות עסקיות, תערוכות, כנסים ואירועים עסקיים). פעילויות אלו הניבו כ-36 אלף פגישות עסקיות (B2B) בין חברות ישראליות לחברות זרות. כמו כן, טופלו כ-4,300 פניות יצואנים לסיוע בחדירה לשוקי יעד חדשים שהגיעו מכ-2,200 חברות יצואניות. על פי נתוני מינהל סחר חוץ, בשנת 2023 לבדה תועדו "סיפורי הצלחה" חדשים בשווי מצטבר של כשני מיליארד שקלים כתוצאה ישירה מפעילותם של הנספחים הכלכליים.  

בהיבט הסכמי הסחר, במינהל סחר חוץ ציינו ב-2023 את החתימה על הסכם הסחר החופשי עם וייטנאם בחודש יולי, כאשר מוקדם יותר נכנס לתוקפו ב- 2023 הסכם הסחר עם איחוד האמירויות. אנשי האגף למדיניות והסכמי סחר לקחו חלק ב-11 סבבי מו"מ בינלאומיים עם שותפות סחר שונות וכן קיימו ארבע וועדות כלכליות מעורבות.

מערך כלי סיוע במינהל סחר חוץ מדווח על שיא בהיקף הפניות לתכניות כלי סיוע במקצה 2023. לא פחות מ-623 חברות הגישו בקשה להשתתף בתכנית הסיוע ליצואנים בשני מסלולים – מסלול יצואן מתחיל ומסלול יצואן מנוסה. החברות הזכאיות ילוו על ידי מומחי המינהל והנספחים הכלכליים בפעילותן הבינלאומית בשנים הקרובות. 

בתקופת מלחמת חרבות ברזל, הקים המינהל צוות מסרים כלכליים לקהילה העסקית העולמית אשר סייע למערך הנספחים הכלכליים בייזום עשרות פעילויות הסברה כלכלית במדינות העולם בהשתתפות בכירים מהמגזר העסקי והפיננסי הישראלי. 

למידע נוסף בתחום זה