קניה: סקירה כלכלית

ברק גרנות, הנספח הכלכלי בשגרירות ישראל בניירובי העביר לידינו סקירה כלכלית מיוחדת המציגה את ההתפתחויות הכלכליות בקניה.

מבין הנושאים בסקירה: יוזמות מרכזיות של ממשלת קניה, סקטורים מרכזיים בכלכלה המהווים הזדמנות, תחזית ל- 2024, יחסי ישראל-קניה ועוד.

כללי

עיר בירה: ניירובי
אוכלוסייה:  57 מיליון
שטח: 580,367 קמ"ר
שפה רשמית: אנגלית וסווהילית
משטר: דמוקרטיה חוקתית עם פרלמנט דו-מפלגתי
מטבע: שילינג קנייתי / 1$ = 129 שילינג | שקל אחד = 35.6 שילינג קנייתי
גבולות: טנזניה, אוגנדה, דרום סודן, אתיופיה וסומליה. לקניה גישה לאוקיינוס ההודי ונמל ימי גדול בעיר מומבסה.

 

רקע

קניה, שאוכלוסייתה מונה כ-57 מיליון איש, היא הכלכלה השלישית בגודלה באפריקה תת-סהרה והגדולה ביותר במזרח אפריקה. כלכלת קניה חוותה צמיחה כלכלית משמעותית בשנים האחרונות. עם זאת, כמו מדינות רבות, קניה הושפעה ממגפת ה-19 COVID ומהגבלות נלוות על סחר ונסיעות.

ממשלת קניה פועלת בשנים האחרונות לגיוון הכלכלה מעבר לחקלאות. סקטורים מרכזיים נוספים כוללים ייצור, תיירות ושירותים. הייצור מהווה כ-8% מהתמ"ג של המדינה והוא מתמקד בעיקר בעיבוד מזון, טקסטיל וחומרי בנייה. תעשיית התיירות היא גם מקור הכנסה חשוב, כאשר המדינה מושכת למעלה מ-2 מיליון מבקרים מדי שנה. שירותים, כולל שירותים פיננסיים וטכנולוגיית מידע (FINTECH / IT / ICT) הם גם מגזרים צומחים בקניה.

ממשלת קניה יישמה מדיניות ויוזמות כלכליות שונות שמטרתן לקדם צמיחה ופיתוח. לדוגמה, הממשלה השקיעה רבות בתשתיות, כולל כבישים, מסילות ברזל ונמלים, כדי להקל על המסחר ותנועת הסחורות. הממשלה גם הטמיעה מדיניות לשיפור הסביבה העסקית, כמו צמצום הבירוקרטיה ופישוט הליכים לפתיחת עסק וניהולו.

ככלל, נחשבת קניה ל- Start-Up Nation או ה- "Savannah Silicon" של מזרח אפריקה וזאת לאור חדשנותה הטכנולוגית שבאה לידי ביטוי בנציגויותיהן של כ-200 חברות הייטק בינלאומיות כגון: יבמ, גוגל, נוקיה, אינטל, מיקרוסופט, סיסקו ואורקל שפתחו בקניה מרכזי פיתוח או הנהלות אזוריות החולשות על מזרח אפריקה.

 עובדת היות קניה מחוברת עם כבל סיבים אופטיים תת ימי וכיסוי סלולרי איכותי בערים הגדולות ובחלקים נרחבים במדינה דבר שמוביל לשיעורי חדירה גבוהים של משתמשי אינטרנט וסלולר. קניה נחשבת למדינה בעלת האינטרנט היציב, המהיר והאיכותי ביותר באזור מזרח אסיה.

למרות התקדמותה הכלכלית והטכנולוגית (היחסית), קניה עדיין מתמודדת עם כמה אתגרים כלכליים. לדוגמה, העוני נותר גבוה, כאשר כ-17% מהאוכלוסייה חיים בעוני קיצוני (משתכרים פחות מ- 1.90$ ליום). בנוסף, המדינה חשופה לזעזועים חיצוניים, כמו שינויים במחירי הסחורות העולמיים ואסונות טבע כמו הבצורת הפוקדת את קניה בשנים האחרונות – הנחשבת לקשה ביותר מזה 40 שנה - ומשפיעה רבות על סוגיות של ביטחון מזון, רעב ואף תיירות. נוסף על האמור, מתמודדת קניה עם האיום המרחף מצד ארגון הטרור "אל-שבאב", שמעיב על ענף התיירות ועל המוטיבציה של גורמים עסקיים לבקר בשוק הקנייתי ולהתאכסן ביעדי טרור פוטנציאליים.

 

לסקירה המלאה לחצו כאן

למידע נוסף בתחום זה