מפגש הסברה עם שגרירים ונספחים זרים - מלחמת "חרבות ברזל" והשפעותיה על כלכלת ישראל

כנס הסברה "כלכלה בעת מלחמת חרבות ברזל", ביוזמת איגוד לשכות המסחר, התקיים ביום חמישי האחרון (7.12.23) בבית ציוני אמריקה. בכנס השתתפו שגרירים ונספחים כלכליים שהגיעו לקבל סקירה כלכלית וגאו פוליטית על מצב וקיום עסקים בישראל בזמן המלחמה.

את הכנס פתח נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין שאמר: "המלחמה בעזה היא לא רק מלחמתה של ישראל אלא של כל העולם המערבי. לאחר זוועות ה-7 באוקטובר לחמאס אין זכות קיום. המלחמה לא תסתיים ללא החזרת כל החטופים, זו מטרת העל של המלחמה. ישראל הוכיחה בעבר שהיא יודעת להתמודד עם משבר לאומי, יש לנו כלכלה חזקה. הממשלה כיום מחזירה למגזר העסקי חלק מתשלומי המיסים בכדי לסייע לציבור ולמשק לצלוח את המשבר."

המשנה לנגיד בנק ישראל, מר אנדרו אביר, נשא דברים גם כן והזכיר את ההתערבות המהירה של בנק ישראל בכדי לחזק את השקל בימים הראשונים של המלחמה. עוד אמר אביר: "בעשור האחרון ישראל צומחת יותר מרוב המדינות המפותחות. ישראל נכנסה למלחמה עם כלכלה חזקה שהתאוששה מצוין ממשבר הקורונה. לממשלה יש את מרווח הנשימה הכלכלי לצלוח את המלחמה, המבחן שלנו יהיה הכלכלה לטווח הארוך. יצוא השירותים של ישראל הוא היתרון הגדול שלה. אנחנו יותר אופטימיים מההשקעות בהיי טק מאשר היינו לפני חצי שנה. מדד חשוב לחזרת המשק הוא הוצאות כרטיסי האשראי של הציבור שחזרו ל-90% מהמצב של לפני המלחמה. ההתאוששות מהירה משציפינו, צופים התאוששות מלאה בחצי השני של 2024".

האלוף (במיל') עמוס ידלין אמר: "נעשו זוועות שהעולם עוד לא ראה, אחרי השואה אמרנו לעולם לא עוד והנה אנחנו אומרים זאת שוב. אם לא ננצח את חמאס זה יהיה ניצחון לרוסיה וסין במאבק הגלובלי. ישראל של אחרי השביעי לאוקטובר היא לא אותה ישראל, ישראל הורידה את הכפפות עד שתנצח את חמאס." אמר ידלין.

אמיר שני, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר, התייחס לאתגר הגדול של שמירה על שרשרת האספקה והלוגיסטיקה של פעילות הייבוא והייצוא בישראל והמשבר ביבוא דרך מפרץ סואץ עקב הפעילות העוינת של ארגון החות'ים מתימן: "כל חמשת הנמלים בישראל עובדים, אמנם יש תזוזות, כמו סחורות שנפרקות בנמל חיפה במקום נמל אשדוד, אבל חשוב לדעת שכולם עובדים, כולל נמל אילת. משבר החות׳ים הוא לא משבר ישראלי אלא משבר כלל עולמי. חשוב לזכור שמי מפסיד הכי הרבה מהמשבר בסואץ הם המצרים, אוניות לא נכנסות דרך תעלת סואץ מה שמהווה הפסד גדול מאוד לכלכלה המצרית."

יו"ר מכון הייצוא, איילת נחמיאס ורבין, חתמה את הכנס ואמרה: "לא ראיתי התגייסות שכזאת של המגזר העסקי במשבר לאומי. הייתי בחשש גדול אחרי השביעי לאוקטובר עד לחשש אמיתי להיות יהודי באירופה אלא שאז קיבלנו חיבוק גדול מהקהיליה העסקית העולמית. המגזר העסקי הישראלי מוכיח שהוא ממשיך בכל הכוח. אנחנו נלחמים במלחמה הזאת כדי שאף מדינה מערבית אחרת לא תצטרך."

לסיום הוזמנו לבמה השגרירה הנכנסת של הרפובליקה הדומיניקנית הגב' מישל כהן ונציגת משרד הסחר של קוסטה ריקה הגב' דיאנה קורדרו, להדלקת נר ראשון של חנוכה, ביחד עם שרית פישביין, מנהלת האגף לקשרים בינלאומיים.

למידע נוסף בתחום זה