רומניה בראי ענף הציוד הרפואי

הפוטנציאל הרב הטמון בשוק הציוד הרפואי ברומניה (שגלגל בשלהי 2018 למעלה מחצי מיליארד יורו), הביא חברות בינלאומיות רבות לנסות ולחדור אליו. אולם, חרף קיום התחרות – נותרו עוד מספר זירות שבהן האוקיינוס נותר כחול. בנוסף, חברות ישראליות בתחומי הציוד הרפואי ומדעי החיים המבקשות להיכנס לשוק נהנות גם מהמוניטין המצוין של פיתוחים רפואיים כחול-לבן. השילוב בין הצורך האקוטי לבין ההערכה הגבוהה ליכולות הישראליות מניח בסיס פורה לפעילות בשוק הבריאות ברומניה.

כותרות בתחומי בריאות – והימים האחרונים מהווים עדות מצערת לכך – כמעט תמיד מצליחות לזנק לראש סדר היום התקשורתי.
הדברים נכונים ביתר שאת ברומניה – מדינה המסתמכת באופן כמעט מלא על יבוא ציוד רפואי (למעלה מ-90%) ושבה תחום הבריאות הוגדר על ידי הממשל המקומי כ"בעל עדיפות לאומית" כבר בשנת 2015.

ההגדרה הזאת רחוקה מלהסתכם בפן הדקלרטיבי בלבד. המשמעות האופרטיבית היא, בין היתר, פיתוח אסטרטגיות לאומיות ותכניות חומש ממשלתיות בתחום הבריאות לצד הקצאת משאבים משמעותיים על ידי הן הממשל הרומני והן מוסדות פיננסיים בינלאומיים בולטים דוגמת האיחוד האירופי והבנק לשיקום ולפיתוח אירופה לצד מעורבות של הבנק העולמי במיצוי כספים אלה. כך, למשל, טיפס תקציב הבריאות הלאומי ב-23.5% בשנת 2018 בהשוואה לשנת 2017 והמשיך את מגמת העלייה של שיעור ההוצאה הממשלתית על בריאות ברומניה כחלק מהתמ"ג.

שנת 2019 הביאה לזירת הרפואה הרומנית לא רק מקבץ של שיתופי פעולה מוצלחים בין חברות ישראליות לבין בתי חולים ומוסדות רפואיים מקומיים (בסיוע וביוזמת הנספחות הכלכלית בבוקרשט), אלא גם מודעות להיבטים המוחשיים של רעות חולות אחרות – וירוסים וירטואליים ומתקפות כופר. כך, בחודש יוני אשתקד, דיווחו כלי התקשורת ברומניה בהרחבה על מתקפת כופר משולבת שכוונה כלפי מידע רפואי בבתי חולים במדינה.

הממשקים הללו שבין הסייבר לבין עולם הבריאות הביאו את המוסדות הרפואיים – הציבוריים והפרטיים – לחפש גם אחר פיתוחים טכנולוגיים שיוכלו לאפשר שמירה על הרשומה הרפואית של מטופליהם.
לכך יש להוסיף אף את העלייה בביקוש, הפיכת קהלי היעד למתוחכמים ומודעים יותר וכן את הצורך של מוסדות הבריאות ברומניה לעמוד בתקני איכות אירופיים.

 

בתאריכים 22-23.4.2020 צפויה לצאת בשיתוף מכון היצוא מישראל לבוקרשט משלחת של חברות ישראליות בתחום הציוד הרפואי (בכפוף להתפתחויות בנוגע לוירוס הקורונה).
הלו"ז יכלול סמינר מקצועי עם מצגות של החברות הישראליות בפני צמרת עולם הבריאות ברומניה (לרבות שר הבריאות, יועצת הנשיא לענייני בריאות, מנהלי בתי חולים ציבוריים ופרטיים ועוד), פגישות B2B בתיאום הנספחות הכלכלית ומפגש נטוורקינג עם VIP ומובילי דעה בעולם הרפואה המקומי. יומה השני של הפעילות (23.4.2020) ייערך במתקני SOFMEDICA – התרה אקטיבית אחר חדשנות רפואית פורצת דרך במגוון תחומים ובהם, בין היתר, תחומי האונקולוגיה והקרדיולוגיה.

* נכתב על-ידי ברקת קנפו, הנספחת המסחרית ברומניה ובאוקראינה. באדיבות מנהל סחר חוץ של משרד הכלכלה. 

 

למידע נוסף בתחום זה