דרום אפריקה: הזדמנויות חדשות לחברות ישראליות בעקבות רפורמת ביטוח בריאות חובה לכל אזרח במדינה הצפויה להיכנס לתוקף

שר הבריאות של דרום אפריקה הודיע בתחילת החודש על חוק ביטוח בריאות ממלכתי חדש, שצפוי להיכנס לתוקף כבר השנה, ועומד לשנות את פניו של סקטור הבריאות במדינה.

כיום, במקרה של צורך בסיוע רפואי, לאזרחי דרום אפריקה יש את האפשרות לבחור באופן עצמאי את בית החולים, הרופא או כל נותן שירות אחר בתחום, ולקבל החזר על השירות מחברת הביטוח. עם כניסת רפורמת ביטוח החובה הממלכתי, אפשרות בחירת נותן השירות הרפואי תעשה מתוך מאגר בתי חולים ורופאים מצומצם, עליו מחליטה המדינה שתשלם על השירות באופן מלא.

הנפגעות העיקריות מהרפורמה הן חברות הביטוח הפרטיות, שלא יוכלו עוד להציע שירותים שכלולים בביטוח החובה הממלכתי, אלא רק שירותים משלימים או נוספים לביטוח החובה. נכון לעכשיו, טרם התקבלה החלטה בנוגע לסוג השירותים שיוכלו חברות הביטוח להציע, אך אין ספק שצפויה פגיעה בחברות הביטוח ובבתי החולים הפרטיים במדינה.

הרפורמה צפויה להיכנס לתוקף בשני חלקים, הראשון יתחיל כבר השנה ויסתיים בשנת 2022, והחלק השני יתחיל עם סופו של הראשון ועד שנת 2026. עם זאת, עדיין לא ברור בדיוק מתי תתחיל הטמעת הרפורמה במערכת.

המשמעות העיקרית של כניסת הרפורמה מבחינת חברות הביטוח ובתי החולים הפרטיים, היא שיהיה עליהם למצוא דרכים חדשות ולאמץ טכנולוגיות חדשות ומתקדמות יותר, על מנת להתגבר על האבדן הצפוי בהכנסות, מכאן גם מגיעות ההזדמנויות החדשות לחברות הישראליות בשני תחומים עיקריים:

  • ציוד רפואי - הזדמנות לחברות שמייצרות ציוד רפואי במחירים שיכולים להתחרות בציוד הקיים, מתוך תשומת הלב הגוברת ליכולות שיפור והתייעלות בציוד ותהליכים.
  • רפואה מרחוק - הצורך במקורות הכנסה חדשים יביא לגיוס אוכלוסיות מרוחקות, שעד היום לא היו בעלות ביטוח רפואי. מכאן, יעלה ויגבר הצורך בטכנולוגיות בתחום הטלה-רפואה (telemedicine), שיפתח דלתות להכנסת מוצרים חדשים ויצירת שיתופי פעולה לפיילוטים עם בתי החולים וחברות הביטוח.

 

חברי לשכה מהתחומים המוזכרים מעלה, מוזמנים ליצור קשר עם רותם מסד מהאגף הבינלאומי, על מנת לקדם את פעילותם בדרום אפריקה, במייל: rotemm@chamber.org.il

 

באדיבות: עמית לב, הנספח הכלכלי ביוהנסבורג, דרום אפריקה מנהל סחר חוץ, משרד הכלכלה.

למידע נוסף בתחום זה