חלוקת אותות הוקרה ל- 6 העסקים הוותיקים ביותר החברים בלשכת המסחר ת"א והמרכז

במהלך האירוע החגיגי שהתקיים בתאריך 7.1.19 , חולקו אותות הוקרה ל- 6 העסקים הוותיקים ביותר החברים בלשכת המסחר- שההיסטוריה האישית שלהם משקפת את זו של כולנו, ושל הכלכלה הישראלית בפרט. אותות ההוקרה הוענקו "על 100 שנות חברות ועבודה נאמנה ומשותפת במפעלי הלשכה למען כלכלת ישראל".

  1. חברת ש. ונציה ובניו בע"מ- הצטרפה ללשכת המסחר ב-1.1.1923-   קיבלו את האות יעל פיה וליה לאור, בנותיו של שלמה ונציה

בשנת 1921 הקים שלמה ונציה ביפו את חברת ש.ונציה, שהייתה אחת מ-10 החברות הראשונות שהיו רשומות בלשכת המסחר שהוקמה ע"י המנדט הבריטי. החברה עסקה במכירת כלי עבודה, ציוד אריזה אינסטלציה ופרזול. בשנת 1962 יצר יהודה ונציה, בנו של שלמה קשר ראשון עם חברת סטיל הגרמנית, היצרנית והמשווקת הגדולה בעולם לציוד מכני לגינון. חברת ש.ונציה הפכה להיות היבואן הרשמי והבלעדי של מותג STIHL הגרמני, ובשנת 2012 חגגה 50 שנה לשיתוף פעולה עם STIHL. כיום החברה מתמחה בייבוא ציוד גינון ממונע הכולל מסורי שרשרת, מסורים חשמליים, גוזמות גדר חיה, מפוחים, חרמשים, מכסחות דשא. הציוד נמכר בנקודות מכירה מתמחות ומקצועיות שיש בהן תחנות שירות, על מנת להתאים את המכשיר הנכון ללקוח ולתת את ההדרכה והתחזוקה ברמה הגבוהה ביותר.

 

 

  1. פ.ב.א ויזנר סוכנויות בע"מ- הצטרפו ללשכת המסחר ב-01.01.1930-  קיבל את האות עמוס ויזנר, מנכ"ל

בשנת 1930 עלה בגפו לארץ ישראל מצ'כוסלובוקיה מר בדריך (בדה) ויזנר, אשר היה באותה עת בן 24. בדריך, שגדל במשפחה בורגנית אשר נותרה להתגורר בפראג, עלה ארצה ממניעים ציוניים, התיישב בתל-אביב ושימש כסוכן בארץ של תעשיית הנייר הצ'כית. הוא היה בעל חושים מסחריים מפותחים וחזון לסייע בפיתוח תעשיית הנייר הצעירה בארץ. זמן קצר לאחר עלייתו נרשם כחבר בלשכת המסחר תל-אביב יפו תחת השם P.B.A Paper & Board Agencies.

במהלך מלחמת העולם השנייה, עקב הגבלות הסחר אשר הקשו על פעילות החברה שהקים, עבד בדריך במקביל כאיש רכש בבית החרושת לנייר "גויל" (לשעבר מתחם כיתן -גולף בהדר יוסף). לאחר המלחמה ב-1947 נרשמה החברה הקטנה כחברה בע"מ בשם פ.ב.א ויזנר בע"מ. מאז, ובמשך למעלה מ-70 שנה, היא ידועה כחברת סוכנויות מובילה לתעשיות הנייר, הקרטון, והאריזות, ומייצגת שלל חברות בינ"ל. בנו של בדריך, עמוס ויזנר, מכהן מזה למעלה מ-40 שנה כמנכ"ל החברה. בין לקוחותיה ניתן למצוא כיום חברות מובילות, ביניהם: מפעלי נייר חדרה, קרגל, כרמל-פרנקל ואחרים. במקביל, התרחבה במהלך השנים פעילות החברה גם לתחומים נוספים ומגוונים, בהם תעבורה, ציוד משרדי (תחת המותג "סיסטמתיק" וזיווד רכב תחת החברה האחות "סורטליין" בניהולו של בנו של עמוס, מר אראל ויזנר).

החברה מונה מעל ל-20 עובדים ופועלת בשני העשורים האחרונים מהבניין שהקימה לצרכי פעילותה באזור התעשייה סגולה, בפתח-תקוה.

   3. בנק מזרחי – "הבנק הגדול" הצעיר ביותר בישראל- הצטרפו ללשכת המסחר ב-30.5.1925- קיבל את האות משה וידמן, יו"ר הבנק

1923 - בנק המזרחי נוסד על ידי תנועת מזרחי העולמית, במטרה להעניק סיוע כספי ליחידים ומוסדות השייכים להסתדרות המזרחי ולשמש כבנק לאומי לכלל היישוב. הבנק הוקם עם הון התחלתי של 10,000 לירות מצריות. ב- 1925 הבנק נפתח לקהל הרחב.

1969- ראשי בנק המזרחי ובנק הפועל- המזרחי מחליטים לחבור יחד ולהקים את בנק המזרחי המאוחד בע"מ. לבנק החדש היו 42 סניפים ברחבי הארץ ונכסים של למעלה מ- 400 מיליון לירות ישראליות.

1980- בנק טפחות, שהוקם ב- 1944 על ידי הסוכנות היהודית כחברה למתן משכנתאות שניות, עובר הפרטה ונמכר לבנק המזרחי. בשל מגבלות רגולטוריות לא התקיימו יחסי גומלין בין בנק המזרחי ובנק טפחות. עובדה זו מנעה מהקבוצה לממש את מלוא הפוטנציאל העסקי שלה.

1983- הבנק עובר לבעלותה של ממשלת ישראל

1995 מתחיל תהליך ההפרטה של הבנק, שבמסגרתו רכשה קבוצת עופר- ורטהיים 26% ממניות הבנק. ב- 1997 קבוצת עופר-ורטהיים מגדילה את אחזקותיה בבנק עד 51% ממניותיו. בשנת 1998 המדינה מוכרת את יתרת אחזקותיה בבנק לעובדי הבנק (9%) ולציבור הרחב. כיום מניות בנק מזרחי מוחזקות בידי קבוצת עופר-ורטהיים והציבור הרחב.

2005- לנוכח תמורות במערכת הבנקאית, ובהן השלמת מיזוגם של מספר בנקים למשכנתאות עם הבנקים המסחריים שלהם, התמזגו בנק המזרחי המאוחד בע"מ וטפחות בנק משכנתאות לישראל בע"מ, והפכו לבנק אחד ששמו בנק מזרחי טפחות בע"מ.

2008- מזרחי טפחות רכש את חלקו של בנק הפועלים בבנק יהב (50%) תוך חבירה לשני השותפים האחרים בבנק יהב: הסתדרות עובדי המדינה ומדינת ישראל, ויחד איתם פועל לקידומו ופיתוחו של הבנק.

2009- הושלם מיזוג בנק אדנים למשכנתאות אל תוך מזרחי טפחות.

2010- מזרחי טפחות נבחר ע"י מגזין הבנקאות Global Finance  לבנק המצטיין בישראל, שנה שנייה ברציפות.

2018- מזרחי טפחות הינו הבנק המועדף והמומלץ בישראל*. הבנק הציג צמיחה בכל מגזרי הפעילות בשנת 2017, והינו המוביל בתחום המשכנתאות, עם תיק משכנתאות שהסתכם בסוף 2017 בכ- 120 מיליארד ₪.

   4. טכניקה י. בוקשטין חברה בע"מ- הצטרפו ללשכת המסחר ב-05.02.1931-   קיבל את האות יוסי עוזר  

בשנת  1925 ייסד יעקב בוקשטין את  חברת טכניקה י. בוקשטין. יעקב נולד ברוסיה 1885 למשפחת סוחרי טקסטיל. כבר בילדותו החל ללמוד עברית בחדר, וכנער סקרן הצמא למיידע, נחשף לרעיון הציוניות ובהמשך אף הצטרף לאחת לתנועת ה"משכילים". באחת מהפעילויות נחשף להצגה בעברית שהוצגה בפני צירי הקונגרס היהודי בווינה, והפך תומך לרעיון הקמת תאטרון עברי  במוסקבה. יעקב אף היה אחד מ-6 החותמים על הבקשה לרישיון פתיחת התאטרון "הבימה".

בתקופת התגברות ה"בולשביזם" ב-1922, תחושת חוסר הביטחון בגידול הילדים היוו את הניצוץ להדלקת השאיפה הכמוסה שבמשך שנים רבות לעזיבת הגלות ועלייה לארץ ישראל. כציוני נלהב וכסוחר מצליח לא הוטרד יעקב משאלת הפרנסה הוא האמין שיוכל לעסוק בתחום זה גם בארץ.

הפניה לתחום הטכני, אירע כמו כל הדברים הגדולים – במקרה. חברו למסע ארצה שעסק ברוסיה בתחום תיקוני אופניים, הציע ליעקב לפתוח חנות לתיקוני אופניים בתל- אביב. יעקב השקיע את הכסף וחברו הביא את ה"מומחיות".

בשנת 1925 פתחו השניים חנות ברחוב נחלת בנימין בתל אביב בשם "טכניקה", לתיקוני אופניים ובמקביל החלו גם בייבוא אופני "ראלי" שהיו המותג המוביל בעולם בתחום זה. יעקב ניהל את טכניקה ובשנת 1939 צירף את שני בניו יהונתן ודניאל לפעילות החברה מהלך שזירז את התפתחותה וכיוון פעילותה. יעקב שלח את שני בניו ללימודי הנדסת שינוע בחברת "רנולד" באנגליה שהינה המובילה בתחום זה עד היום. (במרוצת השנים נוסף לשם י. בוקשטין)

טרם קום המדינה  עוד בהיותו תלמיד הגימנסיה הצטרף דניאל, בנו של יעקב,  ל"הגנה". בשנת 1942 התנדב דניאל לחיל התעופה הבריטי בסיום קורס הטייס היה הטיס העברי היחיד בחיל התעופה הבריטי במזרח התיכון. עם הכרזת העצמאות היה אחד מעשרת הטייסים  בזרוע האוויר של ההגנה, ועלה לתפקיד מפקד טייסת צפון. ב -10 מאי 1948 התנדב לפעולה מיוחדת לפריצת הדרך לירושלים הנצורה, במהלך המבצע מטוסו הופל ושם מצא את מותו כגיבור ישראל.

במהלך 2007 מניות החברה נרכשו במלואם על ידי יוסי עוזר וכך הפך להיות הבעלים של החברה. במהלך 10 השנים האחרונות תחת המותג טכניקה בוקשטין נמצאות עוד 2 חברות: טכנולינק – חברה המתמחה לתעשיות המחזור, טכניקה אחזקות – הנותנת שרותי אחזקה למפעלים. ייצור מכנות לפי דרישת הלקוח. טכניקה בוקשטיין חרטה על דגלה להיות החברה המובילה ביותר בתחום השינוע לתעשייה עם ניסיון של 95 שנה בתחום השינוע.

   5. אחים הרשברג בע"מ- הצטרפו ללשכת המסחר ב-23.12.1928-   קיבל את האות ארנון ברוך, מנכ"ל

אחים הרשברג נוסדה בתל אביב בשנת 1925 על ידי שני אחים לבית הרשברג כבית מסחר לכימיקלים ותרופות. בשנות ה- 30 וה- 40 של המאה הקודמת החברה התפתחה, כשבשנת 1934 היא מקבלת את הייצוג המשמעותי הראשון מחברת Monsanto האמריקאית, שהייתה מענקיות התעשייה הכימית בעולם. החברה התפתחה ובשנות ה- 50 פוצלה לחברות בנות.

כיום מונה קבוצת אחים הרשברג 5 חברות, כ- 160 עובדים ועיסוקיה הם בתחום חומרי גלם, ציוד תעשייתי, ציוד רפואי ומיקרואלקטרוניקה. החברות בקבוצה מייצגות את החברות המובילות בעולם, כל אחת בתחומה. הבעלות וניהול הקבוצה ממשיכים להיות בידי המשפחות המייסדות וכיום פעילים בקבוצה גם בני הדור השלישי.

 

   6.טרנסוורלד לוגיסטיקה בע"מ- הצטרפו ללשכת המסחר ב-1.1.1925-  קיבל את האות יעקב מור, בנו של מנטש מרדכי

טרנסוורלד לוגיסטיקה בע"מ הינה ספק לוגיסטיקה עולמי בישראל, המציע שירותי הובלה, ניקיון מכס ושירותים לוגיסטיים בעלי ערך מוסף ללקוחות במגוון תעשיות.

חברת טרנסוורלד, שנוסדה כעסק משפחתי לפני יותר מ -80 שנה, החלה את דרכה בתל אביב בשנת 1932 כסולקת. היא החלה לפעול כמשלחת בינלאומית בשנת 1980 ומאז הפכה לספק לוגיסטיקה עולמי אחד, המציע מגוון רחב של שירותים לפתרון שרשרת האספקה ​​המלא לתעשיות הכוללות: ייצור, תרופות, טכנולוגיה מתקדמת, קמעונאות ועוד.

מאז 1996, חברת טרנסוורלד היא השותפה הבלעדית בישראל של חברת Expeditors International, אחת מספקי הלוגיסטיקה הגדולים והחדשניים בעולם. שותפות חזקה זו מאפשרת ל- Transworld לספק ללקוחותיה פתרונות מותאמים אישית בקנה מידה עולמי, המגובים על ידי טכנולוגיה מובילה להשלמה מלאה ואינטגרציה לרשת הלקוח, ועוזרים להם להפחית עלויות ולהיות תחרותיים יותר.

כיום, טרנסוורלד מעסיקה למעלה מ -100 עובדים במטה שלה ועל סניפיה השונים בתל אביב, חיפה, אשדוד, נמל התעופה בן גוריון ומעבר גשר שייח' חוסיין. בנוסף לחברות בלשכת המסחר בתל אביב, טרנסוורלד חברה גם באיגוד הארצי של ברוקאי המכס וארגון התחבורה האווירית הבינלאומית (IATA).

 

קרדיט צילום: יאיר שגיא


 

למידע נוסף בתחום זה