נשיא איגוד לשכות המסחר: הסחר המקוון לא זקוק לעידוד מלאכותי באמצעות 'צו יבוא אישי'

באחרונה התפרסמו נתונים המדווחים על התרחבות מואצת של קניות ישראלים באון ליין. לדעת עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, "נתונים אלו מוכיחים שמדיניות שרי הכלכלה בכל הקשור לעידוד מלאכותי של היבוא האישי שגויה ביותר".

לדבריו, הנתונים מצביעים על כך שגם ללא מדיניות מכוונת המבוצעת כיום, היבוא האישי מחו"ל אינו זקוק כלל לסיוע אפלייתי של המדינה". כחלק ממגמה זו, מדווח דואר ישראל על גידול של 22% במחצית הראשונה של 2018 של קניות און ליין. הצפי הכולל ל-2018 הוא 75 מיליון חבילות וגידול של 19% גם במשקל החבילות. "התחרות קיימת והיא צפויה רק לגאות ולעלות", מבהיר לין.

 

לין מדגיש כי "איגוד לשכות המסחר אינו מתנגד ליבוא אישי, אלא לאפליה שתזכיר 'צו היבוא האישי' -המאפשר לייבא 30 מוצרים מאותו סוג עד 1,000 דולר או 5 מוצרים מאותו סוג ללא הגבלת סכום - מוליד מול המגזר הקמעונאי: מערכת של יבוא מסחרי מקביל ופרוץ בתחפושת של יבוא אישי, ועל גב זאת עוד 3 אפליות חמורות: אפליית המיסוי של המגזר הקמעונאי לעומת היבוא האישי; אפליה בדרישות תקינה וחוקיות היבוא בהגנה על בריאות ובטיחות הציבור; ואפליה בהתמודדות המגזר הקמעונאי מול עומס הרגולציה אדיר המימדים המוטל עליו, בהשוואה לצרכנים פרטיים".

 

כאשר כל הדרישות המוטלות על המגזר העסקי על מנת להגן על הציבור כמו עמידה בדרישות תקינה של איכות מוצרים ובטיחותם לא נדרשות מהיבוא האישי- על שום שהוגדר כ'יבוא אישי', נוצרת אפליה חמורה.

 

לין מבהיר כי "מדובר בחצי מיליון מועסקים העובדים בישראל ואחראים לפרנסת אוכלוסייה של כשני מיליון איש. מוטב ששרי הכלכלה בישראל יתעשתו ויבחנו מחדש את המדיניות המפלה שלהם".

למידע נוסף בתחום זה