גדעון סער בכנס עתיד המגזר הקמעונאי: תומך במתן רישיון עסק לצמיתות

להלן עיקרי דבריו של גדעון סער, שר החינוך והפנים לשעבר, מכנס עתיד המגזר הקמעונאי שהתקיים בתאריך 11.07.18. בנאומו התייחס סער לעודף הבירוקרטיה, ה’משפטיזציה’ וה’פליליזציה’, כהגדרתו, במערכות השלטון השונות וקרא להקל את הנטל. 

״אני קורא לרשויות: הרפו קצת ממלאכת ייצור התקנות וההנחיות, החוזרים והחוקים, שמכבידים על האזרחים ועל העסקים. חפשו להקל. הכי קל לחוקק עוד גזירות, עוד חובות, ועוד הוראות שונות ומשונות לסקטור הפרטי ובנוסף להפוך כל מי שעובר עליהן לעבריין. זה לא תורם לכלכלה. זה פוגע בה״.

 

סער התייחס בדבריו לרפורמת הרישוי. ״אני שמח שבחוק החדש של רישוי עסקים תוקף רישיון העסק הוארך עד לעשר שנים. אבל מה היה קורה אם אדם היה מקבל רישיון העסק לצמיתות?״. ״יש להקים מטה לאומי למאבק בבירוקרטיה. מעין יחידת קומנדו שתפקידה לבטל או לתקן רגולציה קיימת מיותרת (לאחר הערכה). וגם לבחון כל רגולציה מוצעת חדשה בזמן אמת ולוודא שאין בה אלמנטים מזיקים או מיותרים״ קרא סער.

 

סער ציין את הקשר הישיר בין עודף הבירוקרטיה לבין יוקר המחיה. ״המסקנה: ישראל בולטת לרעה בעודף בירוקרטיה ממשלתית ובכמות הרגולציה. יש לכך השפעה גדולה על יוקר המחיה הגבוה בישראל. הבירוקרטיה מנפחת את הוצאות המגזר העסקי, ולבסוף הן מגולגלות על הצרכנים. לפי מחקר של איגוד לשכות המסחר, כתוצאה מהעומס הרגולטורי המשק מאבד כ-3% מהתמ"ג, שהם 27 מיליארד ש”ח״.

 

סער קרא לערוך ‘דה-פליליזציה’ של מערכת המשפט הישראלית. ״אצלנו – הכל פלילי וכולם עבריינים. צריך מהפכה של דה-פליליזציה במשפט. אדם שבא לפתוח עסק אינו עבריין. צריך להקל עליו לפתוח עסק. צריך לחלק את המשק לתחומים, כגון, מזון, רכב ועוד. בכל תחום צריכה להיות כתובת אחת שבה היזם מקבל את כל השירותים ואת כל ההיתרים - One stop shop. במקום 'לטרטר' כל עסק לאינספור גורמים שונים שלעתים גם דורשים דברים סותרים״.

 

לצפייה בדבריו של נשיא איגוד לשכות המסחר מהכנס

לצפייה בפאנל המגזר הקמעונאי VS מדיניות הממשלה 

לצפייה בפאנל אפליית המגזר הקמעונאי לעומת היבוא האישי

 

קרדיט צילום: יאיר שגיא

למידע נוסף בתחום זה