איגוד הרכב הדו גלגלי למשרד האוצר: שינוי שיטת המיסוי של רכב דו גלגלי כפי שמוצע בהצעת חוק ההסדרים תוביל לפגיעה חמורה בענף

טלי דרורי-ברנר, יו"ר איגוד הרכב הדו גלגלי בלשכת המסחר פנתה לאחרונה לערן יעקב, מרשות המסים, בדרישה לשנות את שיטת המיסוי לרכב דו גלגלי המוצעת בחוק ההסדרים ולאמץ שיטה שתביא לגידול משמעותי בהכנסות המדינה והפחתת פגיעה ממשית בענף.

"מנוסח הצעת חוק המדיניות הכלכלית לשנים 2013-2014, מתגלה הנושא הנדון שעלול לפגוע באופן אנוש, בכל העוסקים הקשורים לענפים הבאים: אופנועים "כבדים", קטנועים "כבדים", טרקטור משא, רכבי שטח, טרקטורונים, אופנועי – ים. שוק הרכב הדו גלגלי ספג מכה קשה בשנים האחרונות, שהתבטאה בירידת מכירות של יותר מ-40% בארבע השנים האחרונות ובעקבותיה סגירת עסקים קטנים ופיטורים רבים של העוסקים במקצוע. אנו היבואנים העוסקים בתחומי פעילות אלו, ניזוקנו קשות מהעלאת תעריפי הביטוח ולמרות התיקונים היחסיים מאז, הענף עדיין אינו מצליח להתאושש. בחוק ההסדרים המוצע על ידי משרדכם ישנה פגיעה קשה נוספת בענף הדו גלגלי על נגזרותיו. פגיעה שאינה מידתית", כתבה ברנר במכתבה.

לדבריה, "בעמוד 236 תחת פרק "מיסים – תיקונים פיסקליים וחוקי עידוד" ישנם מוצרי יוקרה שמס הקניה עליהם יועלה באופן חד ובניהם מטוסים פרטיים, יאכטות, ג'קוזי, ריהוט עתיק, פרוות, סיגרים ועוד. אין ספק כי מיסוי מוצרי יוקרה הינו צעד הכרחי בימים קשים אלו, אך מה למוצרי יוקרה וטרקטורים, טרקטורונים, רכבי שטח, קטנועים ואופנועים כבדים?"

בשלב זה במכתבה פירטה ברנר את שינוי המוצע בחוק על פי הקטגוריות השונות וציינה את ביקורתה כלפי המהלכים המוצעים:
"קטנועים: הכוונה להעלות את מס הקניה עבורם מ 40% ל85%. לא קיימת בחוק הגדרה לקטנועים כבדים, לא ברור האם מדובר בקטנועים מעל 650 סמ"ק? האם מעל 60 כ"ס? אם כן, מדובר בכמה עשרות קטנועים בודדים שבמידה ויועלה בגינם המיסוי יופסק יבואם לישראל. הקטנועים הגדולים מהווים כלי תחבורה יומיומי. הקטנועים "הכבדים" הינם קטנועים עם מערכות בטיחות מתקדמות ומקדם בטיחות גבוה. מחיר היבוא שלהם גבוהים ומבחינה תחבורתית-בטיחותית כדאי שיהיו על הכביש. העלאת המיסוי תגרום להפסקת היבוא לחלוטין. אף אדם לא יקנה קטנוע בטיחותי ככל שיהיה, שבמחי יד מחירו הועלה ביותר מ 40,000 שקלים והוא עולה יותר מרכב ממוצע."

"אופנועים כבדים: סך האופנועים שמיובאים לישראל מעל נפח 1000 סמ"ק ומעל הספק של 100 כ"ס נעים בין 100-200 בשנה. התוספת למיסוי, היא בכמה מאות אלפי שקלים בודדים בלבד, וזאת בהנחה שכמות היבוא לא תפגע . אנו מניחים כי הייבוא יפגע בעקבות ייקור מס הקניה מ72% ל 85%. ככלל אופנועים וקטנועים אמורים להיות ממוסים בערך נמוך משמעותית משאר כלי הרכב, הנסיעה השנתית שלהם נמוכה משמעותית מכלל הרכבים (כ- 60%), והם יכולים להסיע עוד רוכב אחד להבדיל מרכבים שיכולים להסיע עוד 4-5 נוסעים. אופנוע הוא לא מותרות אלא כלי תחבורה יומי. יצויין כי 90% ממחירי האופנועים ה"כבדים" נע בין 90,000-130,000 ₪ שזהו מחירה של מכונית משפחתית ממוצעת. להתייחס לרכבים אלו כאל רכבי מותרות כגון: מרצדס, יגואר או קדילאק הינה תפיסה מוטעית."

"טרקטורים ממונעים בבנזין, טרקטורונים ורכבי שטח: טרקטור משא מונע בבנזין אינו מוצר יוקרה, אלא כלי עבודה המשמש חקלאים למטרות עיבוד האדמה. יתרונם של כלים אלו למגזר העובד הוא בעלותם הנמוכה, צריכת הדלק והתחזוקה הנמוכה."
לדבריה, "בשנת 2012 נמכרו בסה"כ 1074 פריטים. העלאת המס על כלים אלו תתרום בשוליים לקופת המדינה ומאידך תפגע קשות בחקלאים. מחירו הממוצע של טרקטור משא ממונע בבנזין הינו 40,0000 שקלים. מקבילו המונע בדיזל הוא בין 72000 ל 86000 שקלים. הכוונה אינה להטיל מס יוקרה, אלא להעניש חקלאים הקונים טרקטור ממונע בבנזין, שמחירו זול יותר. יש לציין כי החקלאים אינם הרוכשים היחידים של הטרקטורים, אלא גם גופי ציבור וממשלה כגון רשות הטבע והגנים (מעל 80 טרקטורי משא), משטרת ישראל, רשות שדות התעופה, רשות הנמלים, בתי הזיקוק , רשויות מקומיות ואחרים."
"הבחנה מוצעת בין טרקטורים המשמשים לעבודה וחקלאות ואין להעלות עליהם המס לבין כלים אחרים הינה התייחסות למפרט הכלי באופן שכלי עם הספק מנוע נמוך יחסית של 26 KW מובנה בתהליך היצור מאת יצרן הרכב וכמצוין במסמכי התקינה המאומתים של יצרן הרכב וברישיון הרכב וכן קיומו של ארגז מטען בשטח מוגדר של רוחב הכלי ולא פחות מ 100 ס"מ ואורך של 80 ס"מ כיחידה אחת ובעל כושר העמסה שלא יפחת מ 180 ק"ג ומצויד בשופכן. כידוע משרד התחבורה מתקין בימים אלו תקנות ובכוונתו להגדיר בצורה ברורה אלו דגמים יסווגו ככלי עבודה ואלו לא יענו על הגדרה זו. ניתן בקלות לעמוד על הבחנות אלו וללא כל קושי. "

עוד הוסיפה כי, "טרקטורון גם אינו רכב יוקרה. עיקר השימוש בו הוא למגזר החקלאי והתיירותי. מתוך 683 פריטים שנמכרו בשנה האחרונה, רבים הופנו למגזר החקלאי למשטרת ישראל, כוחות מג"ב, זק"א, משרד החקלאות וצה"ל. רוב מצבת הכלים משמשת לאכיפה, שיטור, פיקוח והצלה. מעטים נמכרו למגזר הפרטי. יתרונם של כלים אלו הוא בגודלם הפיזי הקטן, במשקלם הנמוך ובעבירותם המאפשרת תנועה במטעים ובשדות בתנאי שטח קשים לרבות בתנאי בוץ וכו'. כמו כן, לטרקטורונים שימוש רב לצורכי תיירות פנים. עשרות נרכשים על ידי בעלי עסקים קטנים מצפון הארץ ודרומה למטרת השכרה לטיולי שטח. תרומתו ל"אטרקציות" המסופקות לתיירות הפנים והחוץ גדולה מאד. לכלים אלו בלאי גבוה ולכן על העוסקים לרענן את מצבת הכלים. בימים אלו בוחן משרד התחבורה הבחנה בין טרקטורון ככלי עבודה לבין טרקטורון שיעודו ספורטיבי, ההבחנה תהא בהתאם לסוג התמסורת (גיר אוטומטי – לעבודה, גיר ידני – שימוש ספורטיבי). כמו כן, ניתן לבצע הבחנה על בסיב הנפח וההיגוי: טרקטורונים עד 300 סמ"ק ומצוידים במערכת 2X4 וטרקטורונים מעל 301 סמ"ק המצוידים במערכת 4X4, הינם רכבי עבודה."

"רכבי שטח: רכבים אלו משמשים בענף התיירות והחקלאות בעסקים קטנים הנמצאים ברובם בצפון הארץ ובדרומה. אנו היבואנים, עושים עסקאות עם אתרי ההשכרות בד"כ בתשלומים ועד פרק זמן של 36 חודשים, וזאת בשל הקשיים של אתרי התיירות וההשכרות. הכבדה במס קנייה תפגע בגורמי התיירות המוזכרים לעיל, פגיעה קשה. הבלאי על כלים אלו משמעותי והצורך בחידושם הוא מידי כשנתיים לכל היותר. היקף המכירות השנתי של רכבי השטח הינו מזערי, ע"פ נתוני הרישוי הרשמיים לשנת 2012 נמכרו רק 108 כלים וב-2013 נמכרו עד כה כ -25 בלבד."

ברנר ציינה כי "מבחינה כלכלית אין למהלך של העלאת המס על המוצרים המפורטים לעיל היגיון שהרי העלאת המס, לא תוביל בהכרח להעלאת ההכנסה ממיסוי, אלא בהכרח תגרום לירידה משמעותית ברכישות ובאופן ישיר לירידה בגביה . לפני מספר שנים הושת מס קניה של 30% על טרקטורונים, דבר שהוביל לירידה דרמטית ברכישות. לפיכך במקרה האמור העלאת המס מ 30% ל 50% תוביל בהכרח לירידה במכירות ובכך אף לאיבוד הכנסות לקופת המדינה, לצד העמקת המשבר בענף. זאת ועוד, עלויות ביטוח החובה לרכבים אלו הועלו באופן מאד משמעותי ולא מידתי, בעשרות אחוזים, וגרמו לפגיעה קשה בפעילות הענף וירידה מתמשכת בהיקף מכירות. הטלת מס נוסף תסב מכה קשה ביותר."

"בעניין זה חשוב לציין כי הטרקטורים, הטרקטורונים ורכבי השטח ברובם אינם נעים על הכבישים ואופן השימוש בהם מוגבל ביותר. אופנועי – ים במוצר זה נעשה שימוש רב למטרות שיטור חופים הצלה ופיקוח. גופים ציבוריים ממשלתיים כגון צה"ל, משטרת ישראל, רשויות מקומיות, רשות הטבע והגנים, זק"א ועוד עושים שימוש קבוע באופנועי ים למטרות עבודה. כמו כן , כלים אלו משמשים לתיירות פנים וחוץ והעלאת המס תגרום לנזק כלכלי לעוסקים בענף זה. סך כל המכירות השנתיות בענף זה הינו מצומצם ביותר, כ 150 כלים חדשים בשנה , והעלאת המס לא תתרום המאומה לקופת המדינה.זאת ועוד, לא ברור מדוע ההעלאה המוצעת לאופנועי ים הינה ל% 20 בעוד שליאכטות השיעור המוצע הינו % 15 ?

"אדוני, אנו יבואני הרכב הדו גלגלי , טרקטורי המשא, הטרקטורונים ואופנועי הים עדיין לא מרימים את הראש מעל המים והגזרות הקודמות . גזירות נוספות על הענף בין אם על אופנועים וקטנועים ובין אם על רכבי עבודה מסוג טרקטורונים וטרקטורי משא, תוביל לפגיעה נוספת קשה בנו ולסכנה ליציבות העסקים הישירים שלנו ולעסקים נוספים הקשורים לפעילות זו- ביניהם מאות נותני שירותים ובתי עסקים.אין מדובר במיסוי על מוצרי יוקרה, אלא רק התניידות ועבודה", סיכמה את מכתבה
למידע נוסף בתחום זה