לין בביקורת חריפה על החלטות הממשלה לאור הגזירות הכלכליות החדשות: חוזרים למדיניות של מפא"י בשנות ה-60 וה-70 לפיה יש להוציא כסף מהציבור כדי לפתור בעיות כלכליות

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, ביקר בחריפות את שלל הגזירות הכלכליות החדשות אותן אישרה הממשלה ואמר כי הכיוון בו הולכת הממשלה שגוי. "החשיבה שבאמצעות הוצאת יותר כסף מהציבור ומהמגזר העסקי אפשר לבנות כלכלה בריאה מזכירה את המדיניות הכלכלית של מפא"י בשנות ה- 60 וה- 70."
הממשלה החליטה (31.7.12) על שורת צעדים לצמצום הגירעון ולהתמודדות עם השלכות המשבר בכלכלה העולמית על המשק הישראלי:
 
·        תוספת 1% למע"מ (ל- 17%), החל מה- 1.9.12;
·        העלאת מס הכנסה ב-1% למשתכרים מעל הממוצע, 8881 ₪ (למעט אלה שמשתכרים מעל 67,000 ₪ בחודש שהמס יועלה ב-2%);
·        הקדמה בשנה של מס מעסיקים (0.6% בינואר 2013 במקום בינואר 2014 כפי שנקבע).
·        העלאת מיסוי על סיגריות ובירה, שכבר בוצעה;
·        תוארך בשנה הוראת השעה הקובעת פטור ממס רכישה לבעלי דירה יחידה, עד 31 בדצמבר 2013; לבעלי דירת מגורים נוספת, תוארך הוראת השעה על מס רכישה בשיעורים גבוהים, עד 31 בדצמבר 2013;
·        הפחתה רוחבית בתקציב משרדי ממשלה ויחידות סמך, בשיעור של 5% בבסיס תקציב שנת 2012, ובשיעור של 3% נוספים בבסיס תקציב שנת 2013.

לין בתגובה: "הגיעה השעה שהממשלה תוריד מסדר היום הצעות  לטלאים תקציביים ותתמודד ישירות עם בעיות מבניות במשק. גישת הבסיס של הממשלה חייבת להיות הצבת גרעון תקציבי של לא יותר מ2.5 אחוזי תוצר ושימוש מושכל במשאבים התקציביים העומדים לרשותנו כולל שינוי סדרי עדיפויות תקציביים."
 
לדברי לין, נטישת המדיניות התקציבית שעוצבה במחצית 2003 ונשמרה בעיקריה עד היום תיצור מגמה של אנטי צמיחה והמשך ההכבדות על המגזר העסקי יגרור אף הוא צמיחה שלילית. "הכנסות המדינה אינן פונקציה של שיעורי המס אלא של היקף הפעילות העסקית והכלכלית. מדיניות תקציבית אחראית היא היסוד לכלכלה לאומית מצליחה אך יש לזכור כי אומנם משמעת תקציבית היא דבר חשוב אך חשוב לא פחות לבנות את התקציב ואת מערכת המיסוי בצורה נכונה."
 
עוד הוסיף כי "הממשלה לא תוכל יותר לחפש פיתרונות קלים להתמודדות ישירה עם בעיות היסוד שבראשן עשיית צדק במערכת המיסוי. קודם שמטילים מסים נוספים ומשנים סדרי עדיפויות תקציביים יש להפנים אחת ולתמיד כי הציבור לא יוכל לשאת על גבו את אותו חלק מהציבור הכשיר לעבודה אך אינו עובד."
למידע נוסף בתחום זה