עו"ד גיל נדל, גלעד פז | מאמרי דעה | 05/12/2012

נדחתה תביעת יבואן להשבת מחרטות שנתפסו על ידי המכס

בית משפט השלום בחיפה דחה לאחרונה תביעה של יבואן להשבת מחרטות שנתפסו על ידי המכס. המכס טען כי המחרטות יובאו תוך הסתרת העובדה כי הן מיועדות לשטחי הרשות הפלסטינית ותוך הנמכת מחירן ביבוא, וטענות המכס אושרו בבית המשפט.

עובדות המקרה וטענות הצדדים:  
יבואן ביקש לייבא לישראל משלוח של שתי מחרטות דרך בית המכס נהר הירדן. במסמכי היבוא הוצהר כי יעדן של המחרטות הוא חיפה, וכי ערכן הוא 20,000 דולר.  
המכס תפס את המשלוח וטען כי החברה הצהירה באופן כוזב בדבר יעד המשלוח, כאשר היעד האמיתי הוא מפעל ביריחו בשטחי הרשות הפלסטינית ולא הוצגו אישורים מתאימים בנושא, וכי הערך האמיתי של המשלוח הוא כ-66,000 דולר. בנוסף טען המכס כי המשלוח כלל שתי מחרטות, מחשב פיקוד, ראשי פיקוד וחלקים למחרטה, אך הוצהר רק על מחרטה אחת ולא על החלקים הנוספים.
 
היבואן טען כי אין משמעות לשאלת ערך הטובין מאחר והטובין פטורים ממיסי יבוא ואת מס ערך המוסף ניתן לקזז ממילא.
היבואן טען עוד כי התכוון לייבא את הטובין לשטחי מדינת ישראל ורק לאחר מכן להעבירם לשטחי הרשות הפלסטינית.
היבואן טען עוד כי ייבא מחרטה אחת בלבד בדיוק כפי שהוצהר במסגרת המסמכים. 
לבסוף טען היבואן כי סנקציה של החרמה היא בלתי מידתית ולכל היותר היה על המכס לקנוס אותו ולאפשר את שחרור המשלוח
פסיקת בית המשפט:
לעניין הנמכת הערך ביבוא, דחה בית המשפט את טענות היבואן וקבע כי הנמכת ערך זו הביאה לתשלום מס ערך מוסף בחסר (גם אם ניתן לקזזו), וכי מסירת מידע כוזב באופן זה מצדיקה את חילוט המשלוח.  
כמו כן, קבע בית המשפט כי היבואן מסר מידע כוזב לעניין מהות הטובין שבמשלוח, שכן לא דיווח על מחרטה נוספת ועל חלקי החילוף, וגם מצב זה מצדיק את חילוט המשלוח.
 
בית המשפט קבע עוד כי מחרטות, חלקי חילוף למחרטות, ציוד נלווה למחרטות, וכן מכונות המשמשות לכרסום, הברגה, הברזה או ערגול, טעונים אישור יבוא מראש, כדי לייבאם לשטחי הרשות הפלסטינית, ואישור כזה לא היה בידי היבואן במקרה זה.

בנוסף, קבע בית המשפט כי טובין מסוג זה נחשבים כ"ציוד דו-שימושי מפוקח" על פי חוק הפיקוח על יצוא בטחוני, ולכן העברת ציוד כזה משטחי ישראל לשטחי הרשות הפלסטינית טעון אישור, שלא היה בידי היבואן.
 
לבסוף, דחה בית המשפט את תביעת היבואן וחייב אותו בתשלום הוצאות של 30,000 ש"ח לטובת אוצר המדינה.
 
[ת.א. (שלום חיפה) 3126-09-09 אלתמסאח מחזור גרוטאות בע"מ נ' מדינת ישראל-רשות המיסים, השופט אייל דורון, פסק-דין מיום 22.11.12. ב"כ הצדדים: ליבואן- עו"ד סלבה פיקוס; למדינה: פרקליטות מחוז חיפה-אזרחי]  
 
 
 
* עו"ד גיל נדל הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא ויצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט: www.nadel-law.co.il
 

למידע נוסף בתחום זה
המידע המפורסם כאן הועבר במלואו על ידי המפרסם והינו באחריותו הבלעדית של המפרסם. ללשכת המסחר אין ולא תהיה שום אחריות, לנכונות המידע המפורסם ו/או לטיב השרות של העסק האמור.
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.